Den gode herden

Herren Jesus Kristus liknar sig själv vid en kärlekfull, ansvarsfull, fridfull och frivillig herde. Många av bilderna som Jesus använder sig av är hämtade från naturen och jordbrukslivet. jag tror inte det var för att han inte kunde måla upp vackra bilder från himmelen och evigheten utan han gjorde det för att folk skulle kunna identifiera sig med eller känna igen de olika berättelserna med de förenklade bilderna för att kunna ta till sig Hans budskap.
Jag tycker väldigt mycket om berättelsen om "Den gode herden" för att den är så äkta och talande för Herren själv som min och din herde.

11
Jag är den gode herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren. 12Den som är lejd och inte är herde och inte äger fåren, han överger fåren och flyr när han ser vargen komma, och vargen river dem och skingrar hjorden. 13Han är ju lejd och bryr sig inte om fåren. 14Jag är den gode herden, och jag känner mina får, och de känner mig, 15liksom Fadern känner mig och jag känner Fadern. Och jag ger mitt liv för fåren. 16Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan. Också dem måste jag leda, och de skall lyssna till min röst, och det skall bli en hjord och en herde. 17Fadern älskar mig därför att jag ger mitt liv för att sedan få det tillbaka. 18Ingen har tagit det ifrån mig, jag ger det av fri vilja. Jag har rätt att ge det, och jag har rätt att få det tillbaka. Detta har min fader bestämt för mig."
Joh 10:11-18

Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0