Född kvinna

Jag fick i eftermiddags ett intressant telefonsamtal. Paulus från folkhögskolan ringde upp mig och meddelade att Mor Georgis kyrkan har meddelat honom, först  att de två män som suttit i skolans styrelse i alla år?, vill sitta kvar. Då tryckte Paulus på att de måste då vara mera aktiva och förmedla informationen på ett effektivt sätt till församlingen. Sedan meddelade kyrkan att den ena mannen skulle sitta kvar men att de skulle ta in en ung man från Stiftets ungdomsorganisation; Ungdoms Initiativet.

Redan för flera månader sedan frågades jag om jag ville vara med i skolans styrelse, efter en tid betänketid sa jag att det var okej att föreslå mig som ny styrelsemedlem från min församling.
Jag är inte förvånade att jag inte accepterades av kyrkans styrelse (alla är män) som församlingens representant på folkhögskolan. Så länge patriarkalismen hålls om ryggen  så får inga kvinnor några styrelseplatser i Den Syrisk Ortodoxa Kyrkan.
Men jag blev glad att min lilla insats har lett till en liten förändring och tankeförnyelse i kyrkans styrelse. Bara det att en ung man har fått bryta mönstret är ett bra steg på rätt väg.

Tiden är fortfarande inte mogen för att en syriansk kvinna ska ta plats i "männens värld" i kyrkan, enligt de män som bestämmer vill säga. Jag tror inte att Gud bryr sig om vilka som sitter i styrelser och bestämmer, så länge det de beslutar om gagnar hela församlingen. Men vi kvinnor är den ena hälften av församlingsmedlemmarna och vi har mycket gott att bidra med till hela församlingens bästa också.

Ibland tror jag att när den äldre generationen väl har lämnat sina platser till förfogande så kanske inga kvinnor eller unga vill ta vid...

Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0