Trädet känner du igen på...

Den här liknelsen tycker jag är så talande i alla tider och lika mycket i naturen som hos människor:
 
 
43Ett bra träd bär aldrig usel frukt, inte heller bär ett uselt träd bra frukt.  44Varje träd känns igen på sin frukt. Man plockar inte fikon på tistlar eller druvor på törnbuskar.  45En god människa bär fram det som är gott ur sitt hjärtas goda förråd, och en ond människa bär fram det som är ont ur sitt onda förråd. Hennes mun säger vad hjärtat är fullt av.
Luk 6:43-45
 
För allt som finns i ett äppelträd till exempel, finns i dess kärna och tvärtom.
 
 
Viktoria.

Gud behöver din hjälp.

 

Gud vill verkligen använda oss människor i sin plan och Han gör ju det också, oftast utan att vi vet om det, eller i varje fall utan att vi själva planerar målet, som idag när jag hade planerat ett besök mitt på dagen men det blev ändrade planer. detta är ett utdrag ur mina dagboksanteckningar:

   Jag gick skyndsamt mot Hallundabibliotek för att ge varma koftor och vantar till de hemlösa själen, jag vågade inte ta med mig smörgåsar eller kex till dem, var rädd för att bli avvisad och skrämma dem med fara i maten… men de var inte där! jag tittade bakom Folketshus också för att se om de hade sökt skydd mot kylan där, men ingen var där heller. Jag blev glad att de var under värme och behöll min kasse och gick in till centrum. Där inne mellan glasdörrarna stod en äldre kvinna och skramlade med en gammal kaffemugg. Hon hade några slantar i den och jag mötte hennes blick och sträckte min kasse till henne. Hon såg mig i ögonen och blev osäker om hon skulle ta emot den eller inte. Hon tog den lite osäker, men utan att släppa kontakten med mina ögon. Jag gav henne mina vantar också och hon tog emot dem nu med ett säkert grepp om dem. Nu kunde hon lita på att jag menade allvar och att min lilla gåva kanske skulle komma till användning ute i kylan. Jag tackade Gud för Hans verk i min handling och gick för att handla lite mat.

Viktoria.


Dagens Bibelcitat

Guds Heliga Ande föder bön i oss,
leder oss till Gud,
vi tackar Gud tillsammans med Anden.
Anden uppenbarar Fadern och Sonen för oss.
 
Så här klokt ber Aposteln Paulus för oss:
 
17Jag ber att vår herre Jesu Kristi Gud, härlighetens fader, skall ge er en vishetens och uppenbarelsens ande som låter er få kunskap om honom. 
Ef 1:17
 
 
 Denna bön är begynnelsen till Treenighetens utformning i Kyrkan.
 
 
Tack, Herre Jesus Kristus!
 
 
Viktoria.
 
 

Samtal

I förmiddags dröjde du ovanligt länge, kvar hos oss, istället för att skynda dig till ditt arbete.
Jag var trött och Makbula var ännu tröttare och vi ville bara varar.
Jag tänkte att vi måste verka ovilliga till sällskap för dig, så jag försökte  småprata om vädret.
Jag såg att du ville säga något viktigare men ville inte tvinga fram ditt ärende,
utan väntade under tystnad att ville du något så skulle du själv säga det.
Plötsligt började du tala med oss ur djupet av ditt hjärta:
 
- Alltså... varför svarar inte Gud på mina böner?  Jag läser ju i Bibeln nästan varje dag och jag ber till Gud varje dag. Men han svarar inte på mina böner. Och varför ger han mig inte det jag ber Honom om. Och varför ger Han NN, NN allt de vill ha...?
Det verkar som att Gud ger allt till de som varken tror på Honom eller lyder Honom.... Men jag som ber och ber och inte..
- Men TROR du på att Gud kan ge dig det du ber Honom om?
- Ja, det är klart att jag tror! Jag tror att allt är möjligt för Gud och att han kan ge mig allt jag ber Honom om! Så klart att jag tror!
- Bra. Gud vet redan allt vad du behöver och hör allt du ber Honom om, men TROR du på Guds allmänna löften i Bibeln är sanna och levande och gäller även för DIG? Gud handlar inte utifrån ditt behov, utan utifrån din tro på Honom och det han har gjort för dig genom Sonen. Genom tron tar du emot Guds Nåd...
 
Vi samtalade en god stund och jag tackade Herren för att Han vill göra guds vilja mera känd för dig också.
Tack Herre Jesus Kristus för att Du vill födas i alla som söker Dig och vill vara nära Dig!
 
 
Viktoria.

Steg i tron 4

 
 
Men Jesus som hörde deras ord sade till föreståndaren:
"Var inte rädd, tro bara."
Mark 5:36
Att tro på Gud och det Han har gjort för vår skull i och genom Jesus Kristus är lika lätt som oerhört svårtspcifika:
Så länge man inte har fått, eller tagit emot den specifika Kallelsen som Herren Kallar oss till, och så länge vi är nöjda med vår tillvaro, eller så länge vårt liv fungerar under vår kontroll, så är det lätt att tro på Den Treenige Guden som älskar alla människor och har gett oss sig själv som gåva.
Men så fort vi har tagit emot den personliga och specifika Kallelsen som Herren Kallar oss till i vårt liv, så börjar den långa och ofta smärtsamma vägen att vandra med Herren Jesus Kristus och lägga ner bit för bit av vår köttsliga person, vår trygga tillvaro och välbekanta vanor, tills vi har släppt taget om "vårt köttsliga liv" och börjar överlämna oss själva till Gud.
Jesus säger även idag och även till dig och mig samma ord som han sa till Jairos som led för sin sjuka (och sedan, döda) dotters skull: var inte rädd, tro bara! Eftersom han har lovat oss att Han är med oss alla dagar. Matt 28:20.
Och för att vi ska tro måste vi läsa/höra Ordet, gå på Gudstjänst, samtala med, bedja och hålla oss nära Herren och handla på Ordet. genom dessa handlingar lär vi känna Herren och vad Gud har gjort för oss.
Och detta ska vi göra oavlåtligt. Oavsett motstridiga känslor och tankar måste vi snabbt och bestämt påminna oss om vem Herren är och vad Han har gjort för oss.
 
Och vad eller hur mycket vi tror, beror på om vi tar till oss Ordet och vakar över det tills det ger oss liv och förvandlar oss, eller om vi bara hör ordet och släpper det så fort våra sinnen utsätts för nya impulser.
 
 
Viktoria.

Våga lita på Gud

 
 
 1”Känn ingen oro. Tro på Gud, och tro på mig.  2I min faders hus finns många rum. Skulle jag annars säga att jag går bort för att bereda plats för er?  3Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så skall jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att också ni skall vara där jag är.  4Och vägen dit jag går, den känner ni.”  5Tomas sade: ”Herre, vi vet inte vart du går. Hur kan vi då känna vägen?”  6Jesus svarade: ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.  7Om ni har lärt känna mig skall ni också lära känna min fader. Ni känner honom redan nu och ni har sett honom.”  8Filippos sade: ”Herre, visa oss Fadern, det är nog för oss.”  9Jesus svarade: ”Så länge har jag varit tillsammans med er, och ändå känner du mig inte, Filippos? Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du då säga: Visa oss Fadern?  10Tror du inte att jag är i Fadern och Fadern i mig? De ord jag säger er, dem talar jag inte av mig själv; Fadern är i mig och utför sina gärningar.  11Tro mig när jag säger att jag är i Fadern och Fadern i mig. Eller tro åtminstone för gärningarnas skull.  12Sannerligen, jag säger er: den som tror på mig, han skall utföra gärningar som jag, och ännu större. Ty jag går till Fadern,  13och vad ni än ber om i mitt namn skall jag göra, så att Fadern blir förhärligad genom Sonen.  14Om ni ber om något i mitt namn skall jag göra det.
Joh 14:1-14
 
 
Tack Herre Jesus Kristus!
 
