Vilken dag och timme korsfästes Jesus?

 Jag hittade DETTA inlägg i en kristen bloggares blogg. Han/hon kallr sig Syndare och  beskriver sig så här:

(Om mig

Syndare
Denna blogg skrivs i ödmjukhet och lydnad mot Ordet - Jesus Kristus som är Guds Ord till människan. Och Ordet är fyllt av glädje, för Han innebär räddning för alla syndare. Jag själv är en syndare, och det är vad jag kallar mig på denna blogg.)


Jag tänkte skriva ett viktigt inlägg om Jesus Korsfästelsedag och processen kring den, för det är väldigt viktigt budskap som jag vill leva mig i varje Långfredag och hittade detta inlägg och har alltså kopierat den och publicerar den i min blogg.
Jag tycker att den är bra skriven och författaren har fått med sig viktig och enkel fakta som belyser de olika problemen kring tideräkning på Jesus tid, eller på Evangelisternas tid, eller på de olika tider då Evangelierna kom till.
God läsning.
Viktoria.


Vilken dag och timme korsfästes Jesus?

Det finns en omfattande diskussion kring vilken dag och timme Jesus korsfästes. Många anser att Johannes ger en bild som skiljer sig från synoptikerna (Matteus, Markus och Lukas). Detta gör att Bibelns tillförlitlighet ifrågasätts. I detta inlägg vill jag visa att det inte alls behöver vara så. Detta inlägg grundar sig på ett studium jag gjorde förra sommaren för att söka sanningen. Förhoppningsvis är jag på rätt väg. Jag hade stor hjälp av den utmärkta apologetiksajten Tektonics.org.

Vilken dag och timme korsfästes Jesus? Markus säger att det var vid tredje timmen, alltså klockan 9, på fredag morgon, och Matteus och Lukas ger samma bild.

Men vad säger Johannes? Johannes ger följande bild av vad som hände sedan Jesus gripits (i samtliga citat nedan står jag för markeringar med fet stil):

Från Kajafas förde de Jesus till residenset. Det var tidigt på morgonen. Själva stannade de utanför, för att inte bli orena utan kunna äta påskmåltiden (Joh. 18:28)

Svenska folkbibeln ger en något annorlunda översättning:

Från Kajfas förde de sedan Jesus till pretoriet. Det var tidigt på morgonen. Själva gick de inte in i pretoriet, för att de inte skulle bli orena utan kunna fira påsken. (Joh. 18:28, Folkbibeln)

Både Bibeln 2000 och Folkbibeln är alltså eniga om att Johannes menar att det var tidigt på morgonen. Men sedan översätter de lite olika. Bibel 2000 menar att prästerna var rädda att inte kunna äta påskmåltiden, dvs. den specifika måltid som infaller på torsdag kväll. Folkbibeln menar, mer allmänt, att prästerna var rädda att inte kunna fira påsk i allmänhet. Det fanns ju fler måltider under påsken. Den grekiska originaltexten talar om att prästerna var angelägna om att de skulle kunna "äta påsken".

Det finns ett särskilt skäl till skillnaden i översättning. Bibel 2000 är en översättning gjord mestadels av personer som inte själva tror att Bibeln är sann. Därför förutsätter de att där finns motsägelser, och antar därför som självklart att passagen syftar på påskmåltiden, och att det alltså är torsdag. Folkbibeln, däremot, är översatt av troende kristna, som här vill öppna för möjligheten att det trots allt var fredag, och att prästerna rent allmänt ville kunna äta under påsken.

Vem har då rätt? Ja, med förutfattade meningar kommer vi inte långt. Vi måste studera vad texten i övrigt säger, för att kunna avgöra vad som är mest troligt.

När Pilatus hörde de orden lät han föra ut Jesus och satte sig på domartribunen i den så kallade Stengården, på hebreiska Gabbata. Det var på förberedelsedagen före påsken, vid sjätte timmen. (Joh. 19:13-14)

Bibel 2000 säger i sin fotnot till detta stycke:

förberedelsedagen före påsken Enligt de övriga evangelierna korsfästes Jesus en fredag (sabbatens förberedelsedag), som det året också var påskhögtidens första dag. Här menas att högtiden började först den följande dagen.

