Martas relation med Jesus

 Martas relation med Jesus började Lukasevangeliet 10:38-42, som jag har lyft fram i tidigare inlägg:
 
38Medan de var på väg gick han in i en by, och en kvinna som hette Marta bjöd honom hem till sig.  39Hon hade en syster vid namn Maria, som satte sig vid Herrens fötter och lyssnade till hans ord.  40Men Marta tänkte på allt hon hade att ordna med. Hon kom och ställde sig framför Jesus och sade: ”Herre, bryr du dig inte om att min syster låter mig ensam ordna med allt? Säg åt henne att hjälpa till.”  41Herren svarade henne: ”Marta, Marta, du gör dig bekymmer och oroar dig för så mycket,  42fast bara en sak behövs. Maria har valt det som är bäst och det skall inte tas ifrån henne.”
Luk 10:38-42
 
Marta är den starka och dominanta systern som av allt att döma även är den som är avundsjuk på sin lilla syster. Marta vill dominera till och med över Herren och glömmer att hon har Messias på besök och fortsätter att vara sitt gamla jag och vill ha förändring på hennes villkor, genast. Men Herren möter hennes hjälpbehov, avund och världsliga upptagenhet på ett mycket kärleksfullt sätt. Jag kan tänka mig att Herren vänder sig mot Marta och möter hennes blick när Han säger: "Marta, Marta, du gör dig bekymmer och oroar dig för så mycket, fast bara en sak behövs. Maria har valt det som är bäst och det skall inte tas ifrån henne." Luk 10:41
 
 
1En man som hette Lasaros låg sjuk. Han var från Betania, byn där Maria och hennes syster Marta bodde.  2(Det var Maria som smorde Herren med välluktande balsam och torkade hans fötter med sitt hår, och Lasaros som låg sjuk var hennes bror.)

3Systrarna skickade bud till Jesus och lät säga: ”Herre, din vän är sjuk.”  4När Jesus hörde det sade han: ”Den sjukdomen leder inte till döden utan skall visa Guds härlighet, så att Guds son blir förhärligad genom den.”  5Jesus var mycket fäst vid Marta och hennes syster och Lasaros.  6När han nu hörde att Lasaros var sjuk stannade han först kvar två dagar där han befann sig,  7men sedan sade han till lärjungarna: ”Låt oss gå tillbaka till Judeen.”  8Lärjungarna sade till honom: ”Rabbi, nyss försökte judarna stena dig, och nu går du tillbaka dit!”  9Jesus svarade: ”Har dagen inte tolv timmar? Den som vandrar om dagen snavar inte, eftersom han ser denna världens ljus.  10Men den som vandrar om natten, han snavar, eftersom ljuset inte finns i honom.”  11Efter att ha sagt detta fortsatte han: ”Vår vän Lasaros sover, men jag går dit för att väcka honom.”  12Då sade lärjungarna: ”Herre, sover han, så blir han frisk.”  13Jesus hade talat om hans död, men de trodde att han menade vanlig sömn.  14Då sade Jesus rent ut till dem: ”Lasaros är död.  15Och för er skull, för att ni skall tro, är jag glad att jag inte var där. Men låt oss nu gå till honom.”  16Tomas, som kallades Tvillingen, sade till de andra lärjungarna: ”Låt oss gå med för att dö med honom.”

 
17När Jesus kom dit fann han att Lasaros redan hade legat fyra dagar i graven.  18Betania låg inte långt från Jerusalem, ungefär en halvtimmes väg,  19och många judar hade kommit ut till Marta och Maria för att trösta dem i sorgen över brodern.  20När Marta hörde att Jesus var på väg gick hon och mötte honom. Men Maria satt kvar hemma.  21Marta sade till Jesus: ”Herre, om du hade varit här hade min bror inte dött.  22Men jag vet ändå att Gud skall ge dig vad du än ber honom om.”  23Jesus sade: ”Din bror kommer att uppstå.”  24Marta svarade: ”Jag vet att han skall uppstå vid uppståndelsen på den sista dagen.”  25Då sade Jesus till henne: ”Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör,  26och den som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö. Tror du detta?”  27Hon svarade: ”Ja, herre, jag tror att du är Messias, Guds son, han som skulle komma hit till världen.”

