Nära Jesus Kristus

Håll dig nära Jesus Kristus och du får daglig försmak av himmelriket.
" Herren själv lovar oss: Guds Rike finns mitt ibland er."
I Guds Rike på jorden består mäniskani av kött och Ande samtidigt,
men tecknet på att människan mer och mer lever av och genom tron på Gud,
måste vara ett ständigt levande instrument som går att ta på.

Du ska gå omkring och tro på Gud och lita på att Han är trofast i allt.
Du ska inte ersätta tron med Visioner som upplyser dig eller Guds Ord som sänder dig.
Du ska lita på Gud och lära dig att vila i Honom, för Han litar på dig,
därför har Han gett dig Din Fria vilja och väntar på att du ska gå till Honom. 
Inte av dig själv utan tillsammans med Herren kan du frigöras från allt, för att vila i Gud.

Håll dig nära Herren genom att höra och läsa Guds Ord i Bibeln.
Alla fäder och alla mödrar som har gått i tron på Gud, före oss,
är goda förebilder som kan lära oss mycket om Helige Andens vägledning.
Men ingen av dem kan Frälsa dig, för bara Jesus Kristus kan och vill Frälsa dig.
Inte av dig själv utan tillsammans med Guds Helige Ande kan du hålla dig nära Herren.

Viktoria.





"Håll er vakna"

 1Men om tid och stund, bröder, behöver man inte skriva till er, 2för ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. 3Just när folk säger: "Allt är lugnt och tryggt", då kommer katastrofen lika plötsligt som värkarna när en kvinna skall föda, och de slipper inte undan. 4Men ni, bröder, lever inte i mörkret, och dagen kan inte överraska er som en tjuv. 5Ni är alla ljusets söner och dagens söner. Vi tillhör inte natten eller mörkret. 6Därför får vi heller inte sova som de andra utan måste hålla oss vakna och nyktra. 7De som sover sover om natten, och de som berusar sig är druckna om natten. 8Men vi som tillhör dagen skall vara nyktra och iföra oss trons och kärlekens rustning och ha hoppet om frälsning som hjälm. 9Gud har inte bestämt oss till att bli offer för vreden utan till att vinna frälsning genom vår herre Jesus Kristus, 10som har dött för oss för att vi skall leva tillsammans med honom, vare sig vi nu är vakna eller sover. 11Därför skall ni trösta och bygga upp varandra, så som ni ju också gör.
1 Tess 5:1-11


Viktoria.


Inget nytt under solen

 Syster Hana sökte upp mig idag. Hon hade något viktigt att berätta för mig; i går hade Mor Georgis kyrkan ordförande i egen hög person gått fram till henne och den andra kvinnliga medhjälparen att framöver ska de själva städa klassrummet.
Syster Hana och en annan kvinna har frivilligt anmält sig att hjälpa till med att undervisa de mindre barnen i kyrkans kör. Och eftersom de arbetar ideellt så var man glad för deras insatser och kunskaper i språket och hymnerna, så de fick börja undervisa genast och vara som extra stöd till den nye läraren som har efterträtt den förre i oktober i år.

Syster Hana hade försökt att övertala mig att engagera mig i kyrkan på nytt under hösten i år, men jag kände att det vore fel av mig att hoppa in i en pöl av kvicksand.

Så här står det i Ulustrerad Vetenskap omKvicksand:

Kvicksand är vanlig sand, som mister sin bärförmåga på grund av att det strömmar upp vatten genom sanden underifrån. För att det skall kunna bildas kvicksand, måste sanden vara väldigt fin, vilket innebär att sandkornen skall vara extremt små. Samtidigt skall sanden ligga i en fördjupning av ett fastare material, till exempel fast lera. Det är omöjligt att se med blotta ögat, men även små sandkorn kan ha en kantig yta, som gör att det finns en massa små tomrum mellan kornen. Är sanden torr, kan man gå på den utan problem, men börjar grundvattnet strömma upp nedifrån i fördjupningen, gör vattnet att de små sandkornen tvingas från varandra, och de mister då sin bärförmåga. När sanden i fördjupningen har fyllts med vatten, och det fortfarande strömmar upp vatten, blir sanden i princip flytande och kan inte längre bära upp vikten av ett djur eller en människa. Det är inte bara på film som människor och djur drunknar i kvicksand, men för människors vidkommande behöver det inte gå så illa. Kvicksand är nämligen bara farligt, om man grips av panik och tappar balansen, så att huvudet kommer ned under sanden. Ligger man helt stilla, flyter man långsamt ovanpå, eftersom kvicksandens täthet är större än kroppens. När man är ovanpå, kan man lägga sig på rygg och göra långsamma rörelser in mot fast mark. På film utspelar sig de dramatiska kvicksandsscenerna ofta i öknar, men i själva verket uppstår problemet snarare på stränder, flodstränder eller i marskområden.


Jag valde att stå över och i sanning fram till den dagen Herren Jesus Kristus själv sparkar dit mig.
Syster Hanas lyckorus har lagt sig. Nu har hennes kamp börjat och den kan bli kortlivat eller långdragen och smärtsam, allt beroende vilka val hon kommer att göra.
Medan hon berättade och analyserade den dolda och den mera öppna mostånd hon börjar möta i kyrkan som kvinna som har tagit plats i kyrkan, mindes jag min egen långdragna kamp i samma kyrka för si så där 16 år sedan.
Den då varande vaktmästaren i kyrkan var noga med att göra livet surt för mig och de andra kvinnorna som hade ansvaret för ett projekt i kyrkan. Hans bästa metod var att släcka alla lampor för oss och låsa in städmaterial och annat material som vi använde oss av vissa dagar i olika aktiviteter.

Jag tror inte att det enbart har med att Syster Hana är kvinna, som hon anses vara ett hot mot det gamla och trygga och etablerade i kyrkan. Utan snarare det att hon är det nya som stör allt det där livlösa men invanda som finns i kyrkan. Det är rädslan i människan som får henne att vilja vandra på sina invanda stigar, trots att det är mörka och utan ljus. Så länge människan inte väljer att se ljuset som ligger framför henne så vill inte ens Gud tvinga henne att göra det.

Men för att nytt liv ska flöda i kyrkan så måste " Nytt vin slås in i Nya vinsäckar."

Viktoria.

Ett samtal

Två äldre damer satt i bastun och pratade om sina liv som lärare, eller om en incident som ägde rum på skolan där de var lärare. Det handlade om två pojkar som hade slagits på skolan. Föräldrarna hade kallats till skolan. Den slagne pojken fördes till vårdcentralen av en av lärarana medan förövaren låstes in på ett rum på skolan. Föräldrarna till honom fick inte besöka honom, för enligt läraren som låste in honom måste han först berätta vad som hänt utan att någon annan människa hann påverka honom på ett eller annat sätt.
Båda lärarna lät fortfarande besvikna, eller faktiskt arga, på den nyutexaminerade vikarien som hade agerat enligt hennes nya kunskaper, enligt dem.

Detta skedde för minst 15 år sedan, men frustrationen satt kvar hos dessa två kvinnor.
Jag tänkte att dessa två kvinnor kanske hade löst det hela på ett bättre sätt, men nu var det som det var och pojkarna har blivit vuxna och läraren äldre och kan hända att alla parter har lärt sig något bra av incidenten.
Och det borde dessa två kvinnor också göra. Men stoltheten, prestigen eller maktlösheten satt ( och gör det tydligen än) i vägen för dem att acceptera verkligheten som den var och släppa det.

