Det vi visste då och det vi vet idag

Jag känner många kvinnor som då och då säger: " tänk om jag visste det jag vet idag! Då skulle jag ha valt helt andra vägar att gå." Så brukar även jag säga till dessa kvinnor, då och då, men som jag och Tone diskuterade ikväll, så ligger det en annan mening och filosofi bakom det vi visste då och det vi har lärt oss om oss i vårt unga eller yngre liv.
Förresten blev vi inte klara med vårt samtal förrän alldeles nyss och det är därför jag inte hunnit göra detta inlägg tidigare.

Jo, jag brukar säga att när vi var unga så var vi unga i den tid som var vår ungdomstid och vi visste inte bättre än det vi visste då. Vidare brukar vi, jag och min lilla syster Tone alltså, vi behövde de åren och den tiden för att lära oss det vi vet idag för att göra goda val så att vi mår bättre än vi någonsin tidigare gjort.
Vi brukar också påminna oss själva att det var inte vårt fel att vi var de vi var då, vi gjorde vad som förväntades av oss därför att samhället vi levde i fungera på ett visst sätt som vi hade blivit influerade och påverkade av. För vi vill ju inte vara utan de erfarenheter vi har gjort genom livet heller, eftersom vi då inte skulle vara de vi är idag.


Djupa samtal om livets existentiella frågor är väldigt intressanta att samtala om med Tone och alla andra som tycket om att filosofera och prata om det.

Apostel Paulus uttryckte det redan i början av 50-talet e.Kr. på ett väldigt bra sätt:


När jag var barntalade jag som ett barn, förstod som ett barn och tänkte som ett barn. Men sedan jag blev vuxen har jag lagt bort det barnsliga.
Första Korinthierbrevet !3:11

Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0