Herren är trofast


Nu vandrar jag på svåra stigar, men jag är inte ensam; du min Herre och Gud är med mig.
Jag har tagit beslutet frivilligt och har tagit det viktigaste steget redan, allt ska bli bra, för Du går med mig.
Beslutet har vuxit och mognat hos mig under mina 22 år som sökare efter Dig i mitt liv.
Jag hann gå vilse och famla i mörkret, falla i gropar och skrika min smärta till Dig.
Jag hann bli hånad, kränkt, förtalad, dömd och utfryst för att till sist bli "kosrfäst."

Men utan den långa och smärtsamm vägen skulle jag inte ha orkat söka Dig i mitt liv,
utan de stigar jag har gått och de val jag har gjort skulle jag inte finna Dig i mitt liv, min Herre och Gud.
Nu är det dags att gå vidare i mitt Kall i Dig, min Herre Jesus Kristus och lita på Dig.
Jag ropar till Dig nu och förväntar mig att Du svarar mig, för jag litar på Dig.
Jag ropar till Dig och förtröstar på Din Kärlek och trofasthet, för Du är Allsmäktig och Sann.

Ropa till mig och jag skall svara dig och låta dig höra om stora ting, hemligheter du inte känner.
Jer 33:3


Viktoria.

Klostret och helgonet Mor Melke

Denna information har jag hittat om Mor Melke och vill gärna dela med mig det till dig. Det bygger på en viss Gertrud Bells besök och dagboksanteckningar från 1909.
Jag har inte hunnit lägga upp bilden på Mor Melke, letar efter en bra bild. 
God läsning!


 På hemsidan: "all kinds of writing"

I artikeln med författare:

Syriac Monasticism in Tur Abdin:

A Present-Day AccounT*

 

Mark DelCogliano




6. The Monastery of Mor Melke

Unfortunately our group did not have time to visit the Monastery of Mor Melke (Syriac: Dayro d’Mor Melke; Turkish: Mor Melke Manastiri), located two kilometers south of the village of Arkah (Turkish: Harapali). It was founded in the fourth century (supposedly in a.d. 315) and is named for Mor Melke (Malchus), whose tomb is found in the Beth Qadishe. A legend is told concerning Mor Melke that in Constantinople he captured a demon after exorcizing it from the emperor’s daughter and brought it back to his monastery, collared by a mill stone, which now stands at the top of the monastery’s well.72

Since the monastery had been destroyed and rebuilt several times through the centuries, Gertrude Bell found little of architectural interest there when she visited in 1909.73 At the time there were three monks. Mor Melke was badly damaged in 1915 and subsequently, particularly in the Kurdish rebellion of 1925–26, when Mor Melke was used as a Kurdish base. It remained unoccupied until 1955. More recently, the monastery was situated near the no-man’s land between the PKK guerrillas and the Turkish army. Nonetheless, despite a brief period of abandonment, the monastery has been occupied by a monastic presence for most of the twentieth century, and as of November 2001 there were two monks and two nuns, as well as four students, in residence.74

72. Hollerweger 237.

73. See Bell 70–71, and her diary for May 20, 1909, at http://www.gerty.ncl.ac.uk/. Pictures of the monastery from her 1909 visit are available at same website, photos M142 and M144.

74. The details regarding the twentieth-century history of Mor Melke is gleaned from the May and November 2001 reports of Rev. Stephen Griffith at http://sor.cua.edu.


Viktoria.


"Var inte rädd."

Idag vittnade jag om Herren Jesus Kristus för tre vuxna syrianer. Jag vet inte hur det är för dig, men när jag vill något och ber Herren hjälpa mig med att genomföra det så brukar han ge mig mäjligheter att göra det, men om det överrenstämmer med Guds Ord och om det bygger upp mig och de människor det berör.

Jag har velat förklara Guds vilja för människor och Guds verk för människor för dessa människor i flera år nu, jag har gjort några försök, men tyckte inte att jag nådde fram till dem. De var hala och hade alltid många ursäkter att byta ämne, hålla med helt apatisk eller att de hade redan gjort allt som krävdes av dem för att få komma till Gud i himmelen, alltså få evigt liv med Jesus Kristus.
I början oroade jag mig för deras själar och led för deras förstockelse och bad Gud förbarma sig över dem, men med åren har jag överlämnat dem till Gud och det var befriande för mig att släppa taget om min vilja att hjälpa dem till Gud, eftersom jag inte kunde göra det av mig själv så fick Gud ta tag i det åt mig. Men jag ville en sista gång göra mitt bästa att få dem att ta emot Herren som deras levande och närvarande Herre och Frälsare, och idag var Herren med mig och gav mig frimodighet och styrka att vittna om Honom för dem.