Efter en stund kom de in på ett annat ämne och de lät ännu grinigare nu. En av kvinnorna skulle fylla 70 år snart och henne sambo skulle fylla 70 några dagar senare än hon. Hon berättade att hon berättade detta för sambons barn och de hade jublat och sagt att "det måste ni ju fira!" 
- Ja, ja fira ska vi nog göra, hade hon svarat men inte vågat säga dem sanningen, som hon nu sa till sin vännina i bastun: " de vill förstås ha middag, tårta och dricka och allt ska vi göra och de sak komma bara och äta och sedan försvinna. Nej, jag har sagt det till NN att nu får han säga till dem att de får fixa en fest till oss och då äter vi tillsammans och de får fira oss, annars får det vara. jag orkar inte offra mig för dem."

Jag tänkte att inget är nytt under solen i någon kultur, generation, folkgrupp, nation, land eller era: alltid är det egot som vi lyder. har vi ingen nytta eller glädje av andra människor vill vi inte ha med dem att göra.
Och som jag brukar säga till många människor: bara om vi tror på Gud, genom Jesus Kristus och lever så som vi tror kan vi bli fria från oss själva och all vårt egoism. Det betyder absolut inte att vi sak offra oss för några som vill utnyttja oss eller offra oss för seder och bruk, utan vi ska skapa en ömsesidig och sann medmänsklig gemenskap, som mera helar oss och befria oss från besvikelser och frustration.

Viktoria.


Vägledning i uthållighet

1Jag besvär dig vid Gud och Kristus Jesus, som skall döma levande och döda, jag besvär dig vid hans ankomst och vid hans rike: 2förkunna ordet, träd upp i tid och otid, vederlägg, tillrättavisa, vädja - tålmodigt och med ständig undervisning. 3Det kommer en tid då människorna inte längre vill lyssna till den sunda läran utan skaffar sig den ene läraren efter den andre, därför att det kliar i dem att få höra sådant som de önskar. 4De slår dövörat till för sanningen och vänder sig till legenderna. 5Men håll alltid huvudet kallt, var beredd att slita ont, gör vad som åligger en förkunnare och fullfölj din tjänst.

6Mitt eget liv utgjuts redan som ett offer, och tiden är inne då jag måste bryta upp. 7Jag har kämpat den goda kampen, jag har fullbordat loppet, jag har bevarat tron. 8Nu väntar mig rättfärdighetens segerkrans, som Herren, den rättvise domaren, skall ge mig den dagen, och inte bara mig utan alla som längtar efter hans ankomst.
2 Tim 4:1-8



Viktoria.


Kristet liv


2Nåd och frid åt er i allt rikare mått genom kunskap om Gud och Jesus, vår herre. 3Ty allt som leder till liv och gudsfruktan har hans gudomliga makt skänkt oss genom kunskapen om honom som i sin härlighet och kraft har kallat oss. 4Han har gett oss sina stora och dyrbara löften, för att ni tack vare dem skall bli delaktiga av gudomlig natur sedan ni kommit undan det fördärv som begäret drar med sig i denna värld. 5Sök därför med all iver att till er tro foga styrka, till styrkan kunskap, 6till kunskapen självbehärskning, till självbehärskningen uthållighet, till uthålligheten gudsfruktan, 7till gudsfruktan broderlig omtanke och till omtanken kärlek. 8Ty om allt detta finns hos er och får växa till blir er kunskap om vår herre Jesus Kristus inte overksam utan bär frukt.

Andra Petrusbrevet 1:2-8

Viktoria.

" Mitt stora feta syrianska bröllop."

 Tankar från Facebook efter gårdagens program på teve: Mitt stora feta syrianska bröllop.



Igår fann dessa inlägg på Bibel Studiers Facebookkonto

 Av V. H.
"Har inte velat kommentera det här pinsamma programmet, men synd när syrianska tjejer uppfattas som diviga, blåsta och endast ute efter att gifta sig. Det finns mer hos oss än längtan att hitta den rätta. Många av oss är utbildade och smarta tjejer med större mål i livet än att bli hemmafruar. Saken är bara den att vi aldrig skulle visa oss på tv under dessa omständigheter, och därför framhävs inte den sidan av vårt folk."

Av N. H.
Alla ni som skriver om programmet jag ber er hållkäften och sluta kolla då om ni inte gillar den! Det fucking ni som skämmer ut er själva när ni håller på och slänger komentarer här och där, om en fucking tjej har sagt att hon går på matcher för killar så betyder det inte att alla gör det!!
Dessa bröllopar är mäktiga detta är vad ni drömmer om! Så jag vill säga när ni skriver era patetiska inlägg facebook kan inte göra något åt saken. Utan det bara ni som skämmer ut er ;-) pajjaser hela Natta, jag skulle aldrig betala dom pengarna för ett sånt bröllop, HAHAHA. Jag skulle resa runt i världen för alla de pengarna de la på de bröllipet... bunten"

Av J. F.
"Natta, jag skulle aldrig betala dom pengarna för ett sånt bröllop, HAHAHA. Jag skulle resa runt i världen för alla de pengarna de la på de bröllipet...


 Så här har den syrianska riksorganisationen reagerat:
 
Med anledning av programmet Mitt stora feta syrianska bröllop
 LEDARE Kl. 17.00, igår, inför teveprogrammet ovan.

 De arameiska/syrianska riksorganisationerna i Sverige har i ett gemensamt brev till TV3 och produktionsbolaget Mastiff, som är en del av det globala mediekoncernen Zodiak, uttryckt sin besvikelse över vinklingen i programserien Mitt stora feta syrianska bröllop. Bahro Suryoyo publicerar skrivelsen i sin helhet. Stockholm 24 oktober 2011 Vi, Syrianska Riksförbundet, Syrianska-Arameiska Ungdomsförbundet och Syrianska/Arameiska Akademikerförbundet, vill med detta brev ta avstånd från produktionen och innehållet av Mitt stora feta syrianska bröllop. Men vi tar framför allt avstånd från hur man valt att vinkla innehållet samt vilka karaktärer man valt att ta in i produktionen. Vi, de syrianska riksorganisationerna i Sverige, har fått kraftiga reaktioner från den egna folkgruppen som känner sig förlöjligad. Vi inser att man från Mastiffs sida skapat nöjesprogrammet Mitt feta syrianska bröllop i kommersiellt syfte. Men vore det inte admirabelt om produktionsbolaget även visar att man tar ett samhällsansvar? Ni gör inte de syrianska bröllopen rättvisa, istället stärker ni fördomarna om syrianer. Vi porträtteras som ytliga och materialistiska med en mystiskt stor plånbok. Programmet befäster stereotypen att syrianer också har vissa yrkes- och könsroller. Produktionen har ett nöjesvärde men spär på fördomar mot en hel grupp, en folkgrupp som i över 30 år kämpat för att integreras i det svenska samhället. Nöje och humor i all ära, men utan att ge en mer representativ bild så bidrar ni till att skapa ett stort samhällsproblem för en hel invandrargrupp i Sverige, cirka 100 000 personer. Vi menar att ni inte heller gör våra frågor rättvisa och ni gör Sverige en otjänst. Ni vinklar och konstruerar de syrianska bröllopen och lyfter inte fram de typiska fantastiska syrianska bröllopen. Vi undrar hur ni ska gå tillväga för att nyansera bilden av syrianska bröllop? Vi vill veta vad syftet med programmet är. Är det att beskriva den syrianska folkgruppen som något mer exotisk än vad den är och därmed befästa fördomar? Syrianska bröllop är ett häftigt, kärleksfullt, familjärt, varmt, traditionellt och kulturellt fenomen. Hur ska ni göra för att nyansera bilden som ni gett i det första avsnittet? Vad ska ni göra för att nyansera bilden av syrianska bröllop? Vi hoppas att ni kan ge fenomenet rättvisa. Därför vore vi tacksamma om ni visade goodwill och kontaktade oss för en diskussion om hur man kan komma tillrätta med de fördomar som programserien efterlämnar.

