Livets många sidor

Idag, den 16. november, har jag mött två ganska olika personer och i två olika sammanhang:
Den muslimske busschauffören och en äldre kvinna.
Busschauffören var sen och han förstod att jag hade väntat på att ta emot Makbula som hade varit på sin dagliga verksamhet på förmiddagen. Han hälsade ödmjukt och försiktigt och sa: glad/trevlig Bayram!
- Vad sa du? Men jag firar inte "Jul" nu, sa jag. Jag hade missat att det var en muslimsk högtid idag.
- Nej, inte du, men jag firar Bayram idag! Sa han och såg lite ursäktande mot mig. Han är muslim och född i Turkiet, han vet att jag och Makbula är kristna och födda i Turkiet.
Han berättade ursäktande om en muslimsk man som inte visste så mycket om Islam och han själv tog avstånd från sådan förenklad tro på Gud, förklarade han. Jag förstod att han har följt de senaste två veckornas mördande av kristna i Irak och blev tyst och lyssnade på hans nervösa berättelse. Men när han förklarade för mig att även muslimer tor på Jesus som profet, kunde jag inte vara tyst;
- Nej, nej, vi kristna tror att Jesus är Guds Son och vår Frälsare. Han har ju dött för oss och uppstått från de döda för att ge oss evigt liv...
- Ja, ni tror så, men...
Ingen av oss nämnde de tragedierna i Irak, men båda förstod vi att det var känsligt, trots att ingen av oss är ansvarig eller skyldig till krigets ondska i Irak.
I många länder lever vänner och fiender, skyldiga och oskyldiga, offer och förövare sida vid sida och försöker att leva och överleva tillsammans. Det är både svårt och smärtsamt i krigshärjade länder, men definitivt lättare och lugnare i rika, välutvecklade och demokratiska samhällen. Det är här man kan sätta grunden för fred människor emellan

Den äldre kvinnan pratade knackigt svenska men en expedit i mataffären. Hon var inte nöjd med den hjälpen, lyfte på huvudet och såg mig och passade på att få saker och ting förklarade för sig. Vid första anhalten svarade hon mig; det vet jag väl! Vid nästa vara ville hon veta utgångsdatumet på varan. Jag försökte läsa på etiketten, men hon hade bråttom och ropade rakt ut; Kan du inte läsa eller?
- Jodå, jag kan läsa, men... jag hann inte säga något mera för hon försvann förbi mig och gick mot andra varor.

Skillnaden på dessa två människors beteende ligger i deras livserfarenhet och i deras roll i det ögonblicket de befann sig. Den ena är medveten om sin omvärld och har kunskaper om människovärde och den andra är egoist och tänker bara på sig själv och sitt...

Medan jag skriver detta inlägg och samtidigt lyssnar på nyheterna så hör jag att ett flygplan är redo att lyfta med flyktingar från Sverige tillbaka till kriget och förföljelserna i Irak. Men att många hade fått veta att de kunnat ansöka om att få utvisningsbeslutet framskjutet genom att ansöka om det från Sverige hos Europadomstolen.
Många har redan fått sitt utvisningsbeslut skjutet fram, i väntan på om och när kriget i Irak upphör...
Sveriges television visade ikväll bilder från Manifestationerna i Bryssel och i Sverige och rapporterade om dem i samband med inbjudna gäster från Röda Korset och Migrationsverket till nyhetsstudion.

Viktoria.





PS. Läs gärna det senaste nytt från TT.

Tidningarnas Telegrambyrå (TT), 2010-11-16 22:37 Plan med avvisade irakier stoppas Plan med avvisade irakier stoppas. Foto: Scanning Plan med avvisade irakier stoppas. Foto: Scanning Flygresan till Bagdad i morgon bitti med 30 utvisade irakier kommer att stoppas, uppger Migrationsverket. Bakgrunden är att myndigheten har fått in begäran från Europadomstolen om att utvisningar ska skjutas upp i omkring 150 ärenden bara under tisdagskvällen. Flera av de som skulle suttit på planet finns med i dessa ärenden. Migrationsverket har meddelat att man inte ska stoppa samtliga utvisningar till Irak - ett beslut som fått skarp kritik från flera håll. Europadomstolen för mänskliga rättigheter utreder nu om det är säkert för irakier att skickas tillbaka till vissa områden i Irak, bland annat Bagdad. Under tiden anser de att alla irakier som vill få sitt utvisningsbeslut uppskjutet ska få stanna i det land de flytt till. - Vi vidtar det här som en säkerhetsåtgärd för att de här personerna inte ska komma i kläm för att Europadomstolen inte har hunnit titta på deras ansökningar, säger Johan Rahm, presschef på Migrationsverket, om beslutet att stoppa onsdagens utvisningar till Bagdad. Att planet stoppas innebär dock inte att Migrationsverket har fattat ett generellt beslut om att stoppa alla avvisningar. Migrationsminister Tobias Billström (M) säger att prövningen måste ske i varje enskilt fall även när det handlar om att skjuta upp ett beslut. - Att övergå från individuella prövningar till kollektiva prövningar skulle kunna resultera i att samtliga personer i en grupp får avslag eller bifall. Och frågan är hur rättssäkert det skulle vara, säger han. Enligt Billström har Migrationsverket skjutit upp utvisningen av irakier i varje fall där Europadomstolen har begärt det. Han har därför svårt att förstå vad Europarådet menar i sin kritik. - Sverige har aldrig agerat i strid med Europadomstolens domar, säger han. Uppgifter om att många irakier inte fått information om att de kan ansöka om att få beslutet uppskjutet avvisas av Billström. - Flera svenska myndigheter informerar ju om hur och var man kan klaga till Europadomstolen, det är ju inte så att man undanhåller den informationen, säger han.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0