Homse Karhone

Idag hade jag tänkt laga Thawhwe=linssoppa, men efter ett samtal med N om olika matrecept på traditionell syriansk mat så ändrade jag mig och lagade Homse Karhone= skållade! ärter. Jag ska ge dig receptet här så kan även du laga den goda fasta mat, men först ska jag berätta en historia om denna maträtt.

Jag var mammaledig med vårt andra barn och hälsade på en släkting med mina barn. Släktingens granne hade lagat just denna maträtt, för det var fastadag minns jag, men jag vet inte om det var fasta inför Påsken eller en vanlig onsdags eller fredagsfasta.
Grannen kom även med en hel gryta till släktingen och hennes familj och eftersom jag var där med mina barn så bjöds även vi på en tidig middag. och jag tyckte så mycket om Homse Karhone att jag ville lära mig att laga den grytan själv i mitt hem och frågade min lite försiktigt hur man gör. Grannen började berätta och förklara för mig och precis när jag tyckte att jag hade snappat upp receptet så hojtar släktingen till mig; "nej, nej, du kan inte laga sån mat. Du har fullt upp med dina barn ju, jag kan laga den maten någon gång och bjuda er på det. Bry dig du inte om såna svåra konster."
Släktingen hade vit ett senare tillfälle mycket riktigt lagat Homse karhone och