Har du mött girigheten?

Jag vet inte om den värsta girigheten är den som finns i varje individ eller om den värsta girigheten är den som finns i ett företag... Den samlade girigheten som har lärts ut i ett företag som dess mål är nog den allra värsta ändå. Girigheten har lika många ansikten och skepnader som självaste djävulen och alla hans anhängare och onda makter. Jag är upprörd och vill skriva om ett visst Juristfirma som vi kontaktade i ett mindre ärende för drygt tre veckor sedan.
Aram ringde till dem den 5. januari och bokade ett möte till måndag den 10 januari med ett arvode på 1495 kronor för en timma. Jag ringde för att gardera mig om att Aram hade fått fram anledningen till att vi ville träffa dem och om vi verkligen skulle få den hjälp vi behövde för den, i mina ögon, gigantiska summan, det var dagen efter och torsdagen den 6. januari, Trettondagsjul som i den Syrisk Ortodoxa Kyrkan är storhelg med predikan över Jesus dop och stor gåvogivningsdag för den som enligt tradition vill bli årets Kariwo ( gudfar vid dopet) för Jesus.
Nu för tiden så har alla småföretagare öppet dyngnetrunt tydligen.

Jag talade med en vältalig och trevlig kille.  Efter några minuters samtal insåg jag att  mötet var onödigt och vi skulle klara oss utan det och jag bad honom att avboka vårt möte. han lät besviken men fortfarande trevlig och sa att han genast skulle göra det, önskade oss lycka till och välkommen åter om vi skulle behöva fortsatt juridisk hjälp.
Två veckor senare, den 24. januari dumpade en räkning ner i vårt brevlåda från samma Juristbyrå. De krävde oss på  754 kronor för uteblivet möte!
Jag tänkte att ett misstag måste ha skett och ringde upp dem samma dag och bad att få prata med killen kag tidigare talat med, men han var upptagen, hon som svarade lovade att framföra mitt ärende till honom och be honom ringa upp mig, genast. han hörde inte av sig. Jag berättade detta för Aram och han blev orolig för räkningen står på hans namn och på den står det att om vi inte betalar inom 8 dagar så går ärendet till KRONOFOGDEMYNDIGHETEN!

Jag ringde upp företaget två dagar senare; jag fick honongslena och ädla löften igen. Aram ringde upp den själv lite senare samma dag och bemöttes med vänlighet och samma löften som jag fick, nämligen att den ansvarige har kontaktats och ska höra av sig till oss, genast. Men det var tomma löften.
Idag ringde Aram upp juristbyrån och fick tag på den rätta killen, han låtsades inte känna till att vi hade avbokat mötet och ville ha datum och tid för mötet. Jag fick ta över samtalet och berättade för honom hela resan fram till idag. Han var så lung och vänlig i tonen att jag blev arg! För jag visste att han visste att jag hade rätt, men han låtsades inte om det utan avsade sig ansvaret och fick mig att framstå som den skyldige. han förnekade att jag hade ringt honom, han mindes inte helt enkelt, för han hade inte antecknat någon avbokning av vårt möte! Jag gav inte upp utan gav honom exakta datum och tid för våra samtal, för jag hade vårt telefonräkning framför mig och kunde konstatera exakt timme, minut och sekund när jag ringde och avbokade det förbannade mötet.

Till slut lovade han att se till att avskriva räkningen och skicka oss en kreditfaktura, alltså en kopia och bevis på att räkningen är avskriven. Men jag  vågar inte lita  på att han håller sina löften. Naturligtvis vill jag att han gör det men han tycktes vara en slipad jurist som vet hur han kan lura vanliga människor och det får mig att se rött!

Girigheten ska belysas och dras fram i ljuset så att de avslöjas. Jag  avsluta med Aposteln Paulus uppmaning till oss:

Ljusets barn

8En gång var ni mörker, men i Herren har ni nu blivit ljus. 9Lev som ljusets barn - ljuset bär frukt överallt där det finns godhet, rättfärdighet och sanning - 10och tänk på vad Herren vill ha. 11Ta inte del i mörkrets ofruktbara gärningar. Mer än så, avslöja dem - 12vad sådant folk har för sig i skymundan är en skam till och med att tala om. 13Men när alltsammans avslöjas av ljuset blir det synligt, 14för överallt där något blir synligt finns ljus. Därför heter det: "Vakna, du som sover, stå upp från de döda, och Kristus skall lysa över dig."

15Se alltså noga upp med hur ni lever, inte som ovisa människor utan som visa.
Efesierbrevet 5:8-15.


Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0