 
Viktoria.

Steg i tron 3

Det kristna livet handlar om att leva tillsammans med Jesus. Det är en förutsättning att man då tror på Guds verk i och genom Jesus Kristus.
 
8Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare.  9Då vi nu har gjorts rättfärdiga genom hans blod skall vi av honom så mycket säkrare bli räddade från vreden.  10Ty om vi var Guds fiender och blev försonade med honom genom hans sons död, då skall vi, när vi nu är försonade, så mycket säkrare bli räddade genom hans sons liv.  11Ja inte bara det, vi har vår stolthet i Gud tack vare vår herre Jesus Kristus, genom vilken vi nu har vunnit försoningen.
Rom 5:8-11
 
Den tro som Gud vill ha av oss är hjärtats tro. Den tro som är helt oberoende av omständigheter utanför oss och inom oss. Herren vill att vi tror på Honom bortom våra tankar och känslor.
 
Tron är inte den tillfälliga tron som vi styr av och genom vårt känsloliv:
Att tro på Gud när vi är glada och allt är bra för oss, är inte sann tro utan personlig egennytta och ren egoism.
Att tro på Gud när vi är förtvivlade, maktlösa eller rädda för överhetens makt är inte heller sann tro utan egoism.
Gud hör även våra egoistiska böner, men Han genomskådar oss och låter sig inte göras till en avgud av oss. Vi kan lura oss själva och hålla Gud på distans och åkalla Honom när det passar oss, men vi kan inte lura Honom.
Dock kan Gud göra mirakel av denna vår tro som väcks inom oss på grund av våra relativa behov, om vi vill tro på Gud även i fortsättningen. Guds Kärlek är sann och verklig och Han ger av den till oss oavsett vad vi tänker, känner eller gör, och inget kan besegra det.
 
Sann tro är när vi tror på att Jesus är Guds Son, människa och Gud samtidigt och att Gud har gett oss sin Enfödde Son för att vi ska tro på Honom och ha evigt liv. Gud älskar oss så mycket att han har stigit ner till oss människor på jorden och blivit människa för att vi ska veta att han har blivit, sviken, hånad, förkastad, förskjuten, hatad, misshandlad och dödad med en förbrytares död; korsfäst på ett kors. Sann tro är att vi ska tro på att Gud älskar oss så mycket att han aldrig överger oss och därför väckte han Sonen från de döda för att ge oss ett evigt liv. Sann tro är att vi ska tro att Gud älskar oss så mycket att han vill vandra med oss i Sin Heliga Ande varje sekund i vårt liv på jorden.
 
9Ty om du med din mun bekänner att Jesus är herre, och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli räddad.  10Hjärtats tro leder till rättfärdighet och munnens bekännelse till räddning.  11Skriften säger ju: Ingen som tror på honom skall stå där med skam.12Det är ingen skillnad på jude och grek; alla har samme herre, och han ger av sin rikedom åt alla som åkallar honom.  13Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad.
Rom 10:9-13
 
Tron är ingen mänsklig prestation utan en Gåva som Herren har gett oss. Gud ser om vi är villiga att fortsätta tro på Honom och när vi opererar i den så sänder Han sin Ande till vår hjälp. Guds Ande fyller oss med en inre kraft så att vi väljer och vågar tro på Gud och Hans verk i Jesus Kristus. Vårt ansvar är att vilja, försöka och bestämma oss för att ta vår tro på allvar och tro på Guds plan för oss oberoende av inre och yttre omständigheter.
 
44Jesus ropade: ”Den som tror på mig, han tror inte på mig utan på honom som har sänt mig,  45och den som ser mig, han ser honom som har sänt mig.  46Jag är ljuset som har kommit hit i världen för att ingen som tror på mig skall bli kvar i mörkret.  47Om någon hör mina ord men inte tar vara på dem, så dömer inte jag honom, ty jag har inte kommit för att döma världen utan för att rädda världen.  48Den som avvisar mig och inte tar emot mina ord, han har mött sin domare: det ord jag har talat skall döma honom på den sista dagen.  49Ty jag har inte talat av mig själv, utan Fadern som har sänt mig har befallt mig vad jag skall säga och vad jag skall tala.  50Och jag vet att hans befallning ger evigt liv. När jag talar talar jag så som Fadern har lärt mig.”
Joh 12:44-50
 
Tack Herre Jesus Kristus!
 
Viktoria.
 
 
 
 

Guds vilja

Guds vilja är att alla människor ska  bli frälsta och komma till sanningen och bli helade.
 
24Våra synder bar han i sin egen kropp upp på träpålen, för att vi skulle dö bort från synden och leva för rättfärdigheten. Genom hans sår har ni blivit botade.
1 Pet 2:24
 
Tack Herre Jesus Kristus!
 
Viktoria.

Dagens Bibelcitat

Guds Heliga Ande lyser upp Guds Ordet för oss.
 
 
13Ty jag är Herren, din Gud,
jag tar dig vid handen
och säger till dig:
Var inte rädd, jag hjälper dig.
Jes 41:13
Nathan Greene
 
Tack Herre Jesus Kristus!
Viktoria.

Det kostar att följa Jesus

Det kostar oss troende kristna hela vårt liv, det liv vi lever för oss själva och för vår egoisms skull.
Det är ett löfte från herren Jesus Kristus.
 
 
 37Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig.  38Den som inte tar sitt kors och följer efter mig är inte värd att tillhöra mig.  39Den som finner sitt liv skall mista det, och den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det.
Matt 10:37-39
 
Men det är ett slags pris som är värt den segerkrans Herren har lovat oss; vår Frälsning från oss själva till ett evigt liv med Honom:
 
.29Var och en som för mitt namns skull har lämnat hus eller bröder eller systrar eller far eller mor eller barn eller åkrar skall få hundrafalt igen och ärva evigt liv. 
Matt 19:29
 
29Jesus svarade: ”Sannerligen, var och en som för min och evangeliets skull har lämnat hus eller bröder eller systrar eller mor eller far eller barn eller åkrar  30skall få hundrafalt igen. Här i världen skall han få hus och bröder och systrar och mödrar och barn och åkrar mitt under förföljelser, och sedan evigt liv i den kommande världen. 
Mark 10:29-30
 
 
Tack Herre Jesus Kristus!
 
Viktoria.
 

Varning för falsk lära!

 
Lär känna Herren!
 
1 I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. 2 Han var i begynnelsen hos Gud. 3 Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till.
 Joh 1:1-3 Folkbibeln
 
  1I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud.  2Det fanns i begynnelsen hos Gud.  3Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till. 
 Joh 1:1-3 Bibel 2000
 
Så här står det i Jehovas vitnnens bibel:
1I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var en gud.2Denne var i begynnelsen hos Gud.3Allting blev till genom honom, och utan honom blev alls ingenting till.
Joh 1:1-3
 
Må Herren Gud upplysa oss och hjälpa oss att lära känna Honom.
 
Tack Herre Jesus Kristus!
 
Viktoria.

Kristen idag

 Det är väldigt intressant att lära känna Herren.
Det är väldigt intressant att lära känna sig själv.
 
Känner du dig själv som kristen?
Känner du Herren?
 
Vad skulle du göra om Kejsar Nero ( levde på 100-talet efter Kristus ) levde idag och hade sin amfiteater i centrum och tvingade dig att tillbe de romerska av-gudarna annars skulle du kastas till lejonen?
 