Jag berättade på ett enkelt och lungt sätt om Guds rike här och nu och om himmelen, om att tro och att göra goda gärningar går hand i hand. Om att korstecken i luften och bestämda, rutinmässiga böner blockerar vägen till Gud om de görs av vana eller ännu värre för att få andras uppmärksamhet om att man är helgon.

Deras fascination gick snabbt över till förnekelse för att sedan vändas i hånfulla ord mot mig som ska lära dem kristen etik och tro.
Det var inget nytt. Jag minndes Herren Jesus Kristus på korset och tänkte att Han har ju gått före mig och många andra efter Honom som har mött mycket värre hån och smädelser och glåpord och förfäljelser som i mångas fall har lett till deras död för sin tro på Herren och fann tröst i den vetskapen och i hoppet om att jag har gjort min del av jobbet, resten sköter Gud.
Jag hade mycket lättare att förlåta dem deras hån, för jag vet att det bygger på okunskap och rädsla för döden, tror jag.
Så här skriver Aposteln Paulus:


11
Ännu i denna stund hungrar och törstar vi; vi saknar kläder, blir misshandlade, är hemlösa 12och arbetar hårt med egna händer för att försörja oss. Man smädar oss och vi välsignar. Man förföljer oss och vi härdar ut. 13Man talar illa om oss och vi svarar med goda ord. Hela tiden har vi behandlats som jordens avskum, som mänsklighetens drägg.
1 Kor 4:12




Viktoria.

Mor Melke av byn Arkah

Jag har fått frågor om hur Den Syrisk Ortodoxa Kyrkan ser på djävulen och vad jag förstår så är djävulen den samme i hela kristenheten; nämligen den som splittrar kyrkan och de troende i sin tro och relation till Gud, genom Herren Jesus Kristus.

Jag har dock en historia som jag har tänkt på mycket i en vecka nu, och det är helgonet Mor Melke i byn Arkah ( Harabale), TurAbdin i Sydöstra Turkiet. Med reservation för förkortad version och detalj avikelser.

Jag minns inte hela historien, men kan de stora dragen i den; Mor Melke blev kallad till kejsaren i Kostantinopel för att hela hans dotter, som var sjuk.
Mor Melke når Kostantinopel på rekordtid, med andra ord flyger han från TurAbdin till Kostantinopel genom anden, men landar hos kejsaren med ande och kropp och botar kejsarens dotter. Hon ska ha haft djävulen som plågade henne och Mor Melke drev ut djävulen ur flickan och tog med honom till sin kyrka i Arkah och med styrka sänkte honom ner i den brunn som fanns på kyrans gårdsplan.

Jag vill bara belysa den bild som lever kvar av hur djävulen ser ut och var han finns än idag, enligt legenden om Mor Melke. Naturligtvis tror ingen att djävulen har drunknat i brunnen och är död, men Mor Melke befriade kejsarens dotter från djävulen och för henne eller ur henne var han död, på ett mirakulöst sätt.

På den bild som gestaltar Mor Melke när han drar djävulen efter sig så ser djävulen ut som en pålgad bock med horn. Han är svart och ful och skulle nog kunna skrämma en och annan nyomvänd människa.


Viktoria.


Den Fria Viljan

Gud har gett människan en fri vilja att välja mellan att ta emot och tro på Gud genom Jesus kristus och att välja mellan det goda kontra det onda.
Den fria viljan handlar beroende av och genom Guds Nåd. Gud har genom Jesus Kristus förberett Frälsningen för människan och därför kan människan inte samla på sig meriter för något som redan är gjort. Men människan är skapad till att göra goda gärningar mot sig själv, sin nästa och Skapelsen och de kommer av att människan har tagit emot Jesus Kristus som sin Herre och Frälsare. Människan kan tvinga sig till många riter och laggärningar, men ingen av den kan ge henne frihet eller trygghet i Gud. Först när hon lever i och av Guds Nåd som hon gör goda gärningar av hela sitt hjärta och utan att förvänta sig något i gengäld av människor, eftersom hon vet att Gud ger henne belöning både i detta liv och i kommande, det eviga livet.

