Har du träffat Jesus idag?


I förmiddags var Makbulas Färdtjänstbuss-chaufför på prathumör trots att han såg ut att vara trött och var väldigt pessimistisk, så lyssnade jag till hans beklaganden över livet. han sa att livet inte har någon mening längre, för allt han gör känns så tröttsamt och inte ens huset som han köpt i hemlandet gav honom någon glädje längre.
- Man köper ett hus men glädjen försvinner efter några dagar och man köper en bil men inte heller då håller lyckan i sig mer än en kort tid.
Och tänkte säkert fortsätta att få Makbula och mig också att indragna i hans pessimistiska tankemönster, men jag avbröt honom och sa hurtigt:
- Jo, men visst har livet en mening! Det har det för mig och för Makbula och även för dig. Men för att finna en djup mening med livet som inte beror på ägodelar ska du tro på Gud och skapa en relation till Honom.
- Det är ju på Gud jag tror! Jag tror väl inte på min fru heller! Men det hjälper ju inte det heller, sa han uppgivet.
- Det räcker inte med att bara tro med ord, du ska leva dig in i din tro och göra den till en del av dig, sa jag hoppfullt.

På eftermiddagen kom min syster Tone till oss med middag; hon hade lagat lasagne till våra föräldrar och gjort en större form till min familj också. Vi åt tillsammans och samtalade över den goda maten.
Tone som är vänligheten själv var positiv och glad idag och barnen blev så glada över hennes sällskap och goda lasagne.
Efter maten fick jag, Tone och Makbula en lång stund för oss själva att samtala om livet i allmänhet och fördjupa oss och analysera vissa ämnen. Det kallas visst för bearbetning av olika möten. Vi pratar av oss med varandra och det är mycket effektivt och befriande terapiform för oss.
Att ha goda vänner är en del av meningen med livet.
Tack att du finns i vårt liv Tone! Och tack för den goda maten!

Man kan möta Herren Jesus Kristus i pessimistiska och glada människor, för en och samma människa har så många olika sidor och roller, allt beroende på inre och yttre tid och rum.

Viktoria.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0