Under den tidiga Kyrkans första århundraden var Kejsaren herre i Romariket.
Uttrycket; Jesus är Herren! är kraften i Den tidiga Kyrkan som elliminerade tanken på att kejsaren var herre.
 
 
 
 
 
 
Tack Herre Jesus Kristus!
 
Viktoria.

Anden manar gott för oss

 När vi har läst ut Paulus breven i Nya Testamentet, så fortsätter vi att ta del av Den Apostoliska tiden i urkyrkan. Den enda aposteln som hade dött, blivit halshuggen var Aposteln Jakob, när aposteln Paulus brev är skrivna.
Alla troende som har levt före oss har haft till uppgift att undervisa sina barn så att de i sin tur kan undervisa andra och så har inlärnings processen med hjälp av Den helige Andes vägledning gått från en generation till nästa och fram till oss idag.
Den Helige Ande har varit med från begynnelsen och kommer att vara med till tidens slut. Och Den längtar efter att få gå med varje människa i varje tid. Den Helige Anden visar alltid på Jesus Kristus, annars är det någon anna ande. Guds Ande känner du igen genom att det den sägereller hänvisar dig till är sant, är Guds Ord och du kan se det i Skapelsen och/eller i Jesus Kristus liv i Bibeln och som troende människor har mött Honom som den uppståndne i alla tider.
 
När jag idag satt och skrev om djupet i tron och satte ord på några nya och djupa steg som jag har tagit fram till idag, så avbröts jag av Guds heliga Andes ödmjuka, men bestämda röst som sa: sök först Guds rike... och samtidigt ingav Den mig att läsa Herrens löften om just att först söka Guds Rike i mitt liv.
 
 
33Sök först hans rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också.
Matt 6:33
 
 
Tack Herre Jesus Kristus
 
Viktoria.

Dagens Bibelcitat

 
 
 
Ty Gud har inte gett oss modlöshetens ande utan kraftens, kärlekens och självbesinningens.
Tim 1:7
 
 
Tack Herre Jesus Kristus
 
Viktoria.

Steg i tron 2

 Vad är tro?
 
I Hebreerbrevets första kapitel, som  också kallas " trons kapitel",  kan vi läsa grundbetydelsen för vad att tro på Gud betyder:
Tron är grunden för det vi hoppas på; den ger oss visshet om det vi inte kan se.
                       Heb 11:1
 
Tron är den yttersta tilltron till Gud och man håller den för sant efter att man har
hört talas om den om och om igen. Kyrkans tro är den allmänna tron på att:
Vi kristna tror i allmänhet, på En Gud som är Treenig Gud och som är Skaparen av Himmel och Jord och allt det som finns i den. Vi tror vidare på att den Treenige Guden är levande och är tre Personer; Fadern, Sonen och Den Helige Anden. Och att Gud kom till oss människor och blev Människa genom Sonen för försona oss med Gud/förlåta våra synder en gång för alla och att vi bara kan ta emot den Kyrkans tro genom tron på Gud, och att han har gett oss ett evigt liv, efter livet på jorden. Därefter eller genast då föder tron goda gärningar och förvandling av den troende människan. och att vägen till Fadern och därmed ett evigt liv går genom Sonen; vår Herre Frälsare Jesus Kristus. Den enda rätta är att lära Känna Herren och tro på vad Han har gjort för dig och mig och alla andra människor. Det gäller att tro på Honom  och tro på att Guds allmänna löften i Bibeln är sanna, men också att de löften som Gud ger dig och mig enskilt är sanna, verkliga och menade att vi ska ha dem i vårt liv, att det är Guds vilja för oss. Eftersom Gud har gjort allt för oss; han har gett sitt liv i Sin Son, Jesus Kristus för oss och räddat oss från mörkrets makter, för att han älskar oss och vill att vi litar på Honom och väljer Honom framför andra makter, vi har inte gjort oss förtjänta av Hans nåd, men han vill ge oss allt gott.
 
Ibland  tror man snabbare och andra gånger tar det flera år innan vi verkligen tror på Guds verk i Jesus Kristus.
Guds verk som Han har gjort  genom Jesus Kristus är så ofattbart att det inte går att förstå den med enbart
förståndet utan den måste tas emot i tron och i tillit till Skaparen. Man kan också säga att tro är att ta emot Jesus som vår Herre och Frälsare, utan att vi har sett Honom och i förtröstan överlämna vårt liv i Guds händer och dagligen, att överlåta oss själv till Herren. Och att våga vila i Gud och hoppas på Honom oavsett omständigheter.
Tron är personlig och övergår den principiella, den allmänna och synliga/ytliga tron och kräver att var och en
måste själv bygga upp sin tro och måste våga ta större utmaningar i tron.
Att tro på Gud är "lönsamt", man får belöning av Gud i form av ett personligt möte med Honom
genom Jesus Kristus. Gud belönar oss med att ge oss av sig själv.
Och Guds gåvor är sanna och vi får dem inte bara i anden utan lika sant
och lika mycket i vår kropp och vårt liv på jorden, om och när vi tar emot dem i tron.
Tron är en kunskapskälla som vi kan ösa ur: i BibelOrdet får vi tro och vi får lära känna Trons upphovsman;
vår Skapare och Gud.
Bibeln är sanningskällan som vi fångar en bit av sanningen ur, med vår kropp och själ och Ande och sedan har vi
de erfarenheter där vi möter Gud  och samlar på oss erfarenheter som håller livet ut.
Att vi vet att tron är verklig, sann och god visar alla våra syskon i tron som har mött Gud och satt spår i historien,
genom den kristna litteraturen och i kristendomens historia. 
Meditera gärna över BibelOrden nedan.
 
 
9Ty om du med din mun bekänner att Jesus är herre, och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli räddad.  10Hjärtats tro leder till rättfärdighet och munnens bekännelse till räddning.  11Skriften säger ju: Ingen som tror på honom skall stå där med skam.12Det är ingen skillnad på jude och grek; alla har samme herre, och han ger av sin rikedom åt alla som åkallar honom.  13Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad.
Rom 10:9-13
 
17Så bygger tron på förkunnelsen och förkunnelsen på Kristi ord.
Rom 10:17
 
6Utan tro kan ingen finna nåd hos honom. Ty den som vill nalkas Gud måste tro att han finns och att han lönar dem som söker honom. 
Heb 11:6
 
Så är också tron i sig själv död, när den är utan gärningar.
Jak. 2:17
(Folkbibeln)

De skall ångra sig och omvända sig till Gud och göra sådana
gärningar som hör till omvändelsen.
Apg. 26:20 (Folkbibeln)

Var ordet görare, inte bara dess hörare, annars bedrar ni er själva.
Jak. 1:22
(Folkbibeln)
 
 Tack Herre Jesus Kristus!
Viktoria.

Steg i tron 1

 Från idag lägger jag till en Ny kategori, som heter Steg i tron.
Här ska jag publicera olika steg i tron på Gud.
Denna kategori har jag velat att komma igång med sedan en tid tillbaka, men jag har skjutit ifrån mig det därför att det tar tid att skriva och samla god undervisningsmaterial om det. Men idag upplevde jag som att det är vad Gud vill att jag ska göra för dig som följer mig i min blogg. Jag hade absolut inget ork att skriva inlägg idag, men här sitter jag nu, Kl. är 23.38, och har skrivit om det första steget med Guds Heliga Andes hjälp och vägledning.
 
Tack Herre Jesus Kristus!
 