Syrianska Riksförbundet (SRF) Syrianska-Arameiska Ungdomsförbundet (SAUF) Syrianska/Arameiska Akademikerförbundet (SAAF) Not: Bahro Suryoyo kommer inom de närmaste dagarna att publicera produktionsbolaget Mastiffs respons på brevet från SRF, SAUF och SAAF.

Gud är rättvis

Efter att Guds Helige Ande ingav mig, =jag fick en frisk tanke att vilja läsa, att läsa berättelsen som Jesus berättar för sina lärjungar om Vingårdsarbetarnas lön i Matt 20:1-16, så talade Den också genom den till mig. Jag fick hjälp att förstå denna berättelses mening och kunde då kopla ihop det med mitt möte med den människan som jag skrev om i gårdagens inlägg.

Medan vårt samtal pågick igår funderade jag på att ALLT är verkligen möjligt för Gud och att Gud HAR GJORT ( FÖRBERETT ETT EVIGT LIV TILLSAMMANS MED HONOM) ALLT för ALLA människor. Det är människans FRIA vilja som styr vad vi väljer att tro på och handla därefter och på så sätt leva ett helt liv på jorden.
Så även om Gud har gjort allt för alla människor i Jesus Kristus, så räcker det inte med att vi vet det, vi måste tro på det och välja att leva efter Guds ORD.
Men när vi börjar tro spelar mindre roll för Gud, så vida vi inte medvetet har valt bort Gud ur vårt liv men kommer på att vi vill ha ett evigt liv tillsammans med Honom fört när vi ligger på dödsbädden.
Människan kan lura andra människor och sig själv, men Herren Gud kan hon inte lura, så den där listigheten är dödsdömd, tror jag.

Så här "upplyste Guds Helige Ande mig om Vingårdsarbetarnas lön:
Gud vill samla alla människor hos sig. Gud vill bara ge det bästa till alla människor, nämligen SIG själv. Han bryr sig inte om vi kan samarbeta eller trivas tillsammans. Han bryr sig heller inte om hur vi har valt att leva vårt liv innan vi mötte Honom. Han har inga andra lösningar på arbetarnas tvister än att Han har lovat ALLA samma lön.

I våra ögon ser detta orättvist ut, för tänk hur olika vi är och hur mycket var och en av oss kan prestera på våra arbetsplatser, men på Guds Vindågr är allas arbete lika viktigt och timlönen är detsamma för chefen som för grindvakten.

 Herren vet att vi, av oss själva inte kan förtjäna HONOM, för vi är inte kapabla att helt och hållet leva efter Gud ORD. Gud vet detta därför har Han Hjälpt oss. Han har gett oss Nåden, som är Förlåtelsen och lovat oss ett evigt liv. Han har friköpt oss genom att ge oss Sin Enfödde Son; Jesus Kristus. Guds Storhet kan vi inte fatta, för Gåvan är gratis och Förlåtelsen befriar oss totalt från alla slavok. Gud har gjort oss Rättfärdiga, vilket betyder att han har hjälpt oss att få tillträde till ett evigt liv genom att Han har sänt oss Jesus Kristus. Så när vi tror på Guds verk i Jesus Kristus, då har vi blivit förlåtna och fria för att kunna gå in till Gud. Och Nåden har vi fått av Gud för att vi inte behöver förtjäna den. ( eftersom vi ju inte kan göra det).

En del människor blir tidigt i sina liv medvetna om Guds närvaro i sina liv och väljer att leva sitt liv tillsammans med Herren Jesus Kristus, men andra kankske lever tredje delen av sina liv utan att våga, vilja eller veta att tro på Gud. Men Gud är tålmodig och inväntar allas " JA!" till Honom.
Herren är lika rättvis mot alla människor för han älskar hela sin Skapelse. Kom ihåg att vi som har valt att leva vårt liv tillsammans med Herren har redan fått smaka på Himmelriket medan vi lever vårt liv tillsammans med Honom. Så vi har fått den lön som vi är lovade av Herren här och nu och vi får det eviga livet tillsammans med de som tror senare i sina liv. Kom också ihåg att de har lidit och plågats i sina själar fram till den dagen då de blir förlåtna och mottagna av Herren.

Så även när man är äldre och verkligen ångrar sig och tar emot Herren Jesus Kristus, som sin Herre och Frälsare och lever nära Honom så får han/hon samma lön som de som trodde och började leva nära Herren tidigt i sina liv.

Det viktigaste för Gud och för oss är att han samlar oss och Han lovar oss det eviga livet.
 Till oss alla som har svarat vårt "JA!" till Herren vill jag säga: det har varit eller är/ kan vara smärtsamt fortfarande att närma oss Herren, men ett liv tillsammans med Jesus Kristus är så fantastiskt på många sätt att allt annat bleknar i jämförelsen. Så håll ut, lär dig uthållighet och lita på Herren för han är med dig alla dagar intill tidens slut.



Viktoria.

" Så skall de sista bli först och de första sist."

I samband med Visionen jag fick natten till idag, söndag sen 23. oktober 2011, så "upplyste" Guds Helige Ande mig om denna Bibeltext i Matteusevangeliet 20:1-16:


1Med himmelriket är det som när en jordägare vid dagens början gick ut för att leja arbetare till sin vingård. 2Han kom överens med dem om en dagspenning på en denar och sände i väg dem till vingården. 3Vid tredje timmen gick han ut igen och fick se några andra stå sysslolösa på torget. 4Till dem sade han: ’Gå bort till vingården, ni också. Jag skall ge er skäligt betalt.’ 5Och de gav sig dit. Sedan gick han ut vid sjätte timmen och vid nionde och gjorde likadant. 6Vid elfte timmen gick han ut igen, och när han såg några andra stå där sade han: ’Varför står ni här hela dagen utan att arbeta?’ 7De svarade: ’Därför att ingen har lejt oss.’ Då sade han: ’Gå bort till vingården, ni också.’ 8På kvällen sade vingårdens ägare till förmannen: ’Kalla samman arbetarna och ge dem deras lön. Börja med dem som kom sist och sluta med de första.’ 9De som hade lejts vid elfte timmen kom fram och fick en denar var. 10När sedan de första steg fram trodde de att de skulle få mer, men fick var sin denar de också. 11/12Då protesterade de och sade till ägaren: ’De där som kom sist har bara hållit på en timme, och du jämställer dem med oss som har slitit hela dagen i solhettan.’ 13Då sade han till en av dem: ’Min vän, jag är inte orättvis mot dig. Vi kom ju överens om en denar, 14ta nu vad du skall ha, och gå. Men jag vill ge den siste lika mycket som du fick. 15Har jag inte rätt att göra som jag vill med det som är mitt? Eller ser du med onda ögon på att jag är god?’ 16Så skall de sista bli först och de första sist."

Jag kommentera denna text i morgon.
God läsning!

Viktoria.

Vision som förverkligats


I Visionen Du gav mig natten till idag fcikjag se Dig djupt i ögonen,
när våra ögon möttes upplevde jag att jag försvann i Dina ögon.
Du visade mig att Du hade tre små utslag på utsidan av Ditt vänstra öga,
Du lät mig förstå att de gjorde ont i Dig.

Jag tackar Dig min Gud för Ditt förtroende, för Din tillit och för Din Nåd, amen.

Idag fick jag se Dig min Herre och Frälsare i en medmänniska.
Den människan sökte själv ögonkontakt med mig och när våra ögon möttes,
 såg jag Dig i dennes ögon och Du gav oss av Din frid.
Kankse skulle denna människa inte ta emot Dig tidigare varken genom mig eller andra.
Men Du har en gång för alla tagit på Dig all mänsklig synd och så ock denna människas,
och närhelst en människa tar emot Dig som Sin Herre och Frälsare så tar Du emot henne/honom.
Att jag skulle möta denna människa på min livsväg och berätta om Dig för människan nu,
är varken min eller denna människas förtjänst, utan enbart Din.