Men är det verkligen så att Johannes menar att detta skedde dagen innan påsken började, dvs. att det skedde på torsdagen? Återigen har Folkbibeln en annan översättning:

När Pilatus hörde de orden, lät han föra ut Jesus och satte sig på domarsätet, på den plats som kallas Lithostroton, på hebreiska Gabbata. Det var påskens tillredelsedag, omkring sjätte timmen. (Joh. 19:13-14)

Folkbibeln gör här tolkningen att det handlar om den tillredelsedag inför sabbaten som inföll under påsken. För att förtydliga: Vi har två högtider att överväga. För det första var det som vanligt sabbat på lördagen. Men samtidigt inföll påsken denna helg, med påskmåltid på torsdag kväll. Det bör alltså finnas två tillredelsedagar. Det finns en tillredelsedag för påsken, och den infaller på torsdagen. Men det finns också en tillredelsedag för sabbaten, och den infaller på fredagen. Och eftersom detta var en så kallad stor sabbat, som sammanföll med påsken, så var den särskilt viktig.

Så vilken dag var det – torsdag eller fredag? Var det dagen då man förberedde sig för påsken, dvs. torsdag, eller var det den dag, under påsken, då man förberedde sabbaten? Var prästerna rädda att bli orena inför påskmåltiden på torsdagen eller att inte kunna fira påsk i allmänhet?

Nyckeln till rätt tolkning är ordet "tillredelse", på grekiska paraskeue. Detta ord används aldrig i Nya Testamentet för tillredelsedagen inför påsken. Det används alltid för tillredelsen inför sabbaten. Allt enligt Tektonics.org.

Det var alltså tillredelsedagen inför den sabbat som inföll under påsken. Det var alltså fredag, och Johannes avviker här inte från synoptikerna Matteus, Markus och Lukas.

Men om vi bara hade detta att gå på kanske en del ändå känner sig tveksamma. Känns inte det hela lite krystat, bara för att få Bibeln att överensstämma? Nej, knappast, för det finns en detalj till som styrker vår tolkning:

Eftersom det var förberedelsedag och kropparna inte fick hänga kvar på korset under sabbaten - det var en stor sabbat - bad judarna Pilatus att de korsfästas benpipor skulle krossas och kropparna tas bort. (Joh. 19:31)

Denna översättning kommer, som i alla fall där inget annat anges, från Bibel 2000.

Låt mig förklara: Sedan Jesus dömts fördes han till Golgata och korsfästes. Alla är överens om att detta skedde samma dag. Jesus dog. Men judarna ville inte att någon skulle hänga kvar på korset under sabbaten. Det var tydligt bråttom att samtliga korsfästa skulle dö så att man kunde ta ner dem, eftersom sabbaten snart skulle infalla. Enligt judiskt sätt att se började sabbaten klockan 18 på kvällen. Det är alltså klart att det var dagen före sabbaten, dvs. fredag. Annars skulle man inte haft så bråttom - man hade ju kunnat låta de dödsdömda hänga kvar och dö långsamt på korsen. Man hade ju hela natten och hela fredagen på sig. Man behövde inte krossa deras benpipor.

Det förefaller mig märkligt att Bibel 2000 så självsäkert kan basunera ut att det var torsdag och att Johannes inte stämmer överens med synoptikerna, för att därefter ignorera en så här tydlig angivelse om att händelserna infaller på en fredag.

Med hänvisning till den information som här presenterats är det alltså klart att även Johannes menar att Jesus korsfästen på fredagen.

Men vilken tid var det?

Synoptikerna säger att Jesus korsfästes vid tredje timmen, klockan 9 på morgonen. Men låt oss rekapitulera vad Johannes skriver:

När Pilatus hörde de orden lät han föra ut Jesus och satte sig på domartribunen i den så kallade Stengården, på hebreiska Gabbata. Det var på förberedelsedagen före påsken, vid sjätte timmen. (Joh. 19:13-14)

Aj aj, medan synoptikerna är eniga om att Jesus korsfästes vid tredje timmen, klockan 9 på morgonen, så påstår Johannes att Pilatus ännu inte avkunnat domen vid sjätte timmen, alltså klockan 12 på dagen. Hur går det ihop?

Ja, om vi vill utgå från att Bibeln inte är att lita på, då kanske vi säger att det inte går ihop. Men om vi istället utgår ifrån att Bibeln är sann, då försöker vi hitta orsaken till denna skenbara brist på överensstämmelse.

Det troliga är att Johannes använde någon form av romersk tid, där man utgår från midnatt, som vi gör. Pilatus satte sig då på Stengården klockan 6 på morgonen. Jesus dömdes och korsfästes klockan 9, precis som synoptikerna menar.

