Älskade Jeremia!

Älskade. älskade Guds profet Jeremia!

Du led något enormt när du kallades av Gud att vara Hans sändebud, men eftersom gud lovade att ständigt vara med dig och inte låta någon vinna mot dig, eller slå ner dig till döds, kanske jag ska säga, så litar jag på att du idag lever och är tillsammans med Herren.

Du undrar kanske varför jag skriver till dig, nej, så klart inte, för du vet att dina skrifter är förevigade i Bibeln och kanske fick du veta, genom en levande himmelsk vision av Herren att Gud gav mig en vision om dig, som hans lidande profet och en uppmaning att läsa din bok i Bibeln. Jag fick den visionen natten till igår.

Jag kan absolut inte skryta om mitt kall, när jag nu har läst ut din bok, för vilken gång vet jag inte, men denna gång läste jag den enbart för att förstå vad Gud ville få mig att förstå genom visionen om dig.
Jag har läst din bok och led med dig. Jag mindes en annan bok som jag läste om dig, den var skriven i romanform och jag tyckte att jag lärde känna dig som person då för flera år sedan. Efter den romanen var det lättare att läsa om dig och ditt kall i din bok i Bibeln. Inte för att jag har vågat kämpa så som du gjorde eller har den övertygelsen som du hade, men jag kan känna igen mig hos dig som människa, som möter Gud och pendlar mellan himmel och helvete en lång tid på jorden.
Jag tänker särskilt på när Gud sänder dig till människor som ska angripa dig, men inte slå ner dig i kap. 1:17-19.

17Fäst upp dina kläder,
res dig och säg till dem
allt vad jag befaller dig!
Var inte förskräckt för dem,
ty då slår jag dig med skräck inför dem.
18Se, jag gör dig i dag
till en befäst stad,
en pelare av järn, en mur av koppar,
som håller stånd mot hela landet,
mot Judas kungar och dess stormän,
mot prästerna och folket i landet.
19De skall angripa dig,
men de skall inte besegra dig,
ty jag är med dig,
säger Herren,
och jag skall rädda dig.

Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0