Jag förstod och såg smärtan och ångern, för det syntes på utsidan av denna människa.
 Jag såg även längtan som hade legat djupt inne i denna människas själ,
människan behövde någon som kunde förlossa den djupa längtan, ångern och smärtan.
Den människan är Du i och genom mig Herre, amen.
Det gjorde ont i mig och även jag grät av smärta, men mest av glädje och befrielse,
då jag sakta förstod att Du verkade förlossning i denna människa och var med oss.
Hoppet om det eviga livet befriade oss från all sentimentalitet och uppgivenhet.




Viktoria.


Påtagliga tecken

Min Gud! Min Herre och Skapare! Tack att Du Är den Du Är och inte den jag vill att Du Är.
Dina vägar är andra vägar än vad jag vill att de ska vara och Din vilja är enbart till för mitt bästa.
Jag sökte tecken på Din Närvaro och Du låter mig se, känna och uppleva Din närvaro på ett levade och verlig sätt.

Din Kärlekslåga låter Du brinna i mitt hjärta, så ofta och så mäktigt att det övergår mitt förstånd.
Din Frid låter Du jaga bort och fördriva alla tankar och känslor som inte är Dina ur min själ, mitt sinne och ur min kropp.
Din Närvaro låter Du mig se som droppar av glittrande dagg en solig vår morgon.
Din Nåd låter Du mig omslutas av, med Din Enfödde Son, min Herre och Frälsare, Jesus Kristus Kärlek omfamnar Du mig.
Din vishet låter Du mig få en glimt av genom Din Helige Andes vägledning.

Tack Herre min Gud att Du Är Du. Amen.



Viktoria.

Kvinnan bär upp religionen men mannen tolkar den

Något som är märkligt med alla religioner är att de bärs upp av kvinnor men tolkas leds av män. Så har det varit i alla tider och så är det än idag. I sotra drag kan man säga: Förr i tiden, när människan levde nära jorden och brukade den för sin dagliga mat och inte för att suga ur jorden alla dess resurser snabbt för egen vinnings skull, så jobbade mannen på fältet och kvinnan bad till Gud, fostrade barnen i religionens traditioner,förberedde offermate, offerdjuren och tog hand om familjen och förde familjetraditionen vidare från mor till dotter och svärdotter. ( Med tidens olika omständigheter tvingades även kvinnan ut på fältet i vissa "samhällsklasser", redan i den tidiga historien som vi känner till).

I modern tid så bär kvinnan upp både religionen, hemmet, familjen och ett yrkesarbete utanför hemmet, i stora delar av världen idag och i de flesta världsreligionerna. Men bortsett från Den Protestantisk Kyrkofamiljen så får kvinnan inte tillträde till att tolka eller praktisera religionen i männens sfär.
Jag tror inte att mannen skulle kunna, varken praktisera, företräda eller bära upp religionen utan kvinnan vid sin sida, men det är inget nytt.
Men religionen i sig Frälser inte människan utan tron på Gud eller någon annan högre makt i vissa andra religioner, inom kristendomen gäller tron på Den Treenige Guden.

Dock skulle inte heller kvinnor ensamma klara av att bära, tolka och hålla religionen vid liv, om inte männen bar upp religionen, som deras medhjälpare och uppmuntrare, helt enkelt därför att männen är den andra hälften av mänskligheten på jorden.
Vissa skulle säga att kvinnorna har bidragit till och fallit i sina egna fällor, men jag menar att det är en större och djupare fråga än de historiska bevisen vi har att tillgå om varför det är en segregation i världsreligionerna, när det gäller vem, när och hur de ska tolkas och företrädas i det offenliga rummet.

Guds skapade människor, män och kvinnor är tillsammans  Guds medarbetare på jorden och det är den individuella tron och handlingen som är avgörande för Gud och för individen själv, i slutändan. 
Det är absolut skillnad mellan tradition, liturgi, symbilhandlingar, processioner och tro inom kristendomen. Tron på Gud och handlig genom tron är avgörande för att vi ska kunna tro på Guds verk genom Kristus och ta emot Herren Jesus Kristus i vårt liv. 

Jag tror inte att Gud gör skillnad på människor överhuvudtaget eller män och kvinnor vad gäller ett evigt liv tillsammans med Honom. Han har redan gett oss Sin Stora Nåd genom att offra sin egen Son, faktiskt sig själv! för att Alla människor ska få ett evigt liv efter detta jordeliv, med början av försmak redan här och nu. ( Luk 17:21: Ingen kan säga: Här är det, eller där är det. Nej, Guds rike är inom er.)  Oavsett vilka som är religionens företrädare eller tolkare, ledare, biskopar, präster eller vanliga Gudstjänare.
Inom kristendomen har vi en levande Gud; Vår fader Gud och Skapare, vår Herre är en levande och högst närvarande Herre som också är vår Frälsare; Herren Jesus Kristus och vi har en Andligledare och Lärare och vägleder oss genom livet; Guds Helige Ande. Men bara OM männisikor tror och accepterar Jesus som sin Herre och Frälsare och lever sina liv efter Guds ORD. 



Viktoria. 

 




Profeten Hosea

Profeten Hosea predikar Guds Ord:

 " Mitt folk går under i brist på kunskap"
Hosea 4:6

Hosea verkade på 750-talet f. Kr. I Israeliska Nordriket som Guds profet till Guds folk.
 

2Vänd tillbaka, Israel, till Herren, din Gud,du har kommit på fall genom din synd.3Kom med era ordoch vänd tillbaka till Herren,säg till honom:Förlåt all vår skuld,ta emot det goda,vi skall infria våra löften.4Assyrien räddar oss inte,vi skall inte stiga till häst,inte längre säga "Vår Gud"till ting vi själva har gjort.Hos dig finner faderlösa barmhärtighet.
Hosea 14:2-4

Vers 14:3 är en central vers inom judendomen. Denna vers introducerar bönen som ett medel för att närma sig Gud. Inom judendomen på denna tid var djuroffer försoningsmedlen, men här predikar Hosea Guds ord för folket och uppmuntrar dem att istället för att offra djur till Gud ska de uppriktigt be om förlåtelse och därigenom få försoning för sin synd.


Hosea 4:6
 Bild: Profeten Hosea


Viktoria.

Jag besvär er för Herrens skull

Föreskrifter för det nya livet

25Lägg därför bort lögnen och tala sanning, var och en till sin nästa, vi är ju varandras lemmar. 26Grips ni av vrede, så synda inte. Låt inte solen gå ner över er vrede. 27Ge inte djävulen något tillfälle. 28Den som stjäl skall sluta stjäla och i stället arbeta och sträva med egna händer, så att han kan dela med sig av sitt goda åt dem som behöver. 29Öppna inte munnen för ofruktbart prat, utan säg bara sådant som tjänar till att bygga upp där det behövs, så att det blir till välsignelse för dem som hör på. 30Gör inte Guds heliga ande bedrövad, den är sigillet som utlovar frihetens dag åt er. 31Gör er av med all elakhet, vrede och häftighet, med skymford och förolämpningar och all annan ondska. 32Var goda mot varandra, visa medkänsla och förlåt varandra, liksom Gud har förlåtit er i Kristus.
Efesierbrevet 4:25-32



Viktoria.


Krutbomb

Teveprogrammet; "Mitt stora, feta syrianska bröllop", som sändes igår på teve fcik många att reagera. De flest kommentarer på Facebook skrev med känslor av "skam och skuld." Syrianska ungdomar tycktes skämmas över andra syrianers grovt förlöjligande nya bröllopstraditoner. Det väckte känslor som många ungdomar som att vilja gömma sig, eller förneka sin indentitet som syrian:  det var många som skrev att de skulle "kalla sig för svenskar i morgon på skolan."

