Min syster Makbula.

Makbula kom till Sverige 1978 och fick diagnosen  Multipel Skleros, som betyder många ärr ( multipel = många; skleros = ärr), MS. Ms är en sjukdom som drabbar centrala nervsystemet, alltså hjärna och ryggmärg.
De vanligaste följderna av Ms är förlamningssymtom på grund av den inflamation som har uppstått i centrala nervsystemets vita substans. Inflamationen medför en vattenansamling och svullnad som tillfälligt kan störa myelinets funktion, ( myelin finns i det fettskida som isolerar nervfibrerna). Följden av detta gör att nervsignalen inte kan ledas på normalt sätt, det blir en trögare ledning, eller blockering av signalen. Då uppstår funktionsnedsättning.
Idag är Makbula 40 plus och har tydliga och bestående funktionsnedsättningar, men skrattet och livslusten äger hon fortfarande.
Jag började arbeta på timmar som hennes personliga assistent för 9 år sedan. Under dessa år har jag haft ansvaret för att alla hennes läkarbesök, mediciner,  behandlingar, personal och hjälpmedel i hemmet ska fungera på bästa sätt för henne.
Våra kontakter med Landstinget och Kommunen har fungerat utmärkt och det är vi så glada för, vi slipper hamna mellan olika beslutsstolar. Sedan några år tillbaka arbetar jag heltid hos henne och trivs bra med det, och Makbula tycker väldigt mycket om att vara hemma hos mig också. Makbula hör väldigt bra och förstår flera språk, men tyvärr kan hon inte prata längre med ord. Men hon pratar eller svarar med huvudet och ögonen. Makbula har alltid varit matglad och älskar fortfarande glass. Just nu läser jag högt detta inlägg för henne och hon skrattar åt, eller med mig, det vet bara hon själv... Fast hon ser ju glad ut i hela ansiktet och ögonen, så jag tror att hon är glad åt mina ord.
För dig som är intresserad av att lära dig mera om MS, rekommenderar jag boken: MULTIPEL SKLEROS, Red. Jan Fagius.
Jag har hämtat ovannämnda information från den boken.

Viktoria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0