Klicha

Idag var det dags att baka Klicha hemma hos mig. Min svägerska Meryem kom och har hjälpt mig att baka den traditionella Klichan, som alla syrianska mammor och gifta kvinnor bakar två gånger om året, en gång till Påsk och en gång till Julen.
Klicha är lagom söt och kryddig kaffebröd som vi syrianer serverar till alla de gäster som besöker våra hem Juldagen, för att önska oss God Jul, och alla mellandagar. Påskdagen bjuder man också alla gäster på Klihca.

De som inta kan baka, de äldre föräldrarna eller svärföräldrarna, brukar få av sina döttrar eller svärdöttrar så att även de ska kunna bjuda sina gäster på Klicha.
De nygifta och alla som inte själva kan baka Klicha brukar få av sina respektive mödrar, svärmödrar eller systrar, grannar eller andra släktingar.

Meryem är på Sverigebesök från Syrien. Hon är så händig och bra i köket. Hennes Klicha smakar jätte gott, har jag fått veta av  de yngre pojkarna. Jag får smaka den på Juldagsmorgon.


Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0