Men är inte detta en nödlösning? Inte alls! Visst är det omdebatterat, men det är den rimligaste lösningen. Som bekant var Johannes mot slutet av sitt liv verksam i Mindre Asien, där det är mycket troligt att man använde romersk tid. Det är långt ifrån klarlagt vilka typer av tideräkning man använt under olika tider i olika delar av området.

Och också här finns flera detaljer som stödjer vår tolkning. Låt oss gå tillbaka lite till början av Johannes. Lärjungarna Johannes och Andreas närmar sig Jesus för första gången och frågar var han bor:

Han sade: "Följ med och se!" De gick med honom och såg var han bodde och stannade hos honom den dagen. Det var sent på eftermiddagen. (Joh. 1:39)

Vad är det som är intressant här då? Jo, låt oss än en gång jämföra med Folkbibeln:

Han sade till dem: "Kom och se!" Då gick de med honom och såg var han bodde och stannade hos honom den dagen. Det var omkring tionde timmen. (Joh. 1:39, Folkbibeln)

Vi ser att grundtexten säger att det var tionde timmen, men att Bibel 2000 tolkat detta till att klockan var 16, alltså sent på eftermiddagen. Man antar att tiden räknas från klockan 6 på morgonen.

Om Johannes använde judisk tideräkning, och det var sent på eftermiddagen, runt klockan 16 – är det inte lite udda att säga att de stannade hos Jesus ”den dagen”? Dagen var ju nästan slut, den slutade klockan 18. Låt oss istället anta att Johannes använder den tideräkning jag föreslagit - att tiden utgår från midnatt. Lärjungarna träffar då Jesus vid 10-tiden. De följer med honom och ser var han bor, och de stannar hos honom hela den dagen. Det är en fullt rimlig tolkning, till och med rimligare än att de bara stannade några timmar med sin nya mästare.

En annan detalj som stödjer vår bild är följande: Det finns ett problem med tolkningen att Pilatus avkunnade sin dom vid lunchtid. Om domen avkunnades efter klockan 12, då fanns mindre än sex timmar för förberedelse, transport till Golgata, korsfästelse, utdragen dödskamp, krossande av rövarnas ben, nedtagande av kropparna i god tid före sabbaten samt begravning före klockan 18 - knappast realistiskt. Visst är det teoretiskt möjligt. Om man inte vill tro att Bibeln är sann kanske man fastnar för den tolkningen - att allt gick mycket snabbt.

Men betänk att alla bitar faller på plats om vi istället gör de antaganden vi gjort här:

Pilatus tog ut sin tron på Gabbata ungefär klockan 6 på fredag morgon. Jesus dömdes lite senare, och fördes sedan ut till avrättningsplatsen där han korsfästes klockan 9. Klockan 12 inträdde det mörker som synoptikerna talar om. Klockan 15 dog Jesus. Det var då gott om tid att krossa rövarnas ben, ta ned kropparna och begrava Jesus före sabbaten klockan 18. Nästan tolv timmar tog hela proceduren, vilket låter mycket mer troligt för en korsfästelse.

Är det troligt att allt skulle stämma överens så bra om skillnaderna bara berodde på felaktigheter?

Min slutsats är alltså att Jesus korsfästes på fredagen klockan 9 och dog på fredagen klockan 15. Alla evangelister är överens om detta - om man tolkar dem rätt.
Upplagd av Syndare kl. 22:07 
 
 

Kommentarer
Postat av: kyrksyster

Det finns motsägelser. De bevisar bara att berättelsen har många olika källor. Vilket i sin tur bevisar att det finns en sanning bakom det som berättas. Hade alla varit rörande eniga om allt... ja, då kan man befara att man hittat på saken.



Just motsägelserna, olikheterna är historikernas argument för att Jesus funnits och är den han säger sig vara.

2011-04-22 @ 21:55:55
URL: http://blogg.aftonbladet.se/kyrksyster
Postat av: Viktoria.

Jag håller med dig. Olikheterna bevisar att Bibeln är skriven av människor som antingen har egna erfarenheter av att ha levt med Jesus eller att de har följt några av hans lärjungar, och att "författarna" har uppfattat vissa händelser lite olika, just därför att de är människor. Gemensamt utgår de fyra Evangelisterna dock från en och samme Jesus Kristus.

Viktoria.

2011-04-23 @ 22:39:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0