I Matt 25: 31-34 förklarar Herren att Guds Rike är redan från begynnelsen förberett för de som har valt att ta emot Jesus Kristus som sin Herre och gjort det goda först efter att Guds Nåd har verkat i dem och låtit dem födas på nytt av Anden:

31När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. 32Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna. 33Han skall ställa fåren till höger om sig och getterna till vänster. 34Sedan skall kungen säga till dem som står till höger: ’Kom, ni som har fått min faders välsignelse, och överta det rike som har väntat er sedan världens skapelse.
Matt 25:31-34

I Joh 1: 11-13 kan vi läsa om Människan fria vilja:

11Han kom till det som var hans, och hans egna tog inte emot honom. 12Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn, 13som har blivit födda inte av blod, inte av kroppens vilja, inte av någon mans vilja, utan av Gud.

Gud är den samme i går, idag och i evighet och därför finns det många flera Bibelställen som lyfter fram människans fria vilja i hela Bibeln. Redan den första männsikan fick Gud påbud om fri vilja:

15
Herren Gud tog människan och satte henne i Edens trädgård att bruka och vårda den. 16Herren Gud gav detta bud: "Du får äta av alla träd i trädgården 17utom av trädet som ger kunskap om gott och ont. Den dag du äter av det trädet skall du dö."
2 Mos 15-17

Och sedan fick Mose det:

15
Se, jag ställer dig i dag inför liv och lycka eller död och olycka. 16Om du lyssnar till Herrens, din Guds, bud, som jag i dag ger dig, och om du älskar Herren, din Gud, vandrar hans vägar och följer hans bud, stadgar och föreskrifter, då skall du få leva och bli talrik, och Herren, din Gud, skall välsigna dig i det land som du kommer till och tar i besittning. 17Men om du stänger ditt hjärta och inte vill lyssna utan låter dig förledas att tillbe andra gudar och tjäna dem, 18då säger jag er i dag att ni skall förintas. Ni får inte leva länge i det land som du kommer till och tar i besittning när du går över Jordan. 19Jag tar i dag himmel och jord till vittnen på att jag har ställt dig inför liv och död, välsignelse och förbannelse. Du skall välja livet, så att du och dina efterkommande får leva. 20Du skall älska Herren, din Gud, lyssna till honom och hålla dig till honom, ty detta ger dig liv, och du får leva länge i det land som Herren med ed har lovat att ge dina fäder Abraham, Isak och Jakob.
5 Mos 30:15-19


Viktoria.


Om Inte Gud vill

Om Gud inte vill att jag väljer en viss väg så hindrar han mig ändå inte det,
nej, han låter mig gå vilse men han överger mig inte utan vandrar med mig.
Gud älskar mig och därför lider Han när jag vänder mig från Honom,
men Herren är hos mig och väntar kärleksfullt och tålmodigt på att jag vänder mig till Honom.

Herren kan, men vill inte tvinga varken mig eller dig att göra Hans vilja,
nej, Gud vår Skapare visar oss olika tillfällen och möjligheter så att vi ser hur Gud är i det som sker.
För att se hur Gud följer med oss vart vi än går behöver vi ha en levande relation till Honom.
För att skapa en levande relation till Herren måste vi korsfästa vårt jag bit för bit.

Gud vill göra sin vilja känd för oss, bara vi vill ta emot den.
En enkel längtan och nyfikenhet, den lik Moses, räcker för Gud:
När då Herren såg att han ( Mose) gick bort för att se, ropade Gud till honom
ur busken och sade: Mose! Mose!"
Han svarade : Här är jag
." 2 Mos 3:4
Herrens röst kan vi höra om vi tillåter oss att vilja höra den, om vi ber och är stilla,
eller om vi frambär vår längtan efter Herren till Gud och vilar i den rofyllda tystnaden.

Viktoria.

Att ta emot Guds Frid

Guds frid är gratis och finns till för alla människor, men alla människor vet inte hur det ska ta emot det och vårda det så att det blir en del av dem. Inte vilken del som helst, utan den allra bästa delen eftersom det är Gud själv som alltid är med människan.
Tänk dig att du går igenom en väldigt svår och smärtsam kris, och samtidigt upplever du att istället för att förtvivlas av oro, ångest och hopplöshet så upplever du Guds närvaro och vilar i Gud mitt i din förtvivlan. Det är mäktigt och det är bara Gud som kan ge oss av sin Frid. Guds Frid skapar i oss en  inre frid som verkar i hela oss så att det även syns utanpå oss och i våra handlingar.
Guds frid följer oss dygnetrunt och även om vi skulle tappa bort oss i en svår situation så är Herren med oss ändå. Och när vi litar på, är medvetna om och upplever Herrens närvaro i jobbiga situationer så lär vi oss att ha tålamod, ödmjukhet och vår tillit till Gud fördjupas.
Så här skriver aposteln Paulus:

