Påsklov och storstädning

Påsklovet hos oss har börjat med vårens vackraste väder. Det gillar vi.
Igår var det soligt och vacker väder hos oss. Jag var ledig och började storstäda på övervåningen. Vi i min familj brukar storstäda två gånger om året nu mera, det är för att jag inte orkar lägga ner mer energi på att städa. Annorlunda var det när banen var små, då storstädade jag mycket oftare, men det saknar jag som sagt var inte nu.

Jag började med pojkarnas rum; jag tog ner gardinerna och såg att fina dammpartiklar flög upp och de genomlystes av solstrålarna så att de såg ut som små diamanter, fast de glittrade inte lika vackert.
Jag dammsög sedan under sängarna och fann många dammråttor där, därefter dammade jag skåpen och kastade en del skokartonger och andra saker som hade fått lega i fred på skåpen och samla mycket damm.

Jag putsade fönstret, men bara inifrån för jag vill inte riskera att göra mig illa, eller få sönder fönstret med den ålderdomliga - eller moderna - öppningsmodellen. Det var roligt att se molnen genom det nu skinande fönstret!
När jag dammade taklampan märkte jag att dammet inte var grått utan vitt, som mjöl, nästan, fast mycket mera lätt eller tunn. Det är det finaste dammpartiklarna som kan flyga så högt upp och landa där det finns uppsamlingsplats för dem att vila på eller i.

Jag kom på att när själen vilar i Gud och är glad och lycklig så känner människan sig lika lätt som de finaste dammpartiklarna och flyger i anden högt, högt på molnen.


Viktoria.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0