 
 
Det första steget är  att vi får tron på Gud som en gåva från Gud själv: tron är gåva på så sätt att den får liv i oss först när vi har hört talas om Gud. Även om Gud har sått trons frö i våra hjärtan när han skapade oss, så får den liv och växer först när vi hör Bibelns Glada budskap om Guds verk i och genom Jesus Kristus.
 
 
 
14Men hur skall de kunna åkalla den som de inte har kommit till tro på? Hur skall de kunna tro på den som de inte har hört? Hur skall de kunna höra utan att någon förkunnar?  15Hur kan någon förkunna utan att vara utsänd? Det står skrivet: Skönt ljuder stegen av dem som bär bud om goda ting.  16Men alla lyssnade inte till budskapet. Ty Jesaja säger: Herre, vem satte tro till det vi förkunnade?17Så bygger tron på förkunnelsen och förkunnelsen på Kristi ord.
Rom 10:14-17
 
När tron har väckts inom oss, så ska vi genast börja själva att  läsa i Bibeln, så att vi får lära känna vår Herre och Frälsare, Jesus Kristus och genom Honom får vi lära känna Gud Fadern och Guds Heliga Ande.
Vi ska också vara trogna vår hemförsamling och vara en del av den. Det är väldigt viktigt att vi umgås med troende människor i början för att bli stärkta och mogna i vår tro på Gud, och då lär vi också att bli lyhörda för Guds vilja i vårt liv. 
 
Viktoria.

Människan är en bedjande människa

Om du ber för att fånga Gud i dina böner ska du sluta upp med det,
för Gud kan varken du eller någon/något annat fånga.
Risken är att du blir, eller redan är den du ber,
istället för att du ska bli vad tror.
 
Be till Gud så att du fångas av Honom,
och blir vad du tror.
Läs och begrunda en del av Aposteln Paulus bön i Efesierbrevet:
 
17Jag ber att vår herre Jesu Kristi Gud, härlighetens fader, skall ge er en vishetens och uppenbarelsens ande som låter er få kunskap om honom.  18Må han ge ert inre öga ljus, så att ni kan se vilket hopp han har kallat oss till, vilket rikt och härligt arv han ger oss bland de heliga,
Ef 1:17-18
 
 
 
 
Tack Herre Jesus Kristus!
 
Viktoria.

Martas relation med Jesus

 Martas relation med Jesus började Lukasevangeliet 10:38-42, som jag har lyft fram i tidigare inlägg:
 
38Medan de var på väg gick han in i en by, och en kvinna som hette Marta bjöd honom hem till sig.  39Hon hade en syster vid namn Maria, som satte sig vid Herrens fötter och lyssnade till hans ord.  40Men Marta tänkte på allt hon hade att ordna med. Hon kom och ställde sig framför Jesus och sade: ”Herre, bryr du dig inte om att min syster låter mig ensam ordna med allt? Säg åt henne att hjälpa till.”  41Herren svarade henne: ”Marta, Marta, du gör dig bekymmer och oroar dig för så mycket,  42fast bara en sak behövs. Maria har valt det som är bäst och det skall inte tas ifrån henne.”
Luk 10:38-42
 
Marta är den starka och dominanta systern som av allt att döma även är den som är avundsjuk på sin lilla syster. Marta vill dominera till och med över Herren och glömmer att hon har Messias på besök och fortsätter att vara sitt gamla jag och vill ha förändring på hennes villkor, genast. Men Herren möter hennes hjälpbehov, avund och världsliga upptagenhet på ett mycket kärleksfullt sätt. Jag kan tänka mig att Herren vänder sig mot Marta och möter hennes blick när Han säger: "Marta, Marta, du gör dig bekymmer och oroar dig för så mycket, fast bara en sak behövs. Maria har valt det som är bäst och det skall inte tas ifrån henne." Luk 10:41
 
 
1En man som hette Lasaros låg sjuk. Han var från Betania, byn där Maria och hennes syster Marta bodde.  2(Det var Maria som smorde Herren med välluktande balsam och torkade hans fötter med sitt hår, och Lasaros som låg sjuk var hennes bror.)

3Systrarna skickade bud till Jesus och lät säga: ”Herre, din vän är sjuk.”  4När Jesus hörde det sade han: ”Den sjukdomen leder inte till döden utan skall visa Guds härlighet, så att Guds son blir förhärligad genom den.”  5Jesus var mycket fäst vid Marta och hennes syster och Lasaros.  6När han nu hörde att Lasaros var sjuk stannade han först kvar två dagar där han befann sig,  7men sedan sade han till lärjungarna: ”Låt oss gå tillbaka till Judeen.”  8Lärjungarna sade till honom: ”Rabbi, nyss försökte judarna stena dig, och nu går du tillbaka dit!”  9Jesus svarade: ”Har dagen inte tolv timmar? Den som vandrar om dagen snavar inte, eftersom han ser denna världens ljus.  10Men den som vandrar om natten, han snavar, eftersom ljuset inte finns i honom.”  11Efter att ha sagt detta fortsatte han: ”Vår vän Lasaros sover, men jag går dit för att väcka honom.”  12Då sade lärjungarna: ”Herre, sover han, så blir han frisk.”  13Jesus hade talat om hans död, men de trodde att han menade vanlig sömn.  14Då sade Jesus rent ut till dem: ”Lasaros är död.  15Och för er skull, för att ni skall tro, är jag glad att jag inte var där. Men låt oss nu gå till honom.”  16Tomas, som kallades Tvillingen, sade till de andra lärjungarna: ”Låt oss gå med för att dö med honom.”

 
17När Jesus kom dit fann han att Lasaros redan hade legat fyra dagar i graven.  18Betania låg inte långt från Jerusalem, ungefär en halvtimmes väg,  19och många judar hade kommit ut till Marta och Maria för att trösta dem i sorgen över brodern.  20När Marta hörde att Jesus var på väg gick hon och mötte honom. Men Maria satt kvar hemma.  21Marta sade till Jesus: ”Herre, om du hade varit här hade min bror inte dött.  22Men jag vet ändå att Gud skall ge dig vad du än ber honom om.”  23Jesus sade: ”Din bror kommer att uppstå.”  24Marta svarade: ”Jag vet att han skall uppstå vid uppståndelsen på den sista dagen.”  25Då sade Jesus till henne: ”Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör,  26och den som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö. Tror du detta?”  27Hon svarade: ”Ja, herre, jag tror att du är Messias, Guds son, han som skulle komma hit till världen.”

28Sedan gick hon hem och kallade på sin syster Maria och viskade: ”Mästaren är här och kallar på dig.”  29När Maria hörde det steg hon strax upp och gick för att möta honom.

29När Maria hörde det steg hon strax upp och gick för att möta honom.  30Men Jesus hade ännu inte kommit in i byn utan var kvar där Marta hade träffat honom.  31Judarna som var hemma hos Maria för att trösta henne såg att hon hastigt reste sig och gick ut, och de följde efter i tron att hon gick till graven för att gråta där.  32När Maria nu kom dit där Jesus var och fick se honom kastade hon sig för hans fötter och sade: ”Herre, om du hade varit här hade min bror inte dött.”  33När Jesus såg hur hon grät och hur judarna som hade följt med henne också grät blev han upprörd och skakad i sitt innersta,  34och han frågade: ”Var har ni lagt honom?” De sade: ”Herre, kom och se.”  35Jesus föll i gråt.  36Då sade judarna: ”Se, hur mycket han höll av honom.”

