Lyckliga generationer

Jag läste en artikel i en veckotidning idag som tog upp problemet med Facebook.  Nu tror jag att alla människor i hela världen har genomskådat detta fenomen, men det var roligt att läsa om det på ett väldigt talande sätt i dag.
Artikelförfattaren hade undersökt flera fall av Facebookkonto och framställt två bilder som beskrev två helt olika verklighetsbilder av samma händelse:
I de verkliga livet var Facebook kontoinnehavarna sitt rätta eller sanna jag som reagerade negativt på svåra och tråkiga händelser i deras vardag, genom att bli ledsen, arg, besviken o.s.v. Men på Facebook beskrev dem samma händelse väldigt positivt.
Jag tänkte att många kanske kallar detta för rent hyckleri, men har inte verkligheten fler vinklar än en? Och är det inte väldigt på tapeten att tänka positivt och se de ljusa punkterna i tillvaron, även i den tråkigaste tillvaron finns det något som är roligt och bra, och det är väl det man gör när man skriver roligt om tråkiga saker, tänker jag.

Jag vet inte hur, eller varför, men jag kom att tänka på en viss äldre kvinna, som vägrade göra den traditionella Pilgrimsfärden till Jerusalem med de andra äldre i kyrkan.
Ingen kunde övertala henne, hon hade så många anledningar att inte göra det och till slut gav de äldre kvinnorna upp. Ett av hennes argument var  detta: hon vågade inte åka till Jerusalem och avge några löften till Gud för då skulle hennes familj drabbas av alla möjliga eländen!
Alla hennes barn var gifta och de hade skapat sig och sina respektive familjer ett bra och på många sätt tryggt liv.
Hennes inställning till Gud var den att om hon sökte sig närmare Gud, eller tillät Honom att komma in i hennes liv så skulle hennes barn bli drabbade av Guds vrede.
Jag vet att hon har en väldigt förenklad Gudsbild och att hon tillhör den äldre generationen syrianer som inte är läs- och skriv kunnig. Men det ursäktar inte hennes medvetna val att gotta sig i sin offerroll och välja att inte lära sig något alls av alla predikningar hon varit på under alla år som vuxen.
Jag kom att tänka på att hyckleriet har många ansikten. Och den som kan och vill befria oss från allt hyckleri, det är alltid Herren Jesus Kristus, vår Frälsare.

Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0