28Sedan gick hon hem och kallade på sin syster Maria och viskade: ”Mästaren är här och kallar på dig.”  29När Maria hörde det steg hon strax upp och gick för att möta honom.

29När Maria hörde det steg hon strax upp och gick för att möta honom.  30Men Jesus hade ännu inte kommit in i byn utan var kvar där Marta hade träffat honom.  31Judarna som var hemma hos Maria för att trösta henne såg att hon hastigt reste sig och gick ut, och de följde efter i tron att hon gick till graven för att gråta där.  32När Maria nu kom dit där Jesus var och fick se honom kastade hon sig för hans fötter och sade: ”Herre, om du hade varit här hade min bror inte dött.”  33När Jesus såg hur hon grät och hur judarna som hade följt med henne också grät blev han upprörd och skakad i sitt innersta,  34och han frågade: ”Var har ni lagt honom?” De sade: ”Herre, kom och se.”  35Jesus föll i gråt.  36Då sade judarna: ”Se, hur mycket han höll av honom.”

Joh 11:1-35

Det är Marta som handlar även här; hon tar på sig storasyster-ansvaret och hennes dominanta personlighet visar sig i hennes iver att be Herren om hjälp. Lägg märke till att det är Maria som blir sittande hemma och kanske har ansvaret för alla judar som var hos dem och delade systrarnas sorg över broderns död. Samtidigt kan vi ana smärtan i Marias hjärta som hon släpper fram och lägger i Herrens händer när hon kastar sig ner för hans fötter.

 39Jesus sade: ”Ta bort stenen.” Den dödes syster Marta sade då: ”Herre, han luktar redan, det har ju gått fyra dagar.”  40Jesus sade till henne: ”Har jag inte sagt dig att om du tror, skall du få se Guds härlighet?”  41De tog bort stenen, och Jesus lyfte blicken mot himlen och sade: ”Fader, jag tackar dig för att du har hört mig.  42Själv visste jag att du alltid hör mig, men jag säger detta med tanke på alla dem som står här, för att de skall tro på att du har sänt mig.”  43Sedan ropade han med hög röst: ”Lasaros, kom ut.”  44Och den döde kom ut med armar och ben inlindade i bindlar och med ansiktet täckt av en duk. Jesus sade åt dem: ”Gör honom fri och låt honom gå.

Joh 11:39-44

I Johannes kap. 11, möter Herren Marta på ett djupare plan och Marta tar emot Herren i sitt hjärta. Mötet med Herren förvandlar Marta och gör henne ny; hennes världstillvändhet är inte det som dominerar hennes person, utan det är Herrens Ord som är viktiga nu.

Martas avundsjuka mot lilla systern Maria var som bortblåst för hon går och viskar i hennes öra och säger att

" Mästaren är här kallar på dig" Joh 11:28

1Sex dagar före påsken kom Jesus till Betania, där Lasaros bodde, han som Jesus hade uppväckt från de döda.  2Man ordnade där en måltid för honom; Marta passade upp, och Lasaros var en av dem som låg till bords med honom.  3Maria tog då en hel flaska dyrbar äkta nardusbalsam och smorde Jesu fötter och torkade dem sedan med sitt hår, och huset fylldes av doften från denna balsam.

Joh 12:1-3

Här, i Joh 12:1-3, ser vi att Marta passar upp gästerna, men skillnaden är nu att hon gör det med glädje och Frid i sitt hjärta. Mötet med Jesus har förvandlat Marta där hon står i sitt liv; hon är fortfarande den äldre systern och den som lagar maten och bjuder hem gäster, men i sin relation med Jesus vet hon om att hon även har gåvan att "sitta vid Jesus fötter" och lära sig av sin Frälsare och vara hans lärjunge.

 

Tack Herre Jesus Kristus!

Viktoria

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0