Sinnesrobönen

Idag vill jag tacka en kvinna som heter Eva-Karin. Jag träffade henne på Teologiska Högskolan Stockholm, hösten 2007, under min  tid som teologistuderande där. Det var hon som skrev upp denna bön på ett papper och gav den till mig under ett samtal vi hade.
Jag har bett och mediterat över denna bön sedan dess. I början bad jag denna bön väldigt intensivt, men vartefter tiden går ber jag denna bön när jag ska göra svåra val i min vardag.
Jag har alltid känt att Gud finns hos mig och verkar i och med mig varje gång jag ber, eller samtalar med Gud med denna bön.

GUD, GE MIG SINNESRO
ATT ACCEPTERA DET JAG INTE KAN FÖRÄNDRA,
MOD ATT FÖRÄNDRA DET JAG KAN
OCH FÖRSTÅND ATT INSE SKILLNADEN.

Denna bön är välanvänd i olika terapeutiska behandligar världen över.
Det är alltid mest effektivt att be denna bön när vi är oroliga i själen, för det är ju då vi som mest behöver Guds Frid i oss. Och i sanningens namn är det då vi ber till Gud av hela vårt hjärta och vårt förstånd. Guds Frid är en läkande kraft med mirakulös effekt på vår oroliga själ och kropp. Det finns dock inga begränsnings områden för var eller hur vi ska be denna bön. Du är fri att be den där du är just nu i din vardag.

Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0