Joh 11:1-35

Det är Marta som handlar även här; hon tar på sig storasyster-ansvaret och hennes dominanta personlighet visar sig i hennes iver att be Herren om hjälp. Lägg märke till att det är Maria som blir sittande hemma och kanske har ansvaret för alla judar som var hos dem och delade systrarnas sorg över broderns död. Samtidigt kan vi ana smärtan i Marias hjärta som hon släpper fram och lägger i Herrens händer när hon kastar sig ner för hans fötter.

 39Jesus sade: ”Ta bort stenen.” Den dödes syster Marta sade då: ”Herre, han luktar redan, det har ju gått fyra dagar.”  40Jesus sade till henne: ”Har jag inte sagt dig att om du tror, skall du få se Guds härlighet?”  41De tog bort stenen, och Jesus lyfte blicken mot himlen och sade: ”Fader, jag tackar dig för att du har hört mig.  42Själv visste jag att du alltid hör mig, men jag säger detta med tanke på alla dem som står här, för att de skall tro på att du har sänt mig.”  43Sedan ropade han med hög röst: ”Lasaros, kom ut.”  44Och den döde kom ut med armar och ben inlindade i bindlar och med ansiktet täckt av en duk. Jesus sade åt dem: ”Gör honom fri och låt honom gå.

Joh 11:39-44

I Johannes kap. 11, möter Herren Marta på ett djupare plan och Marta tar emot Herren i sitt hjärta. Mötet med Herren förvandlar Marta och gör henne ny; hennes världstillvändhet är inte det som dominerar hennes person, utan det är Herrens Ord som är viktiga nu.

Martas avundsjuka mot lilla systern Maria var som bortblåst för hon går och viskar i hennes öra och säger att

" Mästaren är här kallar på dig" Joh 11:28

1Sex dagar före påsken kom Jesus till Betania, där Lasaros bodde, han som Jesus hade uppväckt från de döda.  2Man ordnade där en måltid för honom; Marta passade upp, och Lasaros var en av dem som låg till bords med honom.  3Maria tog då en hel flaska dyrbar äkta nardusbalsam och smorde Jesu fötter och torkade dem sedan med sitt hår, och huset fylldes av doften från denna balsam.

Joh 12:1-3

Här, i Joh 12:1-3, ser vi att Marta passar upp gästerna, men skillnaden är nu att hon gör det med glädje och Frid i sitt hjärta. Mötet med Jesus har förvandlat Marta där hon står i sitt liv; hon är fortfarande den äldre systern och den som lagar maten och bjuder hem gäster, men i sin relation med Jesus vet hon om att hon även har gåvan att "sitta vid Jesus fötter" och lära sig av sin Frälsare och vara hans lärjunge.

 

Tack Herre Jesus Kristus!

Viktoria

 

 

 

 


" Tro det...

Ibland är det svårt att tro på Guds löften:
Är det verkligen sant...Har Gud lovat mig det..?
Hörde jag verkligen rätt... var det Herren som talade med mig...?
Eller;
Jag vet att det är sant, för jag tror på att Guds löften är sanna och verkliga, men hur länge ska Herrens löften bara vara sanna i mitt andliga liv/väsen? När blir de verkliga i mitt verkliga liv, så att de är synliga och påtagliga så att inte bara jag, utan alla andra också ser och bekräftar dem..?
 
En kort stund av idag var det så som jag beskrivit det ovan. Jag bad och samtalade med Herren, hjärtligt men inte förtvivlad, tyst men inte hoppfull och då hör jag Guds Heliga Ande tala i mitt hjärta:
" Tro det, och det blir så." Och i samma anda ingavs jag att läsa detta Bibelställe i Markusevangeliet:
 
23Sannerligen, om någon säger till berget här: Upp och kasta dig i havet! och inte tvivlar i sitt hjärta utan tror att det skall gå som han säger, då blir det så.  24Därför säger jag er: tro att ni skall få allt det ni ber om i er bön, då blir det så.
Mark 11:23-24
 
Vilken underbar Nåd, Frid och Befrielse detta löfte har gett mig idag, på nytt!
 
Tack Jesus Kristus!
 
Viktoria.
 
 
 

Citat

 
 
Kvällens bön, att sjunga tills du sover, om du vågar.
"Ropa ut Herrens namn och bli fri!
Jesus! Jesus! Jesus!"
 
Viktoria.

Veronicas duk

 

 
Jag tycker mycket om denna bild på Herren Jesus Kristus.
Jag hittade denna information på nätet när jag sökte efter källor till legenden om den kvinna som gav Herren sin huvudduk att torka sitt blod från huvudet med, det blod som måste ha runnit efter törnekronans vassa taggar som soldaterna hade tryckt ner den på Herrens huvud. Den engelska versionen är bättre än den översatta versionen till svenska.
Trevlig läsning!
Viktoria.
 

Saint Veronica Veronica

General Information Allmän information

(Catholic Perspective) (Catholic Perspective)

(First Century) (First Century)

Few Christian legends are better known and more valued than that of St. Veronica, who compassionately wiped the face of Jesus when He fell beneath the load of His cross on the way to Calvary. Nor is that to be wondered at, for it is a most touching story that appeals at once to the heart of every Christian and, in the version which makes her the wife of a Roman officer, is a moving example of contempt of public opinion and human respect. Få kristna legender är bättre kända och mer uppskattad än St Veronica, som medlidsamt torkade Jesu ansikte när han föll under belastning på sitt kors på vägen till Golgata. Det är inte heller att undra på, ty det är en mest rörande berättelse som tilltalar genast till hjärtat av varje kristen och, i den version som gör henne till hustru åt en romersk officer, är en gripande exempel på förakt för den allmänna opinionen och mänsklig respekt. But the legend, though ancient, has only a vague tradition to support it, and the identifications of the woman to whom the name Veronica has been given are several and various. Men legenden om gamla, har bara en vag tradition att stödja det, och identifiering av kvinnan som namnet Veronica har fått flera och olika.

BELIEVE Religious Information Source web-siteTRO Religiösa Information Källa webbplats
Our List of 1,000 Religious Subjects Vår lista över 1000 religiösa Ämnesområden
E-mailE-post

f= In its origins the story seems to have been more concerned with the miraculous image of our Lord's face on the cloth with which it was wiped than with the love and charity that prompted the action. I sitt ursprung berättelsen tycks ha varit mer intresserad av den mirakulösa bilden av vår Herres ansikte på duk med vilken det torkat än med kärlek och välgörenhet som föranledde åtgärder. Thus in a widespread western version Veronica came to Rome and cured the Emperor Tiberius with the precious relic, which at her death she left to Pope St Clement. In France, on the other hand, she is called the wife of Zacchaeus (Luke 19:2-10), who when her husband becomes a hermit (under the name of Amadour at Rocamadour), helps to evangelize the south of France. Således i en utbredd västra version Veronica kom till Rom och botade kejsar Tiberius med den dyrbara relik, som vid sin död lämnade hon att påven St Clement. I Frankrike däremot, kallas hon gift med Sackaios (Lukas 19: 2-10), som när hennes man blir en eremit (under namnet Amadour på Rocamadour), bidrar till att evangelisera södra Frankrike. Other versions make her the same person as Martha, the sister of Lazarus, the daughter of the woman of Canaan (Matt. 15:22-28), a princess of Edessa, or the wife of an unknown Gallo-Roman officer. The earliest version of the Veronica story is found in a later Latin addition to the fourth or fifth-century apocryphal work The Acts of Pilate or Gospel of Nicodemus ; it is called there Cura Sanitatis Tiberii, and in it Veronica is identified with the woman who had an issue of blood (Matt. 9:20-22), and this identification occurs elsewhere. Andra versioner göra henne samma person som Martha, syster till Lasarus, dotter till kvinnan i Kanaan (Matt 15:22-28), en prinsessa av Edessa, eller hustru till en okänd Gallo-romersk officer. De tidigaste version av Veronica berättelse finns i en senare latin tillägg till det fjärde eller femte-talet apokryfiska arbete Den Nikodemusevangeliet eller Gospel of Nikodemus och kallas där Cura Sanitatis Tiberii, och i det Veronica identifieras med den kvinna som hade en Frågan om blod (Matt 9:20-22), och denna identifikation sker någon annanstans.

