Guds gränslösa förlåtelse

Vi kan läsa om Guds nya Förbund som grundar sig på förlåtelse hos profeten Hesekiel i Gamla Testamentet. Detta förbund är riktad till var och en som tror på Gud, genom Jesus Kristus.
Det fantastiska med Guds förlåtelse är att den är fullständig och att Han inte tar tillbaka den.

Denna profetia har profeten Hesekiel fått när han är i exil i Babylon.
År 597 hade staden Jerusalem erövrats av Nebukadnessars trupper. Nebukadnessar hade bestigit den babyloniska tronen och landsförvisat ca 10000 judar till Babylon, Hesekiel medräknat. Dessa förenades med de judar som under ett tidigare krig hade landsförvisats till Babylon. Folket, Guds folk hade blivit likgiltiga och hade gett upp hoppet om Guds räddning för dem. Detta gjorde att de vände sig ifrån och mot Gud, de bröt Guds bud. Det är svåra tider för folket i ett främmande land med främmande avgudar, språk och traditioner. Det är då Gud kallar Hesekiel att profetera för folket.


Istället för att kräva att människorna ska omvända sig till Gud, så går han dem till mötes med löfte om förlåtelse och närhet.


25
Sedan skall jag bestänka er med rent vatten och göra er rena. Ni har orenat er med alla era avgudabilder, men jag skall göra er rena. 26Jag skall ge er ett nytt hjärta och fylla er med en ny ande. Jag skall ta bort stenhjärtat ur kroppen på er och ge er ett hjärta av kött. 27Med min egen ande skall jag fylla er. Jag skall se till att ni följer mina bud och håller er till mina stadgar och lever efter dem. 28Ni skall få bo i det land jag gav era fäder. Så skall ni vara mitt folk, och jag skall vara er Gud.
Hesekiel 36:25-28.


Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0