Visst fick programmet den effekt som det länge har planerats av upphandlarna av teverättigheterna; den släpptes som en krutbomb i alla? syrianers hem och den fick de flesta att skratta gott men också att skämmas och vilja gömma sig för sin omvärld för det mest privata och fördolda fick komma fram i ljuset och då försvann alla förskönade myter om det.

I teveprogrammet klipper och registreras det flitigt så att det passar den form och det budskap man vill ge tevetittarna: man gör narr av pompösa och överflödiga bröllopsfester, kyrkor och prästerskap, för att göra hål på den ballong som har vuxit sig för stort  Jag menar att det är bättre att andra, utomstående gör hål på den ballongen, än några brinnande själar, för det får ett snabbare effekt, tror jag. Läs bara om de stora profeterna som Jesaja eller Jeremia i GT. De var sända av Gud till sitt eget folk, men lyssnade folket på dem? nej, de fängslades, torterades och dödades eller flydde hals över huvud från sitt eget folk.
Inga syrianska "profeter, profetissor eller andra eldsjälar har tagits emot med öppna armar av de som bestämmer i kyrkan och därför står man och trampar på samma punkt hela tiden. Den kristna Läran, Den Treenige Guden och Bibeln har fått ge plats för nymodigheter som stora bröllop, fester och materiella lador.
Men, som sagt, det är bra att allt det gömda kommer fram i ljuset nu, även om det är en hopkokt smörja till teveprogram, så säger det en hel del om oss syrianer som foklgrupp och vad vi prioterar i våra liv.

Naturligtviss är det långt ifrån att alla syrianer, biskopar, präster eller kyrkor står för det som sägs och visas i programmet, men det är en del av verkligheten för vissa syrianer och det är mera lärorikt att se det som humorprogram än dokumentär. min förhoppning är att vi alla lär oss något bra varje gång vi ser programmet.

Jag tycker att det är ett lärorikt program och kommer att följa det framöver. jag ser gärna att alla demoner i alla mörka hörn ska plockas fram och ställas i teverampljuset. kanske först då kan vi syrianer lära oss skillanderan mellan att kalla sig för kristen men leva i och av världen och att kalla oss för kristna och leva i men inte av världen och lyda Guds Ord.

Uttrycket att " vi känns igen genom de vi umgås med." är en väckarklocka för varje troende syrian att tänka igenom och analysera för att komma fram till varför man har valt de vänner man umgås med. familj och släkt har man inte valt att födas i, men vänner väljer de flesta själva.

Viktoria.


Vem, eller vad är syrianernas Herre idag?

Har du inte skrattat på länge? Du vet väl om att Gud unnar dig glädje i ditt liv.
Nu är jag en aning sarkastisk och uppmuntrar dig att se på det nya teveprogrammet;
Mitt stora feta syrianska bröllop.

Det är ofta lättare att skratta åt  allvarliga ämnen om man målar upp dem med en gnutta humor, men detta program förlöjligar både syrianer, vår tro, våra kyrkor, nyrikedomar och våra stora bröllop men mest vår mentalitet och intelligens.
Jag har alltid varit en sann kritiker av stora och dyra bröllop, som endast är möjliga i diasporan för syrianerna, men detta teveprogram visar att de stora bröllopen har escalerat. Och jag undrar varifrån dessa unga par, eller deras föräldrar rättare sagt, får dessa idéer ifrån? För att inte tala om varifrån de hämtar alla pengarna?

Dessa traditioner är allt annat än kristna, utom själva vigselceremonin. men visst unnar jag dem deras lycka, glädje och nya möjligheter i sina nya hemländer, men sen då? och visst är man stressad och kläddintresserad inför ett släktbröllop, men idag verkar det var en tävling där det ena brudparet tävlar om att slå det andra i allt. "Vem har det största, det dyraste och mest glamorösa bröllopsfest?"

Jag vill nog bara säga att dagens syrianska bröllop har överträffat sig själva i just allt. Nu behövs en helomvändning. För glamuoren framställs här så koncentrerad att det blir slafsigt överflödigt och löjeväckande. Man kan ha stora bröllop, men med måttliga mängder mat och dricka, förrätt, efterrätt, tårta och blommor.

Det är ju kärleken, vigselceremonin, glädjen och livet som ett gift par, i ett av Herren välsignat äktenskap som är det främsta målet för ett bröllop.

Syrianska ungdomar och vuxna? vill helt enkelt vara kungar och drottningar på bröllopen, på söndagr och alla stora helgdagar och på begraviningar och andra släktens högtidsdagar i kyrkorna, som vi framställs i detta teveprogram och av den lille mannen som presenterar syrianerna, eller drar alla syrianer över en kam,
och ger dem stämpeln som stenrika familjer och släkter som har ett mål i livet; att fixa det största och på allt överflödiga brööllopet.

När ska de hinna läsa Bibeln, tänka på och be till Gud? När ska de hinna vara tysta för att ta emot Herren Jesus Kristus som sin Herre och Frälsare?
Herren Jesus Kristus hänger som ett vackert och ofta väldigt dyrt smycke om de flestas halsar, men jag undrar om hälften av dem vet vem de tror på, eller vem som är deras Herre.

" Enorma soffor, fina bilar och vi gillar att festa! det gör vi! Det kostar pengar att vara syrian. Vi syrianer är glamorösa, Hollywoodtjärnorna är ingenting jämfört med oss syrianer! utropar frissörskan Elisabeth, lyckligt och bekymmerslöst.

Hjälp! säger jag då och undrar hur många det är som känner igen sig i detta hopkokta smörja till teveprogram...


Viktoria.



Mänskligheten lider

Världen brinner och människor lider av krig, hungersnöd, brist på dricksvatten, naturkatastrofer en hel massa annat elände. Jag är övertygad om att välrden skulle se annorlunda ut om människor följde Den Gyllene Regeln, som alla Världsreligionerna har som  en etisk princip. I kristendomen kan vi till exempel läsa om den Gyllne regeln i Matt 7:12

Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger.
Matt 7:12

I den lilla gemenskapen efter Gudstjänsten berättade en kvinna denna historia för oss idag:
En gång för många år sedan fanns det en änka i TurAbdin. Hon hade en son och bodde kvar i det lilla hus hennes man hade byggt åt dem och de hade kvar sin ko, mannens arbetsåsna och några höns som hon och sonen levde av. Hennes man hade varit tjänare åt släktens rikeman och försörjde sin lilla familj med den lilla lön han fick av sitt arbete.
Men det var svårt för änkan att klara av att försörja sig själv och sin son, då hon inte hade några pengar att köpa vete för att kunna göra burgul, hurike, garso och mala en stor del av det till mjöl och baka bröd av det, så att det kunde äta sig mätta.
Änkan var ingift en en by och alltså flyttade från sin födelseby. Hennes mans släkt ville gifta bort henne med en äldre änklig, men hon vägrade gifta sig med gamliongen och då stötte dem bort henne ur släkten och gjorde livet surt för henne och för hennes son.
Det kom en tid då ingen i byn ville "låna" henne vete eller bröd. En hel by hade lurats att ge liv åt sin ondska så att de tillsammans, stora som små kunde hjälpas åt att djävlas med en försvasrlös änka och ett litet barn.
En gång tog änkan med sig sin son och begav sig till sitt föräldrahem för att be dem om ekonomiks och sädes stöd. Hon fick lite pengar och två fulla säckar med säd med sig och kom hem dagen efter.
Änkan och sonen möttes av hennes mans bror strax innan bygränsen. Svågern krävde att få halva hennes säd, men hon ville inte ge honom något alls, hon hade kämpat för detta och dessutom var det henns föräldrar som gav henen det, så svågern hade inte rätt att få det av henne. Svågerns frustration och misslyckanden vändes mot änkan. Han hade sitt vapen med sig, en spade. Han tog ett steg närmare och svände med spaden och smällde till på hennes huvud med handtaget. Hon tappade balansen och ramlade baklänges. Pojken kröp ihop och gjorde sig osynlig för farbrodern som pojken upplevde som förgörande demon.
Svågenr slåg ner änkan och tog hälften av hennes säd och smet iväg mot byn. Pojken vågade se sig om och kröp fram till sin mamma. han såg att hon blödde från huvudet, men hon var vaken. Pojken grät. Mamman drog honom intill sig och de grät tillsammans.

