Vad är välsignelse?

Välsigna betyder "tala väl om" Guds Ord är alltid skapande ord och när Gud välsignar en människa gör han gott mot henne.

I Illustrerat Bibellexikon så står det att "Välsignelse är ett begrepp som har sitt ursprung i Gud och är ett uttryck för Skaparens nåd och godhet i förhållande till sin skapelse. Det är ett omfattande begrepp som både andligt och materiellt sett innehåller det lyckliga resultatet av Guds aktiva välvilja mot människor."

I 4 Mos 6:22-27 kan vi läsa om hur Gud vill att vi ska välsigna varandra:

Herrens välsignelse

22Herren talade till Mose:

23Säg till Aron och hans söner: Med dessa ord skall ni välsigna Israels folk:

24Herren välsignar dig och beskyddar dig.
25Herren låter sitt ansikte lysa mot dig och visar dig nåd.
26Herren vänder sitt ansikte till dig och ger dig sin fred.

27De skall uttala mitt namn över israeliterna, och jag skall välsigna dem.



Detta betyder att Guds välsignelse är en levande närvaro i, med och för den välsignade individen och att Välsignelsens godhet sprider sig till de människor som kommer nära den. Den välsignade individen sprider Guds välsignelse till de människor som hon/han lever nära.
Guds välsignelse är en andlig närvaro som inte påverkas av de situationer eller människor som den kommer nära eftersom den är en del av Guds godhet så "gör" den gott vart den än kommer, men den är inte knuten till tid och rum utan bara till den levande och troende människa som har sökt och tagit medvetet emot Herren Jesus Kristus i sitt liv.

Abraham var en välsignad människa då och idag kan du och jag vara välsignade av Gud.
I Första Moseboken 12:1-15 kan vi läsa om när Gud välsignar Abraham:


1Herren sade till Abram: "Lämna ditt land, din släkt och ditt hem, och gå till det land som jag skall visa dig. 2Jag skall göra dig till ett stort folk, jag skall välsigna dig och göra ditt namn så stort att det skall brukas när man välsignar. 3Jag skall välsigna dem som välsignar dig, och den som smädar dig skall jag förbanna. Och alla folk på jorden skall önska sig den välsignelse som du har fått."

4Abram bröt upp, som Herren hade befallt, och Lot följde med honom. Abram var 75 år när han lämnade Harran. 5Han tog med sig sin hustru Saraj och sin brorson Lot, all egendom och alla slavar som de hade förvärvat i Harran. Så började de sin vandring mot Kanaan.

Viktoria.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0