The name Veronica has been the subject of a good deal of speculation. It has been suggested and widely received that among several alleged authentic likenesses of our Lord (generally "not-made-with-hands") the one on the handkerchief of the kind woman was distinguished as vera icon, the "true image"; this became veronica and was transferred to the woman as a personal name. Namnet Veronica har varit föremål för mycken spekulation. Det har föreslagits och allmänt emot att bland flera påstått autentiska likheten av vår Herre (i allmänhet "inte-gjort-i-hand") till ett på näsduken av det slag Kvinnan var framstående som vera icon, den "sanna bilden", vilket blev Veronica och överfördes till kvinnan som ett personligt namn. Certainly such images were and are called holy-veronica, corrupted in Middle English to "vernicle". Visst sådana bilder var och kallas heligt-Veronica, skadade i Middle engelska till "vernicle". But it is significant that in the East the haemorrhiossa was called by the name Berenike (victory-bringer) before ever there was any indication of an association with a miraculous image. Men det är viktigt att i öster haemorrhiossa kallades av namnet Berenike (seger-Bringer) innan det någonsin har funnits någon indikation på en förening med en underbar bild. Origen, in the first quarter of the third century, in his polemic Contra Celsum , speaks of the Valentinians regarding the haemorrhoissa as a type of Wisdom under the name of Prounike, whom Celsus had confounded into a Christian virgin. Origenes, under det första kvartalet av det tredje århundradet, i sin polemiska Contra Celsum, talar om Valentinians om haemorrhoissa som en slags vishet under namnet Prounike, varav Celsus hade skam i en kristen jungfru.

St Veronica is not mentioned in any of the earliest historical martyrologies, nor is she named in the Roman Martyrology today, and St Charles Borromeo removed her feast and office from the church of Milan. St Veronica inte nämns i någon av de tidigaste historiska martyrologies, inte heller hon heter i den romerska martyrologium idag, och S: t Charles Borromeo bort hennes fest och kontor från kyrkan i Milano. A house of Veronica was pointed out at Jerusalem in the early fifteenth century, when the devotion of the stations of the cross was beginning to take its present form; but the Veronica incident, in common with several others, only gradually became a permanent station in the series. Ett hus av Veronica påpekades i Jerusalem i början av femtonde århundradet, när hängivenhet av stationerna på korset började ta sin nuvarande form, men Veronica händelsen, i likhet med flera andra, endast gradvis blev en permanent station i serien. It was omitted in Vienne so late as 1799. Det var utelämnade i Vienne så sent som 1799.

That a compassionate woman wiped the face of our suffering Lord may well have happened, and Christians do well to ponder her action and revere her traditional memory. Att en medkännande kvinna torkas inför vår Herres lidande kan mycket väl ha hänt, och kristna gör klokt i att fundera över sin talan och vördar sina traditionella minne. The existence of a cloth claimed to be the original veil of Veronica in St Peter's at Rome is a greatly venerated witness to the tradition, but from the nature of the case there can be no guarantee of its authenticity. Förekomsten av en trasa som påstås vara den ursprungliga slöja av Veronica i Peterskyrkan i Rom är en mycket vördade vittne till traditionen, men från vilken typ av ärende det finns ingen garanti för dess äkthet.

The Bollandists discuss this legend in two different places, first in February, vol. The Bollandists diskutera denna legend på två olika ställen, först i februari, vol. i, and then again in July, vol. I och sedan igen i juli, vol. iii, dealing with the supposed identity of Veronica with the woman whom our Lord healed of an issue of blood. III, som handlar om den påstådda identitet Veronica med den kvinna som vår Herre botad av en emission av blod. A considerable literature has grown up in connection with the Veronica legend. En stor litteratur har vuxit upp i samband med Veronica legend. After KP Pearson, Die Fronika (1887), we have the excellent investigation of von Dobschultz in his Christusbilder , continued in his article "Das Shweisstuch der Veronica" in Monatschrift fh Kunst (1909); and see P. Perdrizet "De la Veronique et de Ste Veronique", in Seminarium Kondakoviarum (1932), pp. Efter KP Pearson, Die Fronika (1887), vi har utmärkta utredning av von Dobschultz i hans Christusbilder fortsatte i sin artikel "Das Shweisstuch der Veronica" i Monatschrift FH Kunst (1909), och se P. Perdrizet "De la Veronique et de Ste Veronique ", i Seminarium Kondakoviarum (1932), pp. 1-16. 1-16. See also H. Leclercq in DAC., Vol. Se även H. Leclercq i DAC., Vol. vii, cc. 224-225 and 2458-2459. vii, cc. 224-225 och 2458-2459. The suggestion that Veronica = vera icon has sometimes been attributed to Mabillon, but it is found already in the Speculum Ecclesiae of Giraldus Cambrensis: see Thurston, Holy Year of Jubilee (1900), pp. Förslaget att Veronica = Vera ikon har ibland tillskrivits Mabillon, men det finns redan i Speculum Ecclesiae av Giraldus Cambrensis: se Thurston, heligt jubelår (1900), pp. 58, 152-153 and 193-195, where the passage is quoted in full. 58, 152-153 och 193-195, där passagen citeras i sin helhet. In the time of Dante and Petrarch an immense devotion centred in this supposed relic kept in St Peters; there is some evidence that the cloth, the lineaments depicted upon which are now completely effaced, has been preserved there ever since the time of Pope John VII, AD 7O5-707. I samband med Dante och Petrarca en enorm hängivenhet centrerad i denna förmodade relik hålls i St Peters, men det finns vissa belägg för att tyget, de avbildade lineament då är nu helt utplånas, har bevarats där ända sedan tiden för Johannes VII , AD 7O5-707. For the sixth station in Jerusalem, see Revue biblique, ti (1892), pp. För sjätte stationen i Jerusalem, se Revue biblique, TI (1892), pp. 584 seq., and H. Vincent in Le Lien , February 1951, pp. 584 artiklar., Och H. Vincent i Le Lien, februari 1951, pp. 18-26. 18-26.


Saint Veronica Veronica

General Information Allmän information

(Protestant Perspective) (Protestantisk Perspective)

Veronica was a woman of Jerusalem who, according to legend, gave Jesus her veil to wipe his face as he bore his cross to Calvary. Veronica var en kvinna i Jerusalem, som enligt legenden gav Jesus sin slöja att torka hans ansikte när han bar sitt kors till Golgata. He returned it with his countenance miraculously imprinted on the fabric. Han återvände det med hans ansikte mirakulöst tryckt på tyget. Modern scholars believe that her name, which is also applied to the veil itself, is derived from the Latin vera and the Greek eikon, meaning "true image." Moderna forskare tror att hennes namn, som också tillämpas på slöjan i sig, kommer från det latinska vera och grekiska eikon, som betyder "rättvisande bild." The legend is represented in the 6th of the 14 Stations of the Cross. Legenden är representerad i 6: e av de 14 stationerna i korset. Of the several cloths reputed to be the original veil, the most celebrated is kept at Saint Peter's Basilica in Rome, where it became an object of popular veneration during the Middle Ages. Av den välkända flera dukar utgöra originalet slöja, de mest kända hålls i Saint Peter-kyrkan i Rom, där det blev ett föremål för vördnad populärt under medeltiden.


