Makbula

På arbetskonferens med Makbula.
Viktoria.

Jesus Kristus

Jesus Kristus är Källan och för att komma fram till Källan måste vi gå mot strömmen. Viktoria.

Vittnesbörd

I kväll samlades vi i Bönegruppen och en av våra medsystrar vittnade om sitt liv utan Herren och om hennes nya liv med Herren. Det var intressant och inspirerande. Hon berättade hur Herren på ett mirakulöst sätt helat henne och hur hon kom till insikt om att hon hade levt sitt liv i mörkret och vandrat i blindo... Men när hon tog emot Herren i sitt liv så fick hon sitt nya liv i Herren. Vi var bara fem kvinnor, två var nya. Vi tackar Herren Jesus Kristus för att Han ger oss frimodighet och kraft att vittna om Honom och lära känna Honom. Viktoria.

Allt handlar om tron

Om du inte tror på Gud eller på Guds verk i Jesus Kristus så är allt du gör dött för Gud ... Du tror dock att du gör Guds vilja i allt du gör. Det sorgliga är att du varken vill eller handlar efter Guds Ord, de du hör i predikan... Du förlitar dig på traditionerna, både kyrkans traditioner och folkets levnads seder och bruk. Du värdesätter vad folk ska tänka och tycka mera än att välja att bryta dig loss från alla de gamla bojorna dom Herren själv har förlossat dig ifrån. Men du tror inte att det är sant. Du litar mera på din egen kraft. Det är inget synd om dig... För valet är alltid bara ditt... Varken jag eller Herren kan tvinga på dig den tro som du redan har gått som gåva av Gud. Du har tron inom dig, men du väljer att förvränga den och göra den till ditt eget verk. Du tror när det passar dig och ropar på Gud när du hamnar i kris, det är att lura dig själv. För Gud är trofast och håller dina löften till dig men först måste du tro på Honom och lita på att Han är trofast. Jesus står vid ditt hjärtas dörr och knackar och vill komma in och verka i dig och ta in dig i Faderns Rike. Och jag ber att Han förbarmar dig över dig och uppenbarar sig för dig så att du får tro för Honom som din Herre och Frälsare. Viktoria.

Gud är trofast

Era prövningar har inte varit övermäktiga. Gud är trofast och skall inte låta er prövas över förmåga; när han sänder prövningen visar han er också en utväg, så att ni kommer igenom den. 1 Kor 10:13 Viktoria.

Trots att du vet...

Det är inte lätt att tro hela vägen. Livet har satt sina spår i dig. Men även i många andra, så offer är du inte, såvida inte du själv väljer den trygghet det ger dig att skylla dina misstag på andra... Trots att du vet att ett liv i tron på Herren Jesus Kristus hör och nu är en försmak av himmelriket så väljer du att hålla fast vid ditt gamla jag så fort Gud vill rena dig, genom att låta dig möta motstånd som kristen... Källan är Kristus och för att gå till Honom måste vi troende gå mot strömmen. Och det är jobbigt att gå mot strömmen, men kom då alltid ihåg att Herre är med dig och Han tar dig igenom alla svårigheter, om du tror på att Han kan och vill det. Viktoria.

Du vet det men...

Jag undrar inte alls numera varför du envisas med att din tro är den enda rätta. Jag vet ju att du tror, liksom jag tror, på ett för-santhållande om att Gud finns och att Jesus har dött och uppstått för att alla människor ska få evigt liv. Men detta räcker inte hela vägen även om det är bra så långt. Du håller fast vid denna tro därför att du är bekväm av dig eller därför att du har gett upp hoppet om att Gud vill så mycket mer med ditt liv... Dessutom anar eller vet jag att du lever mera i och för " köttet i dig" än genom din tro. Du vet att du har tro på Gud men du är inte villig att leva genom den för det kostar dig ditt " köttsliga liv". Gud vill ju inte bara frälsa oss från synd utan Han vill att vi ska ha tro för att Han vill förverkliga sina drömmar för oss och i vårt liv medan vi lever. Men detta förutsätter att vi tro på att Han kan och vill vårt bästa. "Det som är omöjligt för människan är möjligt för Gud." Har Herren lovat oss, men då ska människan vilja hålla ut tills Gud har infriat sina löften till henne.
Viktoria.

Du vet...

Hörde dig för tusende och åter tusende gången idag igen. Du lovade och bedyrade att Jesus Kristus är din Herre och Frälsare. Fienden ville intala mig lugn och ro och sa; se och hör! h. tror nu och allt är bra nu, du kan ta det lugnt nu och behöver inte längre berätta om Jesus för h. mera. Men jag kände igen den lömsks rösten i mitt inre och den flyktiga glädjen över ditt bedyrande försvann lika snabbt som den kom över mig. Genast insåg jag att även denna gång var dina löfte bara tomma ord, men jag fortsätter att vara den jag är i Jesus Kristus i mitt liv. Även om jag vill ge upp hoppet om dig så verkar Herren själv ha hopp om dig... Viktoria.

