Orättvisa är maktmissbruk

Den juristbyrå som jag skrev om för två veckor sedan han skickat en kopia på att de ha makulerat betalningen som de krävde oss på.  Vi fick ett brev med den makulerade fakturan och det känns rätt och bra.
Naturligtvis har jag tänkt på min spontana reaktion som jag skrev ner i bloggen, men jag tro att jag skulle reagera på liknande sätt även i framtiden, så känns det nu i alla fall, om jag råkade ut för sådan orättvisa. Det handlade inte om pengarna utan om sättet att bli lurad på mina pengar.

Denna orättvisa är en bagatell jämfört med vad många andra människor får lida och utstå runt om i världen förstås, men gör man inget åt de små orättvisorna, så växer de sig lätt till berg, tror jag.

Jag tror att Jesus Kristus vill att vi vänder andra kinden till i orättvisor också, men inte så som den traditionella tolkningen av den betydelsen, den som menar att den slagna ska tillåta sig bli slagen och rånad. Jag menar att Herren Jesus Kristus vill att den som blivit orättvist behandlad har rätt och kraft att säga ifrån, eftersom Gud har skapat oss med hjärna och fri vilja som styr oss genom livet, så anser jag att vi har rätt att säga ifrån orättvisor.


Den som slår en människa på vänstra kinden anser sig vara mer värd och ha rätt att visa sin maktmissbruk mot den människan, men även den drabbade har rätt att säga ifrån genom att vända högra kinden till och visa att hon/han kan sätta stopp för orättvisan genom att visa sig vara en värdig kämpe.
Den som slår en på högra kinden måste ju slå antingen med vänstra handens insida eller med högra handens insida och i båda fallen kan slaget bli kraftigt, men inte besegrande. Men om den slagne vänder sin vänstra kind till sin förövare så betyder det att hon/han kan slå ett kraftigt slag med sin högra handflata.

Nu vill jag ju inte uppmana, mig, dig eller någon annan att handgripligen slås, för det är inte bara primitivt och dumt utan rent olagligt och straffberättigat, om någon hade missat det. Vad jag anser om orättvisor är att de ska bekämpas med fredliga medel och belysas så att de blir synliga för så många som möjligt.

Så här står det i Matteusevangeliet om att inte värja oss för det onda:

39Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom.
Matt 6:39

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0