"Gå din väg, satan!"

I Matteusevangeliet 4:8-10 kan vi läsa om hur Jesus tillrättavisar satan:

8Nu tog djävulen honom med sig upp på ett mycket högt berg och visade honom alla riken i världen och deras härlighet 9och sade: "Allt detta skall jag ge dig om du faller ner och tillber mig." 10Då sade Jesus till honom: "Gå din väg, Satan. Det står ju skrivet: Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du dyrka."

Vi ska komma ihåg att även om djävulen är lögnens herre så talar han ibland sanning, ja mycket sanning för att kunna sprida en liten, liten lögn och omkullkasta en hel gemenskap av medarbetare på en arbetsplats eller i hem.

Häromdagen, när jag samtalade med Herren om att det är orättvis och hemskt att Makbuls ska behöva lida mera och känna smärta utan att hon kan skrika ut det.
Jag och alla som är nära Makbula acceptera Guds vilja för henne vad det än är, men jag tillåter mig att samtala med Gud om meningen med hennes lidande. Makbula är glädje och gemenskap för oss och vi är hennes stöd och hjälp och förhoppningsvis ger vi henne glädje och mening i hennes tillvaro också.

Jag var vaken och stod på Infektionskliniken terras och blundade iför solen när jag såg denna bildvisison:
djävulen låg på sängen och grymtade av ångest. han var avklädd, naken och ful. hans kropp såg ut att vara på väg att dö, den såg ut att ha varit utan syre och började få blå-marmorerad färg. han kröp ihop och vädja till Gud om att inte dö.

Denna bild och händelseförlopp varade i några sekunder bara men budskapet var klart: djävulen ville inte dö och förlora makten, den makt som vi tillåter honom att ha, över oss som är nära Makbula.
djävulen dör först när Herren Jesus Kristus kommer tillbaka för att ta död på honom, men han kan dö i vissa situationer då de befintliga tillfällen försvinner för honom att splittra så många som möjligt i Gud. Som bekant återkommer han och finns överallt, men han har ingen makt över den medvetna människan. Desto mera makt har han över människor som är omedvetna och tror att allt som glimmar är guld.

Jag tror att alla lögner som människor ljuger för att förstöra för andra och särskilt för troende människor är ett satans verk. men de troende vet om att satan inte har makt över dem och därför kommer lögnaren att falla på sina egna snaror, förr eller senare. Men inna dess ska de troende be satan vika hädan, så som Herren har gjort det.

Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0