Makten är väldigt ond när den missbrukas och tyvärr är manipulation och djävulskt list vardagsmat bland människor och det är effekterna av ondskans verk vi kan se i så mycket som händer på jorden och mellan människorna. Som det framgår av berättelsen ovan, så behöver inte djävulen själv mörda, slå, råna och kränka människorna, det gör vi så bra själva. Satans jobba är bara att så onda tankar och känslor i oss, resten sköter vi människor på egen hand.

Viktoria.


Vad är förlåtelse?

Det finns en akademisk institut för forskning om förlåtelse, i USA. Den grundades 1994 av Robert Enright; Interbational Forgivness Institute.
Kristendomens kärna är förlåtelse; Gud har förlåtit människorna alla deras synder och korsfäst dem med Herren Jesus Kristus. På korser ber Jesus Fadern att förlåta människorna som har fått honom korsfäst:


" Jesus sade: Fader, förlåt dem, ty de vet inte vad de gör."
Luk 23:34


Förlåtelsen är det instrument som Gud har gett människan så att hon/han kan vara en god medarbetare och son/dotter till Honom. Förlåtelse ger den frihet som vi måste ha för att ta emot Guds Ande och låta oss ledas av Herren till målet i livet, som är att vi, alla som har Herren Jesus Kristus som Herre och Frälsare, ska bli Guds söner och döttrar och få evigt liv tillsammans med Jesus Kristus.
 
"Ty om ni förlåter människorna deras överträdelser, skall er himmelske Fader förlåta er. Men om ni inte förlåter människorna, skall inte heller er Fader förlåta era överträdelser."
Matt 6:14-15

 Att vi vill förlåta andra människor är avgörande för att vi ska bli förlåtna.

 "Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet. "
1 Joh 1:9


Detta betyder mera att lita på att Gud förlåter oss och att vi är beroende av Honom och därmed lever nära Honom, med bön, samtal och tacksägelse.
När  vi har upplevt Guds Förlåtelse i vårt liv så får vi ta emot Guds Helige Andes kraft som verkar i, för och med oss i alla livets områden och befriar oss från våra och andras slavokar och först då kan vi förlåta andra.

Förlåtelse är en inre process som kan pågå i många år innan vi kan förlåta människor som har sårat oss djupt. Förlåtelse är inte bara känslor utan konkreta valmöjligheter och frivilliga beslut som så småningom ska leda till handlingar, som var och en är ansvarig för i sitt eget liv. All förlåtelse kan inte ske öga mot öga, ibland är det inte möjligt eftersom den som ska förlåtas inte längre finns i livet, men ibland och vissa onda handligar kan man inte glömma och då är inte ett möte nödvändigt för att förlåtelse ska verka och åstadkomma befrielse i den som vill förlåta.
Vad jag förstår så gick inte heller Herren tillbaka till dem som inte tog emot Honom för att först bli deras bästa vän sedan Han har förlåtit dem. Jag menar att det är inte nödvändigt eller ens bra att förlåtelse ska leda till att man blir bästa vän med alla som man förlåter.
Men inget är heller förlåtet om inte det först sker mellan Gud och människan.
När vi har gjort Förlåtelse  till en livsstill kan vi, se, förnimma, uppleva och vara i, Guds Frid i vårt liv.

Den akademiska världen s definitioner av Förlåtelse är bland andra:
"Förlåtelse enligt Robert Enright definieras: Att ge upp den förbittring du har rätt till och erbjuda den person som sårade dig en vänskapligare relation som han eller hon inte har rätt till. Definition enl. Birgit Peterson (läkare och psykoterapeut): Att förlåta är detsamma som att ge sig själv eller en annan människa chansen att bygga upp den tillit som gått förlorad, vilket kan vara ovärderligt för båda parter. Förlåtelse kan ses om en gåva från en människa till en annan."

Viktoria.

Kontrollmänniskor

Kontrollmänniskor finns i alla församlingar, på alla arbetsplatser och i myndigheter. Deras beteenden och handlingar påminner väldigt mycket om varandra, endast handlingsarenan utgör den skillnad för deras tillvägagångssätt.
Jag tänker särskilt på de kontrollmänniskor som styr och ställer i de kristna församlingarna. Kontrollmänniskor sprider död, Andligt död i Kristi Kyrka och tyvärr är vi alldeles för många troende kristna som låter dem hållas.
De är manipulativa på ett slugt sätt. De flesta vanliga församlingsmedlemmar flyr deras ondska, de ser ändå bara ytan av den och flyr dess effekter.

Aposteln Paulus varnar oss för en kategori av dem:

3 1Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. 2Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, 3kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, 4svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud. 5De bär fromheten som en mask men vill inte veta av dess kraft. Håll dig borta från dem. 
2 Tim 1-5

Djävulen använder sig av människor för att förlama församlingar. Människor kan, på grund av fruktan för att förlora sina positioner i kyrkan, samhället eller den lilla kontexten väljer att gå emot Guds Ande.
Detta får förödande konsekvenser, som att hela församlingar och Kyrkofamiljer, kan lamslås och bli Andligt ofruktsamma.

Om vi inte avslöjar, påpekar och belyser kontrollmänniskor i maktpositioner i Kristi Kyrka så hjälper vi dem att fördröja Guds syften för Kyrkan och människorna där.
En lamslagen, rädd och orolig församling kan inte hålla stånd mot djävulen, den är ett öppet krigsfällt för fienden. och bidrar till att Guds syften fördröjer.

Paulus skriver:

"Herren, det är Anden, och där Herrens ande är, där är frihet."
2 Kor 3:17

Vad kan du och jag göra för att Guds Ande ska vara fri och verka Guds syften i våra församlingar?




Viktoria.

Kristus är uppståndelsen och livet


För alla som sörjer sina döda och för alla levande som hinner dö innan Herrens återkomst.

Då sade Jesus till henne: " Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör."
Joh 11:25

Secret Garden- "NOCTURNE" (**Best English Music**)Greatest Hits All Time Melodious Ever
www.youtube.com

Viktoria.

Serafim av Sarov

Jag läser en bok om: Serafim av Sarov,  rysk eremit ( 1759-1833)
Jag tänker att alla människor kanske måste leva minst halva sitt jordeliv i öknen/skogen som ermit för att lära sig att leva och dagligen eller ständigt vara kvar i sitt Andliga dop? För alla vet ju hur svårt det är att älska alla människor.
Många kyrkofäder flydde ju från människorna ut i öknen för att kunna leva sitt liv nära Gud. Först när de hade klippt av alla banden, fysiskt och andligt, till sina föräldrar, syskon och nära och kära kunde de ta emot Guds Ande och låta Anden leda dem. Sedan när de kom tillbaka till människorna så visste de vad det var att leva utan mänsklig gemenskap och då lät de sin djupa längtan så uttryck i kärlek till alla människor.

 Gud kräver inte av oss att älska alla människor som de är, alltså med alla deras mindre goda handlingar på köpet. Men inte heller Gud älskar alla våra handlingar, dock älskar Han oss som den människa han har skapat oss och vill att vi ska återbli.