 1Då vi nu har gjorts rättfärdiga genom tro har vi frid med Gud genom vår herre Jesus Kristus. 2Han har gett oss tillträde till den nåd som vi nu lever i, och vi är stolta över hoppet att få del av Guds härlighet. 3Mer än så, vi är stolta över våra lidanden, eftersom vi vet att lidandet skapar uthållighet, 4uthålligheten fasthet och fastheten hopp. 5Och hoppet sviker oss inte, ty Guds kärlek har ingjutits i våra hjärtan genom att han har gett oss den heliga anden. 6Medan vi ännu var svaga dog Kristus för alla gudlösa, när tiden var inne.
Rom 5:1-6

Viktoria.


Hur ser djävulen ut?

Ser djävulen ut som Drakula, med svart mantel och missväxta huggtänder och groteskt ansikte? Eller ser han ut som han har gjort, enligt tradition, sedan medeltiden: med svarta och/eller röda kläder, med horn i pannan och en svans?'

Jag hörde nyligen en predikan där prästen berättade denna historia om djävulen i en kyrka:
Prästen var ny i församlingen och många människor var nyfikna och ville höra om hur och vad han skulle predika om denna söndag. Kyrkorummet var full till sista bänkrad och djävulen blev rasande av frustration då han själv kom in till kyrkan och såg all människor som ville höra Guds Ord.

Djävulen gick fram till prästen och hotade med att splittra, skrämma och förvirra alla kyrkobesökarna inklusive prästen och alla hans "diakoner", medhjälpare vid Gudstjänstfirandet.
Sagt och gjort; djävulen hotade och förvirrade alla i kyrkorummet och alla lämnade kyrkan och sprang därifrån med en förvirring och skräck för prästens onda andar. De trodde att den nye prästen hade med djävulen att göra. Djävulen lyckades skrämma alla utom en äldre man och en medelålderskvinna, som satt kvar i kyrkan och bad lungt. han gick fram  till mannen först och sa; vad nu då, varför är du kvar? är du inte rädd för mig eller?
" Nej, jag är inte rädd för dig. Jag känner dig för jag har varit gift med din syster i 39 år, så försvinn härifrån!", sa mannen och fortsatte att be.
djävulen gick då till kvinnan och sa; Nå? är inte du heller rädd för mig?
" Nej, jag är inte rädd för dig, för kjag känner dig väldigt bra. jag är gift med din bror, du har ingen makt över mig, så försvinn härifrån satan!, sa hon och fortsatte att be.

Djävulen arbetar inifrån oss via våra tankar och känslor, men han vill gärna att vi ska tro att han ser hemsk ut och att vi ska kunna möta honom öga mot öga ute bland människor. På så sätt så letar vi där han inte finns medan han infekterar våra tankar och känslor och splittar och förvirrar oss i vår tro på Gud, vår Skapare.


Viktoria.

Tacka Herren med glädje


Underbart och befriande är det när vi upplever Guds närvaro i, med och omkring oss och har moder att styra våra tankar mot Guds ord och vilja i livet. Så här tackar Psalmiaten Gud i några verser i Psalm 16:

5
Herren är min andel, min bägare.
Du bestämmer mitt öde.
6En ljuvlig lott har tillfallit mig,
ja, min arvedel finner jag skön.
7Jag vill prisa Herren, han ger mig råd,
mitt inre förmanar mig om natten.
8Jag har alltid Herren inför mig,
när han står vid min sida vacklar jag inte.
9Därför gläds mitt hjärta och jublar,
min kropp är i trygghet,
10ty du lämnar mig inte åt dödsriket,
du låter inte din trogne se graven.
11Du visar mig vägen till liv,
hos dig finns glädjens fullhet,
ständig ljuvlighet i din högra hand.
Psalm 16:5-11

Viktoria.

"Fruktan och bävan."

Jag har plockat fram  Sören Kierkegaards bok " Fruktan och bävan" och njuter av att läsa den, igen.
Den behandlar stycket i 1 Mos 22:1-19, där Abrahams tro sätts på ett obarmhärtigt prov. (paralellt med en riddares ( sin egen) kärlek till en kvinna).
"Han (Abraham) trodde i kraft av det absurda, ty all mänsklig beräkning hade ju för länge sedan upphört." och vidare:
"Om fader Abraham hade tvivlat så hade jag ingen nytta av hans tro," skriver Kierkegaard.
Läs om Abrahams tro och läs mellan raderna om hans ångest och smärta och hopp och totala tillit till Gud.


