Amaryllis


Jag hade köpt två stycken Amaryllis tre veckor före Juldagen och hoppades på att de skulle blomma som vackrast just till Juldagen och jag hade följt de råd som jag läst mig till men inga blommor syntes till Juldagen. jag började vattna  lökarna ännu mera och hoppades nu att jag skulle få se vackra blommor till Nyår, men jag fick bara snällt beundra de stora knopparna son vägrade öppna sig när jag ville det.
Den ena löken hade två stjälkar och växte snabbt. Jag slutade att vattna den när jag såg att den blev längre och längre och jag kunde se att de röda blommorna tränga sig ut ur sin kapsel, men de hann aldrig slå ut och visa sin rätta natur för oss, för någon familjemedlem hade öppnat köksfönstret och den frös ihjäl, helt enkelt av kylan och den vissnade och dog i förtid.
Men den andra Amaryllislöken hade jag ställt i ett fönster i vardagsrummet och den fick blomma i sin egen takt tänkte jag för den var levande men grön fortfarande, hade två stjälkar men inga blommor ville visa sig ur sina kapslar. Jag tänkte att både Jul och Nyår har varit och nu hade jag inte brotom att driva den hårt. Och  för fyra dagar sedan började den ena stjälkens blommor blomma ståtligt och vackert rött och jag är riktigt nöjd med resultatet, men den skötte sig självt ju.

Så är det också med den levande tro som får växa och mogna i sin egen tid. Jag tror att det bästa sättet att låta tro växa är att läsa Bibeln och ta emot den tröst som Den Helige Anden ger oss i Bibeltexterna. Då finner vi tröst och rättvisa som sträcker sig bortom allt annat mänskligt påfund, därför att det är Gud själv som kommer oss till mötes.


Ilona har idag lärt mig att ladda bilder till min Blogg, så jag kommer att ha flera bilder efter inlägg framöver. Här får ni se min vackra Amaryllis.

Viktoria.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0