Korsfäst din stolthet

Aposteln Paulus skriver till Korinthierna ( till dem då och till oss idag):

Bröder, tänk på när ni blev kallade: inte många var visa i världslig mening, inte många var mäktiga, inte många förnäma. Men det som är dåraktigt för världen utvalde Gud för att låta de visa stå där med skam, och det som är svagt i världen utvalde Gud för att låta det starka stå där med skam, och det som världen ser ner på, det som ringaktas, ja, som inte finns till, just det utvalde Gud för att göra slut på det som finns till, så att ingen människa skulle kunna vara stolt inför Gud. Genom honom finns ni i Kristus Jesus, som har blivit vår vishet från Gud, vår rättfärdighet, vår helighet och vår frihet. Som det står skrivet: "Den stolte skall ha sin stolthet i Herren."   1 Kor 1:26-31

Jag håller med Aposteln Paulus och tycker om denna vishet; att den som lever sitt liv i, av och genom sin tro på Gud ska ha sin stotlhet i Herren. För all annan stolthet dör ut med tiden eftersom vad som är accepterat och bra i dag kan vara fel och dåligt i morgon då människan utvecklas och skapar nya regler och förhållningssätt till livet.

Jag har sett djävulen ryta och förtvivlas av maktlöshet för att jag har börjat korsfästa min stolthet över mig själv och det jag gjort som människa. Då tyckte jag att jag gjorde det enda rätta och stod på mig för att hålla fast vid "min sanning" som gjorde att de runt mig fick se och uppleva rättvisa och sann kristenhet, trodde jag.
Men med tidenupplyste Herren mig om att släppa taget om mitt kontrollbehov och mitt sökande efter att bli sedd, bekräftad och älskad av ( oftast av vissa utvalda ) människor, för Gud älskade ju mig redan så som jag var, oavsett vad jag själv eller andra tänkte, tyckte och sa om mig, eller vad jag själv tänkte, sa och gjorde.

Att se djävulen förtvivlas av maktlöshet, som en besegrad hyena, leder inte till att människor automatiskt korsfäster sin stolthet över sig själva och blir stolta över allt Gud har gjort och gör för dem genom Vår Herre Jesus Kristus. Vi måste vara medvetna om våra dagliga val och den röda tråden i vår tro på och tillit till Gud, vår Skapare, först då kan vi ta emot den tillit och styrka som Gud rustar oss med för att besegra djävulen mitt på ljusa dagen genom att göra Guds vilja och korsfästa vår stolthet över vår mänskliga vilja.

Att göra Guds vilja kan innebära att bli och vara besegrad av människor och tjäna samma människor med samma Kärlek som Herren ger oss. Att dela med oss av Guds Nåd, som vi tar emot dagligen, till människor, djur och natur som har eller fortfarande sårar oss är att korsfästa vår egen vilja för att lyda och göra Guds vilja i vårt liv så att andra människor ser att vi är älskade av Gud. Även om alla människor inte ser det, eller vill se det så är det mäktigt att fortsätta att göra Guds vilja tillsammans med Herren Jesus Kristus.

Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0