Saint Veronica Veronica

Advanced Catholic Information Avancerad Katolsk information

In several regions of Christendom there is honored under this name a pious matron of Jerusalem who, during the Passion of Christ, as one of the holy women who accompanied Him to Calvary, offered Him a towel on which he left the imprint of His face. I flera regioner i kristendomen finns hedras under detta namn en from husmor i Jerusalem som under Passion of Christ, som en av de heliga kvinnorna som följde honom till Golgata, erbjöd honom en handduk som han lämnat avtryck i hans ansikte. She went to Rome, bringing with her this image of Christ, which was long exposed to public veneration. Hon reste till Rom, hade med henne den här bilden av Kristus, som var utsatt länge offentlig vördnad. To her likewise are traced other relics of the Blessed Virgin venerated in several churches of the West. För henne också spåras andra reliker av den heliga jungfrun vördade i flera kyrkor i väst. The belief in the existence of authentic images of Christ is connected with the old legend of Abgar of Edessa and the apocryphal writing known as the "Mors Pilati". Tron på existensen av autentiska bilder av Kristus hänger samman med den gamla legenden om Abgar Edessa och de apokryfiska skrift kallad "Mors Pilati". To distinguish at Rome the oldest and best known of these images it was called vera icon (true image), which ordinary language soon made veronica. It is thus designated in several medieval texts mentioned by the Bollandists (eg an old Missal of Augsburg has a Mass "De S. Veronica seu Vultus Domini"), and Matthew of Westminster speaks of the imprint of the image of the Savior which is called Veronica: "Effigies Domenici vultus quae Veronica nuncupatur". För att skilja på Rom den äldsta och mest kända av dessa bilder det hette vera icon (rättvisande bild), som vanligt språk snabbt gjorde Veronica. Det är sålunda angivits i flera medeltida texter som nämns av Bollandists (t.ex. en gammal missalet i Augsburg har en massan "De S. Veronica seu sett för Domini"), och Matthew av Westminster talar om ett avtryck av en bild av Frälsaren som heter Veronica: "avbildningarna Domenici sett för Quae Veronica nuncupatur". By degrees, popular imagination mistook this word for the name of a person and attached thereto several legends which vary according to the country. Småningom, misstog vardagstänkandet detta ord för namnet på en person och är knutet till detta flera legender som varierar beroende på land.

  • In Italy Veronica comes to Rome at the summons of the Emperor Tiberius, whom she cures by making him touch the sacred image. Italien Veronica kommer till Rom vid kallelser till kejsar Tiberius, som hon botar genom att göra honom röra den heliga bilden. She thenceforth remains in the capitol of the empire, living there at the same time as Sts. Hon hädanefter kvar i huvudstaden i riket, bor där samtidigt som Sts. Peter and Paul, and at her death bequeaths the precious image to Pope Clement and his successors. Petrus och Paulus, och vid hennes död överlämnar den ädla bilden för Clemens och hans efterträdare.
  • In France she is given in marriage to Zacheus, the convert of the Gospel, accompanies him to Rome, and then to Quiercy, where her husband becomes a hermit, under the name of Amadour, in the region now called Rocamadour. I Frankrike hon ges i äktenskap till Zacheus, Konvertera av evangeliet, följer honom till Rom och sedan till Quiercy, där hennes make blir en eremit, under namnet Amadour, i området nu kallas Rocamadour. Meanwhile Veronica joins Martial, whom she assists in his apostolic preaching. Samtidigt Veronica går Martial, som hon bistår i hans apostoliska predikan.
  • In the region of Bordeaux Veronica, shortly after the Ascension of Christ, lands at Soulac at the mouth of the Gironde, bringing relics of the Blessed Virgin; there she preaches, dies, and is buried in the tomb which was long venerated either at Soulac or in the Church of St. Seurin at Bordeaux. I regionen Bordeaux Veronica, strax efter Kristi uppstigande, landar Soulac vid mynningen av Gironde, vilket reliker av den heliga jungfrun, där hon lär, dör och begravs i graven som vördades länge antingen Soulac eller i kyrkan St Seurin i Bordeaux. Sometimes she has even been confounded with a pious woman who, according to Gregory of Tours, brought to the neighboring town of Bazas some drops of the blood of John the Baptist, at whose beheading she was present. Ibland har hon även varit förvirrad med en from kvinna som, enligt Gregorius av Tours, kom till närliggande staden Bazas några droppar blod John the Baptist, vid vars huvud hon var närvarande.
  • In many places she is identified with the Haemorrhissa who was cured in the Gospel. På många platser hon identifieras med Haemorrhissa som blev botad i evangeliet.

These pious traditions cannot be documented, but there is no reason why the belief that such an act of compassion did occur should not find expression in the veneration paid to one called Veronica, even though the name has found no place in the Hieronymian Martyrology or the oldest historical Martyrologies, and St. Charles Borromeo excluded the Office of St. Veronica from the Milan Missal where it had been introduced. Dessa fromma traditioner kan inte dokumenteras, men det finns ingen anledning att tro att en sådan akt av medlidande skedde inte bör komma till uttryck i den vördnad som betalas till en som heter Veronica, även om namnet har lyst med sin frånvaro i Hieronymian martyrologium eller äldsta historiska Martyrologies, och St Charles Borromeo uteslöt Office of St Veronica från Milano missale där det hade införts. The Roman Martyrology also records at Milan St. Veronica de Binasco, the Order of St. Augustine, on 13 January, and St. Den romerska martyrologium också posterna i Milano St Veronica de Binasco, Ordenssällskapet Sankt Augustinus, den 13 januari, och St Veronica Giuliani on 9 July. Veronica Giuliani den 9 juli.

Bibliography Bibliografi Acta SS. Acta SS. Bolland., Feb. I (Paris, 1863); Maury, Lettres sur l'etymologie du nom de Veronique, apotre de l'Aquitaine (Toulouse, 1877); Bourrieres, Saint Amadour et Sainte Veronique (Cahors, 1894); Palme, Die deutchen Veronicalegenden des XII Jahrh. Bolland., Februari I (Paris, 1863), Maury, Lettres sur l'Etymologie du nom de Veronique, apôtre de l'Aquitaine (Toulouse, 1877); Bourrieres, Saint Amadour et Sainte Veronique (Cahors, 1894), Palme, die deutchen Veronicalegenden des XII Jahrh. (Prague, 1892) (Prag, 1892)

Antoine Degert Antoine Degert

The Catholic Encyclopedia, Volume XV The Catholic Encyclopedia, Volume XV


Also, see: Se även: Stations of the Cross Stations of the Cross


This subject presentation in the original English language Denna fråga presenteras i den ursprungliga engelska språket


Send an e-mail question or comment to us: E-mailSkicka ett e-mail eller kommentar till oss: E-post

The main BELIEVE web-page (and the index to subjects) is at De viktigaste TROR web-sida (och indexet till personer) är
http://mb-soft.com/believe/belieswa.html

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Original English Text:
She thenceforth remains in the capitol of the empire, living there at the same time as Sts.

Halleluja!

 
 
 
Halleluja är hebreiska och betyder >>lova Herren<<, det är ett jubelrop som ofta inleder och avslutar jubelpsalmer.
 
http://youtu.be/KVFzxazTQNM
 
 
Tack Jesus Kristus!
 
 
Viktoria.
 
 
 

Tack Jesus Kristus!

 
 
 
 
Tack Jesus Kristus!
 
Viktoria.

