Magnificat

Magnificat, är latin och det första ordet i den latinska texten vilket betyder upphöjer. Det är Marias lovsång till Gud. Hon upphöjer Gud i sin sång, till Hans ära.
Jungfru Maria prisar Gud för att han Kallat henne till sin tjänst utan att hon vet hur det kommer att sluta med hennes sons liv. Jungfru Maria litar på Gud därför att hon har hört Guds budskap genom hans budbärare, ängeln Gabriel. Hon var så ung och på samma gång så mogen och modig och valde att lyda Gud, utan att be översteprästerna om lov. Hon sökte inte ens människors acceptans eller bekräftelse. För henne räckte det med Guds ord.
Vi kan stämma in i Marias lovsång och tacka Gud för hans stora verk för oss människor i
Lukasevangeliet 1:46-54:



46Då sade Maria:
"Min själ prisar Herrens storhet,
47min ande jublar över Gud, min frälsare:
48han har vänt sin blick till sin ringa tjänarinna.
Från denna stund skall alla släkten prisa mig salig:
49stora ting låter den Mäktige ske med mig,
hans namn är heligt,
50och hans förbarmande med dem som fruktar honom
varar från släkte till släkte.
51Han gör mäktiga verk med sin arm,
han skingrar dem som har övermodiga planer.
52Han störtar härskare från deras troner,
och han upphöjer de ringa.
53Hungriga mättar han med sina gåvor,
och rika skickar han tomhänta bort.
54/55Han tar sig an sin tjänare Israel
och håller sitt löfte till våra fäder:
att förbarma sig över Abraham
och hans barn, till evig tid."
Lukasevangeliet 1:46-55

Tack Maria för ditt JA! till Gud.
Tack Maria för ditt mod.
Tack Maria för ödmjukhet och lydnad inför Guds Ord.
Tack Maria för ditt kärleksfulla moderskap.
Tack Maria att du är många människors tröst och förebild.


Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0