Ett gott skratt

Jag har allt mera att tacka Den Helige Ande för i min vardag. Det är jag glad för. Och jag är glad att kunna bjuda mina medmänniskor på ett gott skratt. Som idag när jag mötte en kvinna som jag känner till. Hon såg så trött och bedrövad ut, för hon hade så mycket att göra inför i morgon och på Juldagen. I morgon fyller hon år och ska bjuda sina barn och barnbar på middag och till Juldagen måste hon laga mat, köpa julklappar och städa sitt hem. Hon fyller 69 år imorgon och är katolik.

Naturligtvis pratade jag om Jesus med henne, men hon var inte mycket för kyrka och religion, sa hon, men ville gärna prata av sig och säga sin åsikt om påven, kyrkan och dess fel och brister.

- Ja, jag har inte hittat Gud i kyrkan och i världen finns han inte heller, det ska du veta att jag tror inte på Gud. För titta så välrden ser ut. Om Gud fanns skulle han inte låta krig och svält finnas.
Jag kan hjälpa all som ber mig om hjälp, men jag tror inte på att ge pengar till Gud! sa hon och lät riktigt stolt över sina argument.
- Gud behöver inte pengar, sa jag och fortsatte; religionen är inte Gud, Gud är bortom alla religioner. religioner är mera tradition och kultur än Guds vilja. Du kan finna Gud i Bibeln. Läs en stund varje dag, ska du se att Guds ande vägleder dig till en bra tro på Gud, mitt i välrdens alla orättvisor.

- Jaha, men hur ska jag veta att Gud finns? hur vet du att Gud finns? sa hon med lite ilska i rösten.
- Å, jag, (sökte  möta hennes blick inan jag sa:) jo, jag har mött Gud.
Hon pekade på mig och gapskratta rakt ut i luften. Det var roligt att se henne skratta av djupet av sitt hjärta. Hon såg så avslappnad och helt förvandlad ut att det gladde mig.
Hon såg så lycklig ut att jag tittade ödmjukt och med ett leende på läpparna mot henne och tyckte att det var det bästa jag gjort den förmiddagen.

Detta är ett mirakel i dubbelbemärkelse av Den Helige Anden; kvinnan glömde sina laster och fick nya vyer att analysera framöver och jag fick ännu större glädje och frid att leva av.

Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0