Tack Herre för glädjen

Gläd er alltid i Herren. Än en gång vill jag säga: gläd er. Fil 4:4 Viktoria.

Ordspråksboken 29:25

Fruktan för människor blir en snara, men den som litar på Herren får skydd. Ordspråksboken 29:25 Viktoria.

Vila i Herrens famn, oavsett omständighet

Min syster Makbula behövde min hjälp mer än vanligt idag och därför kunde jag inte hålla i andakten i Bönegruppen. Ingen annan medsyster kunde leda gruppen heller idag, så vi valde att be var för sig där vi fanns istället. Men nästa onsdag träffas vi som vanligt igen, om Gud vill det. Eftersom det har varit turbulent kring Bönegruppen den senaste veckorna så har vi haft mycket att be för. Men trots alla slitningar så har vi haft vår tillit på Herren och alltid fått via i Honom. Viktoria.

Tack Herre för kraften efter behov

Hela processen från undersökning till behandling har tagit drygt fyra timmar men nu är det klart och Makbula mår bra men är väldigt trött. Och sjukvårdspersonalen var helt fantastiska. Tack Herre för att Du ger oss kraft för varje dag.
Viktoria.

Omfattande behandling

Är på sjukhuset med Makbula. Omfattande behandling som bara kostar dryga femhundralappen... Det ett bra skattesystem vi har i Sverige.
Viktoria.

Som får bland vargar

16 Se, jag sänder ut er som får mitt ibland vargar. Var därför listiga som ormar och oskyldiga som duvor. 17 Akta er för människorna. De skall utlämna er åt domstolar, och i sina synagogor skall de gissla* er. 18 Och ni kommer att föras inför landshövdingar och kungar för min skull, för att vittna inför dem och hedningarna. 19 Men när man utlämnar er,så bekymra er inte för hur ni skall tala eller vad ni skall säga. Det kommer att ges åt er i den stunden, 20 och då är det inte ni som talar, utan er Faders Ande kommer att tala genom er. Matt 10:16-20 För att göra en lång historia kort ska jag sammanfatta den process som har varit och handlat om vår Böngrupps framtid; att få hålla till i kyrkan eller fortsätta som tidigare i hemmen. Herren har varit med oss under hela vägen och han är med oss ständigt, för vi vill vara i och med Honom. Det som är nytt tar lång tid innan det accepteras. Och som andligt uppväckta/pånytt födda kvinnor i flera tusen åriga traditioner har visat sig vara mer skrämmande än vi ville tro... Alla ville sätta sina egna eller uråldriga regler och förbud för oss som krav för att låta oss vara i kyrkolokalerna... någon hade en väldigt lång krav lista: - ni ska alltid kontakta prästen några dagar i förväg och tala om vem som ska hålla i andakten, och lämna skriftligt det ämne som ska talas över och först ska prästen godkänna den innan ni får tala om det... - ni får inte prata om Jesus varje gång ni möts - ni får inte bara läsa ur Bibeln, och absolut inte tolka den på egen hand... det ska alltid vara en präst närvarande, - ni får absolut inte hålla på mer än en i timme åt gången... Andra påminde oss om att vi var kristna och födda i den Syrisk Ortodoxa Kyrkan: - varför ska ni samlas så sent? ni får komma till kyrkan under dagen, medan det är folk här! - lämna kvar pappret här på detta bord, efter varje gång, så vi vet vad ni har talat om och helst ska någon lämna lappen till oss några dagar innan mötet, så att prästen och vi vet vad i bibeln ni ska läsa och tala om... Vi har blivit, hånade, kränkta, förlöjligade och indirekt avsnästa men vi tackar Gud för att vi har fått nämna Jesus namn så tydligt, högt och ofta och i det offentliga rummet i kyrkan, de senaste veckorna! Guds namn har blivit aktuell aktuell dessa dagar och vår Bönegrupp är ett samtalsämne fortfarande. Även om allt som uttalas inte är gott, så vet vi att nu vet väldigt många att Gud gör mirakel i människors liv och att alla har fått Nåden att få komma in i Guds Rike, här och nu, om de vill det, om de tror på det och om de har Jesus som sin Herre och Frälsare. Jag samtalade med några av våra medsystrar idag, måndag den 19. augusti, 2013, och bestämde sedan att vi tackar så mycket för vänligheten, men att vi avvaktar med att flytta in i kyrkans lokaler för närvarande. Bönegruppen fortsätter att Lovsjunga Gud, prisa Herren och be med Guds Heliga Ande i hemmen. För det som Gud har gett oss, kan inge ta ifrån oss: 41 Herren svarade henne: "Marta, Marta, du gör dig bekymmer och oroar dig för så mycket. 42 Men bara ett är nödvändigt. Maria har valt den goda delen, och den skall inte tas ifrån henne." Luk 10:41-42 Herren har förlåtit oss väldigt mycket och därför förlåter vi alla de som har felat mot oss de senaste veckorna och alla andra gånger också. Guds Frid! Viktoria.