Gud sätter Abraham på prov

22 1En tid därefter satte Gud Abraham på prov. Gud kallade på honom: "Abraham!" - "Här är jag", svarade han. 2Gud sade: "Ta din ende son, honom som du älskar, Isak, och gå till landet Moria och offra honom där som brännoffer på ett berg som jag skall visa dig."

3Tidigt nästa morgon sadlade Abraham sin åsna. Han tog med sig två tjänare och sin son Isak, högg veden till brännoffret och gav sig i väg mot den plats som Gud hade talat om. 4Den tredje dagen fick Abraham se platsen på avstånd. 5Då sade han till tjänarna: "Stanna här med åsnan, medan jag och pojken går dit bort för att tillbe. Sedan kommer vi tillbaka till er." 6Abraham tog veden till brännoffret och lät sin son Isak bära den. Själv tog han elden och kniven, och så gick de båda tillsammans. 7"Far", sade Isak. "Ja, min son", svarade Abraham. Isak sade: "Här är eld och ved, men var är fåret som skall offras?" - 8"Min son", sade Abraham, "Gud utser åt sig det får som skall offras." Så gick de båda tillsammans.

9När de kom fram till platsen som Gud hade talat om byggde Abraham ett altare. Han lade upp veden och band sedan sin son Isak och lade honom på altaret, ovanpå veden. 10Och Abraham sträckte ut handen och tog kniven för att slakta sin son. 11Då ropade Herrens ängel till honom från himlen: "Abraham! Abraham!" - "Ja", svarade Abraham, "här är jag." 12Ängeln sade: "Lyft inte din hand mot pojken, och gör honom inget ont. Nu vet jag att du fruktar Gud, nu när du inte har vägrat mig din ende son." 13När Abraham såg upp fick han se en bagge, som hade fastnat med hornen i ett snår. Då gick han bort och tog baggen och offrade den som brännoffer i stället för sin son. 14Abraham gav denna plats namnet "Herren utser". I dag säger man "på berget där Herren blir sedd".

15Ännu en gång ropade Herrens ängel från himlen och sade till Abraham: 16"Jag svär vid mig själv, säger Herren, att eftersom du gjorde detta och inte vägrade mig din ende son, 17skall jag välsigna dig och göra dina ättlingar talrika som stjärnorna på himlen och som sanden på havets strand, och dina ättlingar skall inta fiendens städer. 18Och alla folk på jorden skall önska sig den välsignelse som dina ättlingar har fått. Detta skall ske därför att du lydde mig."

19Abraham gick tillbaka till sina tjänare, och alla återvände tillsammans till Beer Sheva. Abraham stannade sedan där.

Viktoria.


Att vara liten är att vara stor

1Jag är tvungen att skryta, visserligen till ingen nytta, men jag kommer nu till syner och uppenbarelser från Herren. 2Jag vet en man som lever i Kristus och som för fjorton år sedan - om det nu var med kroppen eller utan den vet jag inte, men Gud vet det - han blev i alla fall uppryckt till den tredje himlen. 3Och jag vet att den mannen - om med kroppen eller utan, det vet bara Gud - 4blev uppryckt till paradiset och fick höra ord som ingen människa kan eller får uttala. 5Den mannen vill jag skryta med; med mig själv vill jag inte skryta, bara med min svaghet. 6Om jag skulle vilja skryta är jag ändå inte från förståndet, för vad jag då skulle säga är sant. Men jag avstår för att ingen skall tänka högre om mig än han gör när han ser eller hör mig. 7Och för de väldiga uppenbarelsernas skull, för att jag inte skall bli högfärdig, har jag fått en tagg som sticker mig, en ängel från Satan som misshandlar mig så att jag inte blir högfärdig. 8Tre gånger har jag bett Herren att den skall lämna mig i fred. 9Men han svarade: "Min nåd är allt du behöver." Ja, i svagheten blir kraften störst. Därför vill jag helst skryta med min svaghet, så att Kristi kraft kan omsluta mig. 10Jag gläds åt svaghet, förolämpningar, svårigheter, förföljelser och nöd när det är för Kristi skull. Ty när jag är svag, då är jag stark.    
2 Kor 12:1-10.

Viktoria.


