Jesus Kristus helar Guds trasiga barn

Jag vandrade på Stockholmgator idag, men bara på några få av dem. Jag gick in i Tyska kyrka på Gamlastan och satte mig där för att tacka Gud för alla de människor som har bidragit till att den gigantiska och i överflöd dekorerade kyrkorummet. Det kändes till för mycket men kyrkan byggdes i en tid då Guds Majestät skulle beskrivas i bilder och guldförgylda konstverk. Jag kände mig stressad av alla människor som kom och gick in och ut i kyrkan och alla fotoblixtar. Det var många turister i huvudstaden idag.

Jag vandrade vidare och lokaliserade den adress jag sökte efter och gick sedan till S:T Clara Kyrka eller Klara kyrkan som ligger i centrala Stockholm. Den är byggd på 1600-talet och är vacker smyckad med takmålningar, bilder som är hämtade ur olika berättelser i Bibeln.
Det var bönesamling och människor började komma in i kyrkan. Jag satte mig i en av bänkarna och tackade Herren för Hans Kyrka och de människor som sökte sig dit. Jag kände Guds närvaro och tackade Herren för det.
Sedan flyttade jag mig till den lilla grupp av mer eller mindre trasiga människor som hade sökt sig till böne- och människogemenskapen för att ingå i deras gemenskap.
Vi sjöng ur Klara kyrkan sånghäfte för just denna bönegemnskap som pågår dagligen, varje eftermiddag. En ung kvinna spelade på gitarr och ledde sången, en medhjälpare läste en Bibeltext och en pånyttfödd kvinna läste Bibeltexter och var den viktigaste av dem tre, för hon lyste av Guds Frid och sann glädje mot oss alla och liksom ropde ut sin bekännelse och verkade säga till oss att: "se på mig! Gud har gjort mirakel av trasor! Ge inte upp, utan ta emot Herren Jesus Kristus som din Herre och Frälsare, så som jag har gjort det för några år sedan. Han är här nu och vill vara nära dig!"
Det var fantastikt att se henne som hon har kommit att bli i och genom Jesus Kristus!

Klara kyrkan sprider det Glada Budskapet om Guds löfte och verk genom  Herren Jesus Kristus till människor som är eller har varit utslagna av samhället på olika sätt.
Alla kyrkobyggnader borde vara öppna varje dag och ha olika verksamheter för människor. Nu är det många kyrkor som har öppet olika tider varje dag och de flesta har varierade aktiviteter för människor också, men det kan alltid bli bättre.

Min hemkyrka, Mor Georgis Kyrkan till exempel har öppet varje förmiddag, men det är nästan enbart äldre män som samlas där och tyvärr mera för en världslig gemenskap.

Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0