Projektet " Gift mot sin vilja"

Tisdagen den 9. november blev jag kontaktad av Botkyrka Folkhögskolans biträdande rektor, det gällde ett projekt som skolan vill genomföra på uppdrag av Ungdomsstyrelsen.
Regeringen har 2008, gett i uppdrag till Ungdomsstyrelsen "att kartlägga förekomsten av arrangerade äktenskap mot en parts vilja i Sverige." ( Förord i boken Gift mot sin vilja).

Botkyrka Folkhögskola och en annan Folkhögskola har tackat ja till att genomföra ett miniprojekt i ämnet och jag har blivit erbjuden att hålla i den första delen som är föreläsning. Jag ska föreläsa om hur vi syrianer, ungdomar och föräldrar tänker krng äktenskap och om den allmänna synen på familjen inom gruppen.  Skolans biträdande rektor ska hålla i de frågor som ska ligga till grund för samtal i mindre grupper. Jag och bitr. rektor har haft ett möte och flera mailkonktakter under denna tid, som har gått så fort! Idag ser jag fram emot att genomföra detta projekt, men vägen hit har varit kantig av en och annan tanke och känsla som jag fick kämpa mig igenom. Vi har tillsammans planerat att göra projektet två gånger för två olika ungdomsgrupper, kanske bjuder vi in föräldrar också samtidigt. Datum är inte bestämt, eller spikat än, men det ska bli i vår.

Jag har flera böcker som jag läser i nu, för att få fram en samlad bra bild från olika källor. Mina källor är:
1. Bibeln
2. Gift mot sin vilja, En studie i ämnet, från Ungdomsstyrelsen.
3. Syrisk Ortodoxa Kyrkan, bok av fader Vannis
4. Svärdets år, bok av Bertil Bengtsson.
5. Jag behöver rötter och vingar, en bok av Göran Gunner och Sven Halvardson (red)
6. Mina egna kunskaper och erfarenheter
7. Samtal med flera kvinnor

För två veckor sedan skapade jag en präliminär PowerPoint presentation och det är jag väldigt stolt över. Det är min först PowerPoint presentation någonsin! Det var vår yngste son, Rabi som lärde mig att skapa en PowerPoint. Rabi jobbade med PowerPoint presentation med ett skolarbete i våras och jag hade länge velat lära mig. Så jag bad honom visa mig hur han gjorde själv och han var lycklig för att "lära mig något väldigt viktigt". Rabi kände sig jätte stolt och viktig och jag lärde mig äntligen att använda en enklare variation på föreläsnings form.

Jag får skriva mera om hur det går i denna process.


Viktoria.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0