Nattvarden och Gudstjänsten i den tidiga Kyrkan

Dopet och nattvarden var viktiga delar i den tidiga kristna gudstjänsten och de är lika viktiga idag i Kristi Kyrka i världen. Grundstrukturen kom till under andra århundradet och beskrivs av Justinus Martyren, och längre ner i detta inlägg av "apostlarnas lära".
 Justinus var hedning men konverterade till kristendom vid tretio årsåldern och var väl påläst. Han var bland annat författare och aktiv sådan i att formulera den kristna tron och riterna. Han flyttade som vuxen till Rom och troligen är det de gudstjänster som firades där han beskriver i Apologi 65 och 67 som anses vara de allra äldsta texterna som beskriver den kristna gudstjänsten.
Först skildras en eukaristisk måltid efter ett dop och senare en söndagsgudstjänst.

Sedan han blivit tvagen och anslutit sig till oss, för vi honom till dem som kallas bröder och är församlade där, och vi ber där gemensamt böner för oss själva, för den nydöpte och för andra i hela världen. … Sedan vi avslutat bönerna, hälsar vi varandra med en helig kyss. Därefter frambärs bröd, en bägare med vatten och en bägare med blandat vin till föreståndaren för bröderna. Denne tar emot dessa, ger pris och ära åt alltings Fader genom Sonens och den helige Andens namn och frambär en lång tacksägelse (

eucharistía) för att vi har ansetts värdiga att ta emot dessa (gåvor) från honom. När han avslutat bönerna och tacksägelsen, instämmer hela folket och säger: "Amen". Amen är ett hebreiskt ord som betyder " Må det ske". Sedan föreståndaren har framburit sin tacksägelse och folket har stämt in, utdelar de bland oss som kallas diakoner åt var och en av det välsignade brödet och vinet och vattnet och bär ut till de som inte är närvarande.24

På den dag som kallas solens dag samlas vi alla, från städerna och från landet. Man läser ur apostlarnas hågkomster och profeternas skrifter så långt tiden räcker. När föreläsaren har slutat håller föreståndaren ett anförande, och uppmanar ivrigt till att efterfölja dessa sköna ord. Därefter reser vi oss alla tillsammans och ber, och när vi som förut sagts har avslutat bönen, bärs bröd, vin och vatten fram. Föreståndaren frambär efter förmåga böner och tacksägelser, och folket stämmer in med "Amen".

Sedan delas de välsignade gåvorna ut och tas emot av var och en, och åt dem som inte är närvarande sänds de ut av diakonerna. Ingen får äta eller dricka av er eukaristi utom de som har blivit döpta i Herrens namn. Ty detta som Herren har sagt: Ge inte det heliga åt hundarna.
Efter måltiden finns anvisning om tackbönen:
Vi tackar dig, helige Fader för ditt heliga namn som har en boning i våra hjärtan och för kunskapen och tron och odödligheten som du har uppenbarat för oss genom Jesus, din tjänare. Dig tillhör äran i evighet. (…)

Hosianna, Davids Gud!
Om någon är helig, så må han komma.
Om någon inte är det, så må han omvända sig.
 Maranatha. Amen.

I Didaché (= lära/undervisning, är en samling texter som kallas "apostlarnas lära" och är nedtecknad på 200-talet beskrivs hur man firar söndagsgudstjänst och om förhållningssättet bland medlemmarna i församlingen:

På Herrens dag skall ni samlas och bryta bröd och frambära tacksägelse efter att ha bekänt era synder, så att ert offer blir rent. Men den som har en tvist med en broder skall ni inte låta delta i er sammankomst förrän de har försonats, så att ert offer inte blir vanhelgat. Ty så har Herren sagt: Överallt och alltid skall de bära fram ett rent offer åt mig. Jag är en stor konung, säger Herren, och mitt namn är underbart bland folken.



Viktoria.


Jesus Kristus helar Guds trasiga barn

Jag vandrade på Stockholmgator idag, men bara på några få av dem. Jag gick in i Tyska kyrka på Gamlastan och satte mig där för att tacka Gud för alla de människor som har bidragit till att den gigantiska och i överflöd dekorerade kyrkorummet. Det kändes till för mycket men kyrkan byggdes i en tid då Guds Majestät skulle beskrivas i bilder och guldförgylda konstverk. Jag kände mig stressad av alla människor som kom och gick in och ut i kyrkan och alla fotoblixtar. Det var många turister i huvudstaden idag.

