Guds tjänare lyder ödmjukt och tveklöst

Gud är mycket större är våra planer och beräkningar. Om vi låter Gud handla i vårt liv så blir vårt liv stort och oersättligt i Hans Plan för Skapelsen och i Hans Rike i evigheten.
Det var vad som hände med Josef och hans liv när han sa sitt "JA!" till Gud.


Idag fick jag denna vackra BildVision; jag var trött och lat och tänkte ligga kvar i sängen och ha en välförtjänad sovmorgon. Jag blundade och bad Jesusbönen. Jag vet inte för vem jag bad i samma ögonblick som jag fick BidVisionen.
Jag fick se Guds Heliga Andes händer. Den Heliga Anden gav mig Jesusbarnet och bad mig att skynda mig att ta emot Honom.
Jag skyndade mig upp ur sängen och åkte iväg till kyrkan för att lovsjunga Herren och ta emot Eukaristin.
Guds Heliga Ande ledde mig att sitta längst fram och två steg närmare flickkören. Jag sjäng med dem och de tre andra vuxna kvinnorna.
Jag brukade sitta längst fram tidigare också för att kunna samla mig i Gudstjänsten och i min inre bön och samtal med Herren, men jag började två bänkar bakåt för ett? år sedan. Men som sagt, Idag ville Guds Heliga Ande att jag skulle sitta på min rätta plats i kyrkan för att höras bättre när jag lovsjunger Guds Ära. 
Efter Gudstjänsten tackade kvinnorna mig för att jag hade lyssnat på prästens uppmuntran till alla kvinnor som kan och vill lovsjunga med flickkören att sätta sig på den främre bänkrade i kyrkan, på kvinnornas sida.
Jag hade inte hört denna nyhet själv, men var glad för det.

Idag var det Den Helige Josefs dag, enligt Den Syrisk Ortodoxa Kykrans kyrkoår. 
 Fader George predikade om Mor= Helige Josefs liv idag. Det var inget nytt, men Josefs val och mod är intressant att reflektera över.
Jag tycker väldigt mycket om Josef, som person, man, pappa och Husfader. Jag skulle gärna omge mig mer tusen Josef gestalter varje dag för att samtala om livet på jorden och tron på Den Treenige Guden.


Jag har skrivit om Josef tidigare på denna blogg, men idag ska jag lyfta fram Josef ur ett annorlunda perspektiv här.

Josef är en hedervärd man, lär oss Evangelisten Matteus:

18Med Jesu Kristi födelse förhöll det sig så: hans mor, Maria, hade blivit trolovad med Josef, men innan de hade börjat leva tillsammans visade det sig att hon var havande genom helig ande. 19Hennes man Josef, som var rättfärdig och inte ville dra vanära över henne, tänkte då skilja sig från henne i tysthet. 20Men när han hade beslutat sig för det uppenbarade sig Herrens ängel för honom i en dröm och sade: ”Josef, Davids son, var inte rädd för att föra hem Maria som hustru, ty barnet i henne har blivit till genom helig ande. 21Hon skall föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus, ty han skall frälsa sitt folk från deras synder.” 22Allt detta skedde för att det som Herren hade sagt genom profeten skulle uppfyllas: 23Jungfrun skall bli havande och föda en son, och man skall ge honom namnet Immanuel (det betyder: Gud med oss). 24När Josef vaknade gjorde han som Herrens ängel hade befallt och förde hem sin trolovade. 25Han rörde henne inte förrän hon hade fött en son. Och han gav honom namnet Jesus.

Matt 1:18-24

Gud utrustar oss med de Nådegåvor och egenskaper så som, tro och mod som människan behöver för den enskilda kallelsen, men Herren respekterar också människans fria vilja. 
Vi är med andra ord alltid fria att välja det som Gud vill av oss eller det som vi vill.
Vilka val och "bortval" gjorde Josef före Jesu födelse och under de åren han var Jesus jordiske fosterfar?

Josefs Kallelse är att vara Jesus fosterfar och Marias brudgumm och därmed deras husfar. Husfader i Israel på den tiden var familjens överhuvud och hade ansvaret för allt. han kallades för "herre" av frun och barnen.
 Det är inte Kallesen i sig som har gjort Josef till den han är i Frälsningsplanen, utan hur han har arbetat i och med Guds Nåd i sitt liv. Var och en har sin egen speciella plats i Guds plan och därmed kan inte en präst per automatik bli heligare än en hemmafru eller fabriksarbetare.

Gud är den Helige, och allt han gör och vill är rätt.  Matteus betonar särskilt Josefs självklara och tveklösa tro: tre gånger kommer en ängel med ett bud från Gud och varje gång finner han Josef beredd att, utan invändningar, ja, utan ett enda ord, utföra befallningen.

- "Josef gjorde som Herrens ängel hade befallt och förde hem sin trolovade"
 Matt 1:24
 - "Josef steg upp och tog om natten med sig barnet och hans mor och begav sig till Egypten"
 Matt 2:14

- "Josef steg upp och tog med sig barnet och hans mor och flyttade tillbaka till Israels land"
 Matt 2:21

När vi läser dessa verser om Josef kanske vi tänker att han lyder Gud utan minsta tveksamhet. Men Josef var en människa av sin tid och även han måste ha plågats av omständigheterna och måste göra sina val i alla situationer. Även om Gud bistod honom med Sin Andes ledning, så kan vi läsa om Josefs ångest mellan raderna. Men Josef valde att lita på Gud och lyda Honom i alla sina val, som vi kan läsa om i verserna ovan.

Josefs och Maria "äktenskap" måste ha tett sig ovanligt harmoniskt, ömsesidig och kärleksfull och höjt över vardagens alla skiften för Jesus.
Jesus måste ha upplevt sin mamma och sin fosterfar som lyckliga och fria människor. De hade ju Den Treenigen Guden ständigt närvarande hos sig och tog emot Hans Nåd och hade sagt sitt "JA" till honom.
Både Maria och Josef gav upp sina respektive liv för att tjäna Gud i sina respektive Kallelse. De offrade det frivilligt och med en Gudstjänares ödmjukhet och tillit till Sin Skapare.

Alla är vi Kallade av Gud att vara hans medhjälpare på jorden i Guds Frälsningsplan. Det som behövs är vårt "JA", liksom Marias och Josefs "JA" till Gud, resten hjälper Herren oss med att göra, trots alla omständigheter och fiendens lömska angrepp mot oss.

Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0