Mor Melke av byn Arkah

Jag har fått frågor om hur Den Syrisk Ortodoxa Kyrkan ser på djävulen och vad jag förstår så är djävulen den samme i hela kristenheten; nämligen den som splittrar kyrkan och de troende i sin tro och relation till Gud, genom Herren Jesus Kristus.

Jag har dock en historia som jag har tänkt på mycket i en vecka nu, och det är helgonet Mor Melke i byn Arkah ( Harabale), TurAbdin i Sydöstra Turkiet. Med reservation för förkortad version och detalj avikelser.

Jag minns inte hela historien, men kan de stora dragen i den; Mor Melke blev kallad till kejsaren i Kostantinopel för att hela hans dotter, som var sjuk.
Mor Melke når Kostantinopel på rekordtid, med andra ord flyger han från TurAbdin till Kostantinopel genom anden, men landar hos kejsaren med ande och kropp och botar kejsarens dotter. Hon ska ha haft djävulen som plågade henne och Mor Melke drev ut djävulen ur flickan och tog med honom till sin kyrka i Arkah och med styrka sänkte honom ner i den brunn som fanns på kyrans gårdsplan.

Jag vill bara belysa den bild som lever kvar av hur djävulen ser ut och var han finns än idag, enligt legenden om Mor Melke. Naturligtvis tror ingen att djävulen har drunknat i brunnen och är död, men Mor Melke befriade kejsarens dotter från djävulen och för henne eller ur henne var han död, på ett mirakulöst sätt.

På den bild som gestaltar Mor Melke när han drar djävulen efter sig så ser djävulen ut som en pålgad bock med horn. Han är svart och ful och skulle nog kunna skrämma en och annan nyomvänd människa.


Viktoria.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0