Jag vandrade vidare och lokaliserade den adress jag sökte efter och gick sedan till S:T Clara Kyrka eller Klara kyrkan som ligger i centrala Stockholm. Den är byggd på 1600-talet och är vacker smyckad med takmålningar, bilder som är hämtade ur olika berättelser i Bibeln.
Det var bönesamling och människor började komma in i kyrkan. Jag satte mig i en av bänkarna och tackade Herren för Hans Kyrka och de människor som sökte sig dit. Jag kände Guds närvaro och tackade Herren för det.
Sedan flyttade jag mig till den lilla grupp av mer eller mindre trasiga människor som hade sökt sig till böne- och människogemenskapen för att ingå i deras gemenskap.
Vi sjöng ur Klara kyrkan sånghäfte för just denna bönegemnskap som pågår dagligen, varje eftermiddag. En ung kvinna spelade på gitarr och ledde sången, en medhjälpare läste en Bibeltext och en pånyttfödd kvinna läste Bibeltexter och var den viktigaste av dem tre, för hon lyste av Guds Frid och sann glädje mot oss alla och liksom ropde ut sin bekännelse och verkade säga till oss att: "se på mig! Gud har gjort mirakel av trasor! Ge inte upp, utan ta emot Herren Jesus Kristus som din Herre och Frälsare, så som jag har gjort det för några år sedan. Han är här nu och vill vara nära dig!"
Det var fantastikt att se henne som hon har kommit att bli i och genom Jesus Kristus!

Klara kyrkan sprider det Glada Budskapet om Guds löfte och verk genom  Herren Jesus Kristus till människor som är eller har varit utslagna av samhället på olika sätt.
Alla kyrkobyggnader borde vara öppna varje dag och ha olika verksamheter för människor. Nu är det många kyrkor som har öppet olika tider varje dag och de flesta har varierade aktiviteter för människor också, men det kan alltid bli bättre.

Min hemkyrka, Mor Georgis Kyrkan till exempel har öppet varje förmiddag, men det är nästan enbart äldre män som samlas där och tyvärr mera för en världslig gemenskap.

Viktoria.

Korsfäst din stolthet

Aposteln Paulus skriver till Korinthierna ( till dem då och till oss idag):

Bröder, tänk på när ni blev kallade: inte många var visa i världslig mening, inte många var mäktiga, inte många förnäma. Men det som är dåraktigt för världen utvalde Gud för att låta de visa stå där med skam, och det som är svagt i världen utvalde Gud för att låta det starka stå där med skam, och det som världen ser ner på, det som ringaktas, ja, som inte finns till, just det utvalde Gud för att göra slut på det som finns till, så att ingen människa skulle kunna vara stolt inför Gud. Genom honom finns ni i Kristus Jesus, som har blivit vår vishet från Gud, vår rättfärdighet, vår helighet och vår frihet. Som det står skrivet: "Den stolte skall ha sin stolthet i Herren."   1 Kor 1:26-31

Jag håller med Aposteln Paulus och tycker om denna vishet; att den som lever sitt liv i, av och genom sin tro på Gud ska ha sin stotlhet i Herren. För all annan stolthet dör ut med tiden eftersom vad som är accepterat och bra i dag kan vara fel och dåligt i morgon då människan utvecklas och skapar nya regler och förhållningssätt till livet.

Jag har sett djävulen ryta och förtvivlas av maktlöshet för att jag har börjat korsfästa min stolthet över mig själv och det jag gjort som människa. Då tyckte jag att jag gjorde det enda rätta och stod på mig för att hålla fast vid "min sanning" som gjorde att de runt mig fick se och uppleva rättvisa och sann kristenhet, trodde jag.
Men med tidenupplyste Herren mig om att släppa taget om mitt kontrollbehov och mitt sökande efter att bli sedd, bekräftad och älskad av ( oftast av vissa utvalda ) människor, för Gud älskade ju mig redan så som jag var, oavsett vad jag själv eller andra tänkte, tyckte och sa om mig, eller vad jag själv tänkte, sa och gjorde.

Att se djävulen förtvivlas av maktlöshet, som en besegrad hyena, leder inte till att människor automatiskt korsfäster sin stolthet över sig själva och blir stolta över allt Gud har gjort och gör för dem genom Vår Herre Jesus Kristus. Vi måste vara medvetna om våra dagliga val och den röda tråden i vår tro på och tillit till Gud, vår Skapare, först då kan vi ta emot den tillit och styrka som Gud rustar oss med för att besegra djävulen mitt på ljusa dagen genom att göra Guds vilja och korsfästa vår stolthet över vår mänskliga vilja.

Att göra Guds vilja kan innebära att bli och vara besegrad av människor och tjäna samma människor med samma Kärlek som Herren ger oss. Att dela med oss av Guds Nåd, som vi tar emot dagligen, till människor, djur och natur som har eller fortfarande sårar oss är att korsfästa vår egen vilja för att lyda och göra Guds vilja i vårt liv så att andra människor ser att vi är älskade av Gud. Även om alla människor inte ser det, eller vill se det så är det mäktigt att fortsätta att göra Guds vilja tillsammans med Herren Jesus Kristus.