Steg i Tron

Tron på Gud är Hans egen gåva till oss människor. När vi väl har tagit emot den gåvan och börjar bygga vidare på vår relation till Gud, så händer det saker och ting med oss, i vårt liv och med vår person; vi börjar ta trossteg.
Det kan ta olika lång tid att tro på Gud och på att det vi ber Honom om är sant för oss, beroende på om vi tar Gud och vår tro på allvar eller om vi bara tror på och ber till Gud när vi vill, har lust eller behöver det.
 
Fram till den tiden då vi tror på vår bön och vårt samtal med Gud så får vi vandra med Gud genom Sonen och Anden, men så fort vi har tagit vår tro på Gud, vår bön och samtal med Honom på allvar så händer det att vi inser att vår tro på Gud och vår bön och samtal med Honom är redan sant och verkligt för oss, först i vår Själ, sedan i vår person och därefter i vårt liv. För vi börjar handla allt mera så som vi tror, bett och samtalat med Den Treenige Guden i alla år.
Detta steg i trons väg är ett resultat av att vi har tagit emot Guds Ande och följer/lyder Guds vilja i vårt liv. Amen.
 
 
22Jesus sade till dem: ”Ni skall tro på Gud.  23Sannerligen, om någon säger till berget här: Upp och kasta dig i havet! och inte tvivlar i sitt hjärta utan tror att det skall gå som han säger, då blir det så.  24Därför säger jag er: tro att ni skall få allt det ni ber om i er bön, då blir det så.  25Och när ni ställer er och ber, skall ni förlåta dem som ni har något otalt med. Då skall också er fader i himlen förlåta er era överträdelser.”
Mark 11:23-25
 
Viktoria.

Guds Heliga Ande

När Guds Heliga Ande faller över troende människor, så markerar Den början på något nytt. Utan Guds Heliga Ande i oss kan vi inte ha gemenskap i Kristus.
När den utlovade Guds Anden föll, så föll Den lika mycket och lika intensivt på män som kvinnor, eftersom alla var troende och inväntade Herrens löfte. Guds Heliga Ande jämnar alla skillnader mellan könen i Guds Rike.
 
 
15Om ni älskar mig kommer ni att hålla mina bud.  16Jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan
hjälpare, som skall vara hos er för alltid:  17sanningens ande.
Joh 14:15
 
 
 
 
9Ni däremot är inte kvar i den utan lever andligt, när nu Guds ande bor i er. Men den som inte har Kristi ande tillhör inte honom.
Rom 8:9
 Det är Guds Heliga Ande som är kraften i vårt nya liv. När vi har i tro tagit emot Herren Jesus Kristus i vårt hjärta och liv, kommer vi genast att vi en "öppen dörr" att gå i genom och komma fram till Gud; vi får skapa en levande och personlig relation till Gud, genom vår tro på Jesus Kristus. Det är Guds Heliga Ande i oss som lär, vägleder och undervisar oss i att följa efter i Jesus fotspår. Anden är den utlovade Hjälparen som Herren har bett Fadern att sända oss och det är Anden som verkar i och tillsammans med oss en livslång process där vi förändras till det bättre och mer och mer börjar likna Jesus i vårt liv.
 
Viktoria.
 
 

Herren Jesus Kristus helar och upprättar människor

Herren Jesus Kristus Kallar till sig alla som vill bli upprättade och helade. Han helar och upprättar människorna i alla tider. Här kan vi läsa om att han helar och upprättar en kvinna som led av en sjukdom och hur han går mot strömmen och bryter gamla och negativa tänkesätt hos människor.
Herren älskar dig och vill förnya hela dig. Men vill du bli helad och förnyad, eller är du nöjd med den du är idag och vill så förbli?
 
 
 
10En gång undervisade han i en synagoga på sabbaten.  11Där fanns en kvinna som hade plågats av en sjukdomsande i arton år. Hon var krokryggig och kunde inte räta på sig.  12När Jesus fick se henne kallade han på henne och sade: ”Kvinna, du är fri från din sjukdom”,  13och så lade han sina händer på henne. Genast kunde hon räta på sig, och hon prisade Gud.  14Men synagogföreståndaren, som förargade sig över att Jesus botade på sabbaten, sade till folket: ”Det finns sex dagar då man skall arbeta. På dem kan ni komma och bli botade, men inte under sabbaten.”  15Herren svarade honom: ”Hycklare, finns det någon av er som inte löser sin oxe eller åsna från krubban också på sabbaten och leder ut och vattnar den?  16Men här är en Abrahams dotter som Satan har hållit bunden i arton år. Skulle hon inte få lösas från sin boja på sabbaten?”  17Dessa ord kom alla hans motståndare att skämmas, men folket gladde sig över allt det underbara som han gjorde.
Luk 13:10-17
 
Viktoria.

Jesus hemma hos Marta och Maria

Oavsett hur kyrkan har tolkat, och ännu tolkar, bilden av Jesus attityd mot kvinnor så kan ingen människa på allvar och i längden, varken man eller kvinna, lura sig att tro att Jesus förhållningssätt mot kvinnor inte var radikal och gick mot alla den tidens kulturer. Jesus var och är radikal och bryter mot normen.
 
 
                                                                              Nathan Greene
 
38Medan de var på väg gick han in i en by, och en kvinna som hette Marta bjöd honom hem till sig.  39Hon hade en syster vid namn Maria, som satte sig vid Herrens fötter och lyssnade till hans ord.  40Men Marta tänkte på allt hon hade att ordna med. Hon kom och ställde sig framför Jesus och sade: ”Herre, bryr du dig inte om att min syster låter mig ensam ordna med allt? Säg åt henne att hjälpa till.”  41Herren svarade henne: ”Marta, Marta, du gör dig bekymmer och oroar dig för så mycket,  42fast bara en sak behövs. Maria har valt det som är bäst och det skall inte tas ifrån henne.”
Luk 10:38-42
 
Att läsa Lukasevangeliet och ha fokus på kvinnorna genom hela Evangeliet är väldigt intressant. Vi kommer att upptäcka att Lukas lyfter fram kvinnorna och låter dem ta så gott som lika mycket plats som männen;  i kap 10 skriver Lukas om Den barmhärtige samariern och i direktanslutning till den berättar han om Marta och Maria i denna berättelse. Eller i Luk kapitel 1, som handlar om  Guds budskap till Sakarias och om Marias Bebådelse  Na.urligtvis skriver han som han gör därför att han utgick ifrån den bild av Jesus som var verklig, sann och så dyrbart heligt att det inte var möjligt att förfalska den och anpassa den efter rådande normer i den judiska eller grekisk-romerska kulturen. Eftersom vi tror att Bibeln är skriven på initiativ av Den Helige Anden, så får vi också lära känna Jesus hos i Evangelierna, så som Han var då och är idag.
 
Jesus tackar ja till Martas inbjuda och går hem till henne utan en tanke på "synd och skam" sederna som var en stor del av den tidens kvinnors hinder i livet. Jesus gå hem till dessa kvinnor, som vi får lära känna som systrar men inget sägs om att de är döttrar till NN far och mor.
 
Ingenstans i Bibeln kan vi läsa att Jesus bad kvinnorna hålla tyst! Han förtryckte dem inte, tvärtom så godkände, respekterade och undervisade han dem, som i vår berättelse ovan. För Jesus var alla människor skapade av Fadern till Guds avbild och vi är lika mycket värda oavsett, tradition, kön, folkgrupp eller social status.
Jesus varken förringade, förlöjligade eller försköt kvinnorna, tvärtom kan vi läsa i alla fyra Evangelier hur Herren satte värde på dem och bekräftade dem, som likvärdiga männen i Guds Rike.
 
Viktoria.
 
 
 
 

RSS 2.0