Även Herren visste ju att det är väldigt svårt för människan att göra Guds vilja i sitt liv:

För människor är det omöjligt, men för Gud är allting möjligt. Matt. 19:26

Alltså är det inte människan av egen kraft eller vilja utan Gud som verkar allt det goda i människan. Därför kan vi som lever mitt i livet och bland människor förtrösta på Guds stor och outsinliga Kärlek och leva på hoppet om att Gud själv bär alla våra brister och vår längtan efter ett liv nära Honom.


Viktoria.

Vårt andra dop

Det mest levande tecknet människan får som pånytt född genom Guds Ande är glädjen och ödmjukhet, enligt de tidiga kyrkofäderna. Glädje över Guds Kärleksfulla Nåd, Skapelsen och Människan. Den söm är född av Anden ser världen och människan med nya ögon, skulle man kunna säga. Dessa nya ögon är Nådegåva, givna till henne av Gud och de är hennes för alltid så att hon ska kunna se Gud i sin medmänniska.

Vår andliga födelse måste få ett synligt uttryck i vårt dop, detta undervisar Herren Jesus Kristus Nikodemos om:

" 3Jesus svarade: "Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike." 4Nikodemos svarade: "Hur kan någon födas när han är gammal? Han kan väl inte komma in i moderlivet och födas en gång till?" 5Jesus svarade: "Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike.
Joh 3:3-5

Först föds vi i vårt dop av vatten men sedan ska vi födas av Guds Ande och Jesus dop, genom vatten och Ande är urmönstret för det kristna dopet:

21När nu allt folket lät döpa sig och Jesus också hade blivit döpt och stod och bad, öppnade sig himlen 22och den heliga anden kom ner över honom i en duvas skepnad, och en röst hördes från himlen: "Du är min älskade son, du är min utvalde."
Luk 3:21-22.

Jesus är Guds Son av naturen men vi blir Guds söner och döttrar genom Guds Nåd.
Aposteln Paulus skriver:

16Anden själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn. 17Men är vi barn, då är vi också arvingar, Guds arvingar och Kristi medarvingar, om vi delar hans lidande för att också få dela hans härlighet.


Viktoria.




Kött, Själ och Ande

Köttet är fiende till Anden och ändå måste de leva ihop.
Kroppen och själen är oskiljaktiga så länge människan lever på jorden.
Guds Helige Ande är Guds Nådegåva till varje människa, som tar emot den.
Kropp, själ och Ande lever sida vid sida, men har helt olika mål i livet.

I Köttet verkar personens egoism, längtan och önskningar efter livets goda i världen.
Själen kämpar ihärdigt för att få individen att bli medveten om dennes längtan efter Herren.
Guds Helige Ande är Hjälparen, vägledaren och tröstaren som befriar Själen ur kroppens fångenskap.
Kroppen är boningen med varsit rum för dessa tre.

För att korsfästa köttets vilja måste köttets Herre krossa alla ben i kroppen,
så länge köttet har sin vilja kan inte Guds Ande verka i Själen och kroppen obehindrad.
En fången Själ är inget Gud vill ha, Gud vill ha en Frimodig Själ att leda till sig.
Med köttets vilja korsfäst kan Själen flyga till Sin Herre orädd,
för hon vet att hennes Frälsare möter henne med öppen famn.

Viktoria.



Goda gärningar genom Guds Nåd

 " Goda gärningar kan inte göra människan god men en god människa kan göra goda gärningar."

Det är problematiskt att samla på sig meriter inför Gud; för av egen kraft gjorda är de goda gärningarna en meritbank enbart för en själv. Risken med den samlarbanken är att den rasar vid minsta stormen.
Men de gärningar man gör av ren tro och utan några egennyttiga planer, de man gör för att de behöver göras. Man ser, ver och vill göra goda gärningar och man tänker inte ens på sin samlarbank!
De är fantastiskt gärningar för de görs genom Guds Nåd. Guds Nåd är ju redan given till alla människor, så alla kan göra göda gärningar av och genom Guds Nåd, om alla vill ta emot Guds Nåd, vill säga.


Viktoria.

Guds Ord



12
Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger så djupt att det skiljer själ och ande, led och märg och blottlägger hjärtats uppsåt och tankar. 13Ingenting kan döljas för honom, allt skapat ligger naket och blottat för hans öga. Och inför honom är det vi skall avlägga räkenskap.
Heb 4:12-13



Viktoria.


Herren möter Nikodemos

Nikodemos är en äldre och sin samtid och konrext en ansedd herre, för han är bildad i skrifterna och medlem av det judiska rådet. Nikodemos plågades av sin kluvenhet redan innan han själv sökte Jesus på jorden; att vara jude till sin nationella identitet och därmed även följa lagensom den fariseeiska identiteten av judendomen?

Nikodemos vågar i vilket fall korsfästa sin stolthet och räddsla och söker upp Jesus om natten och detta är mötets långa samtal mellan Jesus och Nikodemos, som vi läsa om i Johhanesevangeliet 3:1-12:


3
1Bland fariseerna fanns en man som hette Nikodemos och var medlem av judarnas råd. 2Han kom till Jesus en natt och sade: "Rabbi, vi vet att det är från Gud du har kommit som lärare. Ingen kan göra sådana tecken som du utan att Gud är med honom." 3Jesus svarade: "Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike." 4Nikodemos svarade: "Hur kan någon födas när han är gammal? Han kan väl inte komma in i moderlivet och födas en gång till?" 5Jesus svarade: "Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike. 6Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av ande är ande. 7Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. 8Vinden blåser vart den vill, och du hör den blåsa, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som har fötts av anden." 9Nikodemos frågade: "Hur är detta möjligt?" 10Jesus svarade: "Du skall vara lärare för Israel och förstår inte det! 11Sannerligen, jag säger dig: det vi vet förkunnar vi, och det vi har sett vittnar vi om, men ni tar inte emot vårt vittnesbörd. 12Om ni inte tror när jag talar till er om det jordiska, hur skall ni då kunna tro när jag talar till er om det himmelska?
Joh 3:1-12

Frågan är inte hur Nikodemos gick till väga för att få ro i sinnet och på köpet smaka på evigheten, utan att han vågade och gjorde det. Han handlade trots alla hindrande omständigheter.
Vi möter Nikodemos två gånger till hos Johannes Evangelisten, nu hjälper han Jesus. Vi möter honom i kapitel 7 när han försvarar Jesus inför Rådet(Sanhedrin) då Jesus ska förhöras av Rådet. Nikodemos blir utskälld och kränkt av de sina  i Rådet. De hånar honom och säger att han är dåligt påläst, han borde veta att ingen profet kan komma från Galileen.  Han är en i Rådet men har blivt utfryst och offentligt hånad och är utanför gemenskapen där. Han är mobbad av de vuxna och mest pålästa, kunniga judarna. Men han är beredd att svälja sin stolthet och Rådsmedlemmarnas hån och fnysningar för han vet något som de inte vet; att Jesus är Messias.

Nikodemos dyker upp igen i berättelsen när Jesus dött på korset.( Joh 19:39-42). Han och Josef från Arimataia gör i ordning Jesus kropp och Nikodemos har med sig 30 kilo örter att smörja Jesus med innan de lägger honom i graven. Den nattliga promenaden till Jesus en får konsekvenser för Nikodemos. Han smörjer Jesus döda kropp och försvinner sedan ut ur berättelsen.
Nikodemos var en väldigt modig man, med tanke på hans samtid och den sekteristiska kontexten. Jag tror att Nikodemos lämnade Rådet frivilligt och levde sitt liv som omvänd, Kristus troende. Berättelsen om Nikodemos kluvenhet kan säga oss I Den Syrisk ortodoxa Kyrkan mycket, med den skillnaden att vi redan är döpta i Kristus namn och har en Kyrka att mötas öppet i. Men vågar vi handla som Nikodemos gjorde? Bor det en Nikodemos i dig?