Viktoria.

Guds famn

Man måste ha erfarit att vila i Guds famn för att förstå hur helande den är. Här är en försmak av Guds famn i verkligheten.

Guds famn är en annan människas famn som tar emot dig när du mest behöver det.
Guds famn är din nästas famn, din nästa som ser, älskar och bekräftar dig.
Guds famn omsluter dig och låter dig vila i dess värme utan baktankar eller annan list.

Även om vi kan förnimma, visualisera och uppleva Guds famn inom och utanför oss,
så är den sanna Guds famnen när vi kan ta emot den genom en annan människa i vardagen.
Det är inte varje dag vi kan ta emot Guds famn genom en annan människa,
men då och då uppstår tomrum inom oss och vi ropar på Herren att rädda oss,
och då sänder Gud den rätta människan i den rätta tiden på den rätta platsen,
för att ge oss sin famn att vila ut i och ta emot den allra bästa läkningsprocessen inom oss.

Guds famn är när vår nästa tar emot vår smärta och våra brister utan att anklaga oss.
Guds famn är att våga lita på Gud och ta emot en kravlös omfamning genom vår nästa.
Guds famn säger mer än tusen ord och läker hela vår människa och vår nästa.

Viktoria.

Ingen utveckling utan smärta

Jag talade i drygt en halvtimme om min väg till Gud, för en grupp daglediga människor i Centrum Kyrkan ( Svenska Missionskyrkan) i Tumba mitt på dagen idag och det var fantastiskt.
En halvtimme är i kortaste laget för att summera en 21 årig (någorlunda medveten, önskad och efterlängtad)vandring med Gud, så jag tog det i stora drag och mycket kortfattat.
Många tackade mig och flera kände igen sig min berättelse. Visioner från Gud är en gåva som flera har fått erfara. Det var fantastiskt att jag fick fleras förtroende att lyssna på dem i fickpausen.
I Svenska Missionskyrkan är man tacksam för Guds olika sätt att kommunicera med sina utvalda. Jag önskar att jag snart kan och vågar ta steget fullt ut och samtala med Den Syrisk Ortodoxa Kyrkans ansvariga om Guds vilja för de troende.

Idag kände jag en tacksamhet över min smärtsamma vandring mot Gud för jag insåg att utan smärtan skulle jag inte ha kommit till insikt om min längtan efter Gud och ännu mindre tagit upp kampen mot mina egna demoner och alla andras demoner, som påklistrats på mig under mitt liv.

Jag avundades den kristna miljön och gemenskapen bland de församlade och önskade att jag fick Den Ortodoxa Kyrkan förtoende och stöd för att undervisa i Bibelstudier i min hemkyrka eller i andra kyrkor och introducera Guds vilja bland barn, ungdomar och vuxna; att läsa bibeln och bygga en individuell relation till Gud genom vår Herre Jesus Kristus.

Jag är kallad ur och tillbaka till Den Syrisk Ortodoxa Kyrkan främst, men än har Guds löfte om mitt Kall till mig inte infriats. Dock litar jag på att Gud redan, i min själ har infriat sitt löfte till mig och därför inväntar jag Guds sändning av mig till Syrisk Ortodoxa Kyrkan.

jag är oerhört tacksam för mitt Kall i Herren och för Guds förtoende för mig, för Gud är mitt liv och utan Gud i mitt liv har jag inget liv. Gud är tålmodig och jag hoppas och väntar på att mitt Kall i Herren ska bli verklighet i min vardag.

Viktoria.


Gift mot sin vilja-föreläsningen

I våras skrev jag om en föreläsning som ( gift mot sin vilja)  jag skulle hålla i tillsammans med biträdande rekrotn på den Folkhögskola jag undervisade i Bibelstudier.
Studierektorn vidarebefodrade ärendet till rektorn, att räkna ut alla utgifter och skulle sedan höra av sig till mig och vi skulle gå vidare med det, men eftersom han inte hörde av sig och jag ville veta vad som har hänt. Häromdagen frågade jag rektorn hur det har gått med projektpengarna till skolan från Ungdomsstyrelsen.
Enligt skolans rektor fick skolan inga projektpengar och därför blev det heller inga föreläsningar med grupparbet efteråt.

Det är tråkigt naturligtvis men inte mycket att göra åt.
Nu på tisdag ska jag föreläsa för en grupp människor i en kyrka. Det ser jag framemot.


Viktoria.

RSS 2.0