Guds villkorslösa kärlek

Jag läste ut boken av den ortodoxa munken Jesus i måndags och igår började jag läsa på en ny bok som heter: "Jag litar på din kärlek. Bibelandakter och sånger från Tazé."
Jag har varit i Taizé vid två olika tillfällen och jag tycker väldigt mycket om andligheten där; hela tillvaron kretsar kring Gud, Jesus Kristus och Den Helige Anden; att be och lovsjunga dem och att sätta bönen och lovsången, som ofta är ett stycke Bibeltext i handling och bidra med arbete i klosterbyn Taizé. Vilket vi kan tolka det som att dagligen försöka Jesus i sin nästa.

Jag har kommit fram till sidan 17 i boken. Det är andakt över Bibeltexten i Efesierbrevet 2:4-10.


4Men Gud, som är rik på barmhärtighet, har älskat oss med så stor kärlek 5att fast vi var döda genom våra överträdelser har han gjort oss levande tillsammans med Kristus - av nåd är ni frälsta - 6och uppväckt oss med honom och gett oss en plats i himlen genom Kristus Jesus. 7Därmed ville han för kommande tider visa den överväldigande rika nåden i sin godhet mot oss genom Kristus Jesus. 8Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. 9Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig. 10Vi är hans verk, skapade genom Kristus Jesus till att göra de goda gärningar som Gud från början har bestämt oss till.


Jag citerar två textstycken direkt ur sida 17: 
"För Paulus är nåden grunden i det kristna livet. Frälsningen är en gåva från Gud. Den är inte något vi förtjänar, inte en lön vi får efter ett välutfört arbete. Vi blir frälsta därför att Gud är rik på barmhärtighet och ömhet och därför, som Isak av Nineve uttryckte det på 600-talet, << Gud bara kan ge av sin kärlek<<."

Ett stycke längre ner på samma sida står det:

"Guds kärlek gör oss inte till passiva människor. Hans kärlek har << gjort oss levande tillsammans med Kristus<< (Efesierbrevet 2:5), och den får oss att våga ge vårt liv för andra. Då kan ett under ske i våra liv: vi börjar älska som Gud har älskat oss."

Dessa texter är inte bara underbara att läsa utan verkliga och sanna som kan bli en del av var och en av oss som vill lära känna dem närmare, genom att meditera över dem.

Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0