Var finns de män och kvinnor i Den Syriks ortodoxa Kyrkan som vågar gå ut i natten eller på dagen och möter Jesus Kristus? Är du berred att korsfästa din stolthet och profana livstil för ett sakralt liv med Jesus Kristus?



Viktoria.


Hon, en syriansk kvinna

Flera av kvinnorna pratade i mun på varandra, några höll med henne medan andra försökte att släta över det hela och få henne att glömma det, för det var ju ett tag sedan.

Hon var ledsen och upprörd samtidigt idag. Jag blev förvånad att se henne så upprörd och lite labil, hon brukar alltid vara glad, trevlig och uppmuntrande. Jag tycker mycket om henne och vi brukar ha djupa och allvarliga samtal, då och då. Men idag var hon sårbar och ville få ur sig en smärta som har legat och skavt i hennes själ i så många år.

Jag hade lite bråttom och ville inte dras in i dramat, som redan hade dragit in flera av de andra kvinnorna, men jag sa några uppmuntrande ord innan jag skyndade hem.

" Jag är så arg på min man! att han ska vara så Gudfruktig ( I Haf min Alla ) jämt. är man troende och rättvis så anses man vara dum i vår kyrka och bland vårt folk! Det är knäppt! folk har fattat den kristna tron bakoch fram! Jag blir så arg!" sa hon med de rätta känslorna i sina ord.

Hon berättade om smärtan av att hennes familj ha blivit ekonomiskt lurad och utnytjad av sin kompanjon och dennes vän. Smärtan tycktes få nytt liv i hela hennes kroppshållning. Hon berättade hur svårt hon har haft det och hur mycket hon, mannen och familjen har kämpat för att försörja sig själva och överleva som familj. Hon måste ha blivit påmind om den händelsen nyligen, tänkte jag och konstaterade att det gör väldigt ont att lita på någon som visar sig vara skoningslös skurk och bedragare.

Viktoria.

Om två kor kan gå mot strömmen, så kan du också

I femte och sjätte Samuelsboken kan vi läsa om när Filisteerna trodde att Gud skulle vara med dem och besegra flera krig bara de tog Guds Ark.
Guds helighet och människans synd fungerar inte alls tillsammans: en församling kan inte fira vackra och pompösa Gudstjänster samtidigt som den inte handlar efter Guds Ord. Vi, de kristna, vi som är döpta i Kristus och gärna kallar oss för kristna i de sammanhang där vi har nytta av vår kyrka eller tradition eller Gud, får inte tillgång till Guds Härlighet, Guds närvaro, så länge vi släpper in synden i vårt liv.
Det är först när vi medvetet jagar bort synden i vårt liv och låter oss fyllas av Guds Härlighet, som vi kan bli ledda av Guds Heliga Ande och blir frimodiga och kan gå mot strömmen.
Vill du gå mot strömmen, så kan du.

Läs gärna berättelsen om Guds Härlighet ( Arken ) som hamnade i fel händer.

1 Samuelsboken 5

Herren straffar fliisteerna 1-2Filisteerna förde sedan Guds ark från slagfältet i Eben-Haeser och ställde den i avguden Dagons tempel i staden Asdod.  3När folket i staden nästa morgon gick för att titta på arken, hade Dagon fallit ner framför Herrens ark med ansiktet mot marken. De satte upp honom igen på hans plats, 4men morgonen därpå hade samma sak hänt. Dagon låg framför Herrens ark. Denna gång hade hans huvud och händer fallit av och låg vid dörren, och kroppen låg för sig. 5Det är därför som varken Dagons präster eller hans tillbedjare ens i dag vill trampa på tröskeln till Dagons tempel i Asdod. 6Sedan började Herren förgöra invånarna i Asdod och de närliggande samhällena genom stora bölder. 7När folket förstod vad som hade hänt, utropade de: Vi kan inte behålla Israels Guds ark här längre. Vi kommer alla att förgås tillsammans med vår gud Dagon. 8Därför kallade de samman de styrande bland filisteerna och frågade dem vad de skulle göra med arken. Man beslöt att föra den till Gat. 9Men när arken anlände dit, sände Herren en svår epidemi av böldpest in bland folket, och både ung och gammal greps av panik. 10De förde arken vidare till Ekron, men när Ekrons invånare såg den komma, utropade de: De för hit Israels Guds ark för att döda oss också!11Då sammankallade man de styrande igen och bad dem föra tillbaka arken till dess rätta plats, för att inte hela staden skulle dö. Pesten hade nämligen redan börjat, och stor fruktan spred sig i staden.12De som inte dog fick svåra bölder, och överallt hördes gråt och klagan.

1 Samuelsboken 6

Filisteerna återlämnar arken 1När arken varit i filisteernas land i sju månader,  2kallade filisteerna på sina präster och spåmän och frågade dem: Hur ska vi göra när vi sänder tillbaka Guds ark? Ska vi ha med oss gåvor  3Om ni sänder tillbaka den, så gör det inte utan ett skuldoffer till Israels Gud, sa man till dem. Då ska ni bli friska och förstå varför plågan inte har upphört förut.4-5Vad för slags skuldoffer? frågade de.Man sa då till dem: Skicka fem bölder och fem råttor gjutna i guld. Det är ju detta som har plågat er över hela landet. Om ni lämnar över dessa gåvor och sedan prisar Israels Gud, kommer han kanske att sluta att förfölja er och er gud.6Var inte hårdhjärtade och upproriska, som Farao och egyptierna var. De lät inte israeliterna gå förrän Gud hade sänt fruktansvärda plågor över Egypten.7Bygg nu en ny vagn och spänn för två kor som har fått kalvar och som aldrig förr har gått i ok, och ta deras kalvar ifrån dem 8Ställ Guds ark på vagnen tillsammans med ett skrin med de gjutna råttorna och bölderna i guld, och släpp sedan korna att gå som de vill.9Om de går över gränsen till vårt land och går in i Bet-Semes, vet vi att det var Israels Gud som förde denna stora ondska över oss. Om de i stället återvänder till sina kalvar, är denna plåga en slump och inte alls skickad av Gud.10Männen följde instruktionerna.Två kor spändes för vagnen, och deras kalvar togs undan.11Sedan ställde man Herrens ark och skrinet med guldföremålen på vagnen.12Korna gick mycket riktigt direkt ut på vägen mot Bet-Semes och råmade medan de gick. Filisteernas styresmän följde dem ända till gränsen vid Bet-Semes.13Invånarna i Bet-Semes skördade vete i dalen. När de såg arken komma, blev de alldeles vilda av glädje!14Vagnen rullade in på en åker tillhörig en man som hette Josua, och den stannade vid en stor sten. Folket bröt sönder virket i vagnen, gjorde upp eld och slaktade korna och offrade dem till Herren som ett brännoffer.15Män ur Levi stam hjälptes åt att lyfta ner arken och skrinet med guldföremålen från vagnen och placerade dem på stenen. Det blev många brännoffer och andra offer till Herren från Bet-Semes den dagen.16Filisteernas fem styresmän såg allt detta och återvände till Ekron samma dag.17Bölderna av guld som hade sänts av filisteerna som ett skuldoffer till Herren kom från städerna Asdod, Gasa, Askelon, Gat och Ekron.18Guldråttorna var också fem till antalet och representerade dessa befästa städer med kringliggande områden som tillhörde filisteernas styresmän. Man kan fortfarande se den stora stenen på Josuas åker i Bet-Semes.19Men Herren dödade sjuttio av männen i Bet-Semes, därför att de tittade in i arken, och folket sörjde därför att Herren hade dödat så många människor.20Vem kan bestå inför Herren, denne helige Gud? utropade de. Till vem kan vi nu sända arken? 21Sedan sände de budbärare till folket i Kirjat-Jearim och sa till dem att filisteerna hade fört tillbaka Herrens ark.Kom och hämta arken! bad de.

Viktoria.

RSS 2.0