Jesu bild med hjärtat

Min favorit bild av Herren Jesus Kristus är den med det blödande hjärtat. Jag har mediterat många timmar framför den och i flera år betraktade jag Herren och mötte hans ögon. Antagligen så var det bra med det för jag upplevde alla samtal och meditationer som väldigt goda och jag gick alltid från bilden med lättare börda. Jag upplevde att Herren fanns där och tog på sig mina bekymmer, eller ingav mig nya tankar och lösningar så att jag kunde gå vidare och känna mig bättre till mods.
Det var så sent som för två år sedan som jag först förstod att jag hela tiden hade blivit sedd och bekräftad av Herren själv, och inte tvärtom. Ibland är det rätt så roligt att kunna skratta åt sig själv. Jag tyckte väldigt mycket om denna upptäckt och har sedan dess alltid låtit mig bli betraktad av Herren själv.

Jag har börjat läsa en väldigt god bok: "Jesus enkla betraktelser över frälsaren" av en munk från östkyrkan.
Min väninna Yildiz rekommenderade denna bok för ett tag sedan och nu har jag alltså börjat läsa i den. Den är skriven av en ortodox munk i modern tid, han levde i Frankrike och England för 40 år sedan.
Jag tycker om denna bok för att den är skriven som korta betraktelser över Jesu Kristi liv på jorden och som vår uppståndne Herre och Frälsare.
Det som gör den till god läsning är alla de Bibelställen den lyfter fram och belyser ut ett andligt perspektiv. Vi förundras ständigt över Guds Skapelse och Guds Nåd, men denne munk gör mänsklig förundran så levande på ett djupare nivå; han lyfter fram Gud som det ofattbara mysterium Han är.

Jag tackar alltid de munkar och nunnor som får leva så nära Herren Jesus Kristus och skriver ner sina erfarenheter och möten med Gud den Treenige för kommande generationer.

Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0