Jesu familj

I textstycket före dessa verser kan vi läsa att Jesus har kommit hem till sin hemby och att många människor samlades runt honom och uppehöll honom och hans lärjungar att de inte ens kunde sätta sig och äta. Hans anhöriga som fick veta att Jesus var i hembyn gick ut för att hämta hem honom, ja rent av rädda honom för de trodde att han var från sina sinnen, står det. Vidare kan vi läsa om de skriftlärda som hade kommit från Jerusalem för att tala om för folket att Jesus var besatt av Beelsebul, alltså satan.
Jesus kallar alla till sig och förklarar på ett enkelt, men skarpt sätt vad som händer om ondska möter ondska.
Några textrader senare lyfter Evangelisten fram Jesu familjs oro och då får alla veta hru Jesus familj är konstruerad:


31Nu kom hans mor och hans bröder. De stannade utanför och skickade bud efter honom. 32Det satt mycket folk omkring honom, och de sade: "Din mor och dina bröder är här utanför och söker dig." 33Jesus svarade dem: "Vem är min mor och mina bröder?" 34Han såg på dem som satt runt omkring honom och sade: "Det här är min mor och mina bröder. 35Den som gör Guds vilja är min bror och syster och mor."

Markusevangeliet 3:13-35


Viktoria.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0