Vem, eller vad är syrianernas Herre idag?

Har du inte skrattat på länge? Du vet väl om att Gud unnar dig glädje i ditt liv.
Nu är jag en aning sarkastisk och uppmuntrar dig att se på det nya teveprogrammet;
Mitt stora feta syrianska bröllop.

Det är ofta lättare att skratta åt  allvarliga ämnen om man målar upp dem med en gnutta humor, men detta program förlöjligar både syrianer, vår tro, våra kyrkor, nyrikedomar och våra stora bröllop men mest vår mentalitet och intelligens.
Jag har alltid varit en sann kritiker av stora och dyra bröllop, som endast är möjliga i diasporan för syrianerna, men detta teveprogram visar att de stora bröllopen har escalerat. Och jag undrar varifrån dessa unga par, eller deras föräldrar rättare sagt, får dessa idéer ifrån? För att inte tala om varifrån de hämtar alla pengarna?

Dessa traditioner är allt annat än kristna, utom själva vigselceremonin. men visst unnar jag dem deras lycka, glädje och nya möjligheter i sina nya hemländer, men sen då? och visst är man stressad och kläddintresserad inför ett släktbröllop, men idag verkar det var en tävling där det ena brudparet tävlar om att slå det andra i allt. "Vem har det största, det dyraste och mest glamorösa bröllopsfest?"

Jag vill nog bara säga att dagens syrianska bröllop har överträffat sig själva i just allt. Nu behövs en helomvändning. För glamuoren framställs här så koncentrerad att det blir slafsigt överflödigt och löjeväckande. Man kan ha stora bröllop, men med måttliga mängder mat och dricka, förrätt, efterrätt, tårta och blommor.

Det är ju kärleken, vigselceremonin, glädjen och livet som ett gift par, i ett av Herren välsignat äktenskap som är det främsta målet för ett bröllop.

Syrianska ungdomar och vuxna? vill helt enkelt vara kungar och drottningar på bröllopen, på söndagr och alla stora helgdagar och på begraviningar och andra släktens högtidsdagar i kyrkorna, som vi framställs i detta teveprogram och av den lille mannen som presenterar syrianerna, eller drar alla syrianer över en kam,
och ger dem stämpeln som stenrika familjer och släkter som har ett mål i livet; att fixa det största och på allt överflödiga brööllopet.

När ska de hinna läsa Bibeln, tänka på och be till Gud? När ska de hinna vara tysta för att ta emot Herren Jesus Kristus som sin Herre och Frälsare?
Herren Jesus Kristus hänger som ett vackert och ofta väldigt dyrt smycke om de flestas halsar, men jag undrar om hälften av dem vet vem de tror på, eller vem som är deras Herre.

" Enorma soffor, fina bilar och vi gillar att festa! det gör vi! Det kostar pengar att vara syrian. Vi syrianer är glamorösa, Hollywoodtjärnorna är ingenting jämfört med oss syrianer! utropar frissörskan Elisabeth, lyckligt och bekymmerslöst.

Hjälp! säger jag då och undrar hur många det är som känner igen sig i detta hopkokta smörja till teveprogram...


Viktoria.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Detta gillar jag starkt starkt!!/ chami

2011-10-17 @ 23:19:56
Postat av: Viktoria

Kul att du tycker om inlägget Chamiran.

Viktoria.

2011-10-17 @ 23:30:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0