Människan Maria

I alla år har jag undrat varför jag inte kan nå Maria, Jesus mamma. Jag känner många äldre, medelålders och unga kvinnor som tycks ha en avslappnad och naturlig relation till Jungfru Maria, som deras förebedjare, hjälpare i nöd, tröstare i svårigheter och till och med närvarande och levande för dem på det andliga planet. Jag måste erkänna att jag då och då har avundats dem deras lättsamma relation till Maria. Men själv har jag inte kunnat identifiera mig med henne som Himladrottning eller Den allra Heligaste av alla Helgon och inte heller har jag kunnat känna igen mig i hennes lidnade i alla de Ikoner jag har av henne i mitt hem. Före mitt andliga uppvaknande bad även jag till Jungfru Maria, jag bad om hennes förböner och hjälp, men jag fann ingen relation att bygga vidare på. Jag tro att jag bad om Jungfru Marias förböner lika mycket som jag bad om några andra helgons förböner, därför att jag inte visste bättre, eller därför att det var i en helgonrik tradition jag är uppvuxen i. Då, för ca 15 år sedan vågade jag helt enkelt inte gå direkt till Herren Jesus Kristus för att be Honom om det jag ville. Jag hade en diffus bild av Gud och var mera rädd för Honom än vågade lita och förtrösta på Honom. Sedan jag blivit Andedöpt, pånyttfödd genom Guds Heliga Ande tackar jag ständigt Jungfru Maria och alla andra helgon, för att de har följt Herren Jesus Kristus och visar oss vägen, de är goda förebilder för människor i alla efterkommande generationer och även till oss idag. Den Katolska framförallt, men även Den Ortodoxa Kyrkan har upphöjt Jungfru Maria till Himmelen och gjort henne till Himladrottningen och på samma gång så oåtkomlig och skild från alla människor. De Ikonmålningar som finns av Jungfru Maria är ofta väldigt vackra men hon är på flera sätt gjord till en lidande moder rakt igenom. Jag kan tänka mig att Maria var glad och lycklig av och till i sitt liv också. Jag kan även tänka mig att hon var en enkel och ganska fattig mamma, men så kärleksfull och modig som många andra mödrar. Jag tror att Människan Maria saknas i Kyrkan och i vardagen. Jag har ganska nyligen börjat bygga på en relation till Människan Maria. För mig är hon Jungfru, Gudaföderskan och Helgon, men också en kvinna, en mamma och framförallt en människa med allt vad det betyder. jag kan identifiera mig med henne som mamma, men framförallt som en troende människa som valde Gud framför alla seder och bruk. Maria var ung men väldigt modig och idag är hon många troendes förebild. Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0