Vardagen har sin skönhet

Vad som avgör om din vardag är grå, är din inställning till den. Dagen har Gud gett dig, oavsett din inställning. Valet är ditt. Viktoria.

Psalm 64

 
 
 
2Hör mig, Gud, när jag klagar,
rädda mig, fienden fyller mig med skräck!
3Göm mig för de ondas hop,
för skocken av ogärningsmän.
4De vässar sina tungor som svärd,
de siktar med skarpa ord som pilar
5för att skjuta den oskyldige ur bakhåll -
plötsligt skjuter de, utan att tveka.
Ps 64:2-5
 

Viktoria.

Lev av tron

 
Den rättfärdige skall leva av tron.
Rim 1:17b

Välkommen tillbaka!

Välkommen tillbaka till min blogg!  Hoppas du har haft en bra sommar.
 
 
 
Ikväll samlades vi i Bönegruppen hemma hos en medsyster och bad intensivt och samtalade om gruppens andliga framtid. Vi känner, upplever och vet att Herren, Jesus Kristus är med oss och vi vill göra Guds rena vilja i våra liv.
Det har varit väldigt intensiva veckor, de senaste tre veckorna för Bönegruppen; Vi har blivit inbjudna att närvara i en av de Syrisk Ortodoxa kyrkorna i vår Kommun och en vecka senare var vi bjudna att hålla vår andakt i samma kyrka, med prästen som hedersgäst.
Från tisdagen den 30. juli till tisdagen den 6. augusti levde jag och flera medsystrar i gruppen i bön och Bibelläsning och nära Jesus för att få klarhet i att det som sker är Guds vilja.
På tisdags eftermiddagen låg jag på min solmatta på vår baksida och läste Ef 6:10-20 och mediterade över det. Plötsligt hör jag Herren, Jesus Kristus underbara och befriande röst i mitt hjärta, Han säger till mig med klar och bestämd stämma: " Gå till dem. Jag är med dig."

All min rädsla, oro och alla mina tvivel rann av mig och jag förberedde mig av hela mitt hjärta och började längta efter att få berätta för mig själv, alla kvinnorna och kyrkoherden om Guds Kärlek, som mitt ämne blev. Kyrkoherden hade en hel del regler som han ställde som krav på oss som bönegrupp i kyrkan.
 Och i fortsättningen fick vi bara hålla på i en timme per vecka. En timme räcker inte för den lovsång, gemenskap, bön och Bibelläsning som vi har utformat vår andakt efter. Så jag meddelade kyrkoherden i den församlingen att vi tackar så mycket för vänligheten, men avvaktar och under tiden fortsätter vi att be i hemmen som tidigare.
 
I söndags blev jag kontaktad av en lycklig medsyster som meddelade mig att vår Bönegrupp blivit erbjuden att vara i vår hemkyrka från idag och för all framtid.
 
Det var dock för bra för att vara sant. När ingen från kyrkan ringde och meddelade mig, som de lovat vår medsyster och hennes biologiska syster i söndags, så ringde jag själv upp prästen först, men fick inte tag på honom, sedan ringde jag ordföranden för att få den glada nyheten bekräftad, men han förnekade totalt att ett sådant beslut tagits...
Jag tog om samtalet två gånger till för att röja undan eventuella missförtånd, men han var så säker på sin sak och då tackade jag för samtalet. Dock mindes han att styrelsen hade haft ett kortare möte med prästen om vår Bönegrupp och då hade de bett prästen att ha Bibelföreläsningar för alla i församlingen, en gång i veckan...
Jag anar att mitt brev som jag skickade till kyrkan i höstas hade kommit fram ändå...
Jag beslutade tillsamman med Jesus Kristus, min Herre och Frälsare, att vår Bönegrupp fortsätter att ha andakter i hemmen och blir till hjälp för ett få tal villiga och längtnde hjärtan att hitta Jesus Kristus i sina liv. Hela gruppen tillsammans kom vi fram till att vi går dit folk kallar på oss i Jesus namn, men vi tvingar inte oss eller vår tro på Jesus Kristus, vår Herre och Frälsare på någon. Amen.
I eftermiddags sattes samtals karusselen igång bland männen och kvinnorna i vår hemkyrka, igen. Vi har bett för dem och vi förlåter dem. Vår högsta önskan är att de också ska lära känna Herren Jesus Kristus i sin liv och få en försmak av Guds Rike, redan nu. Amen.
Fortsättning förljer.
Guds Frid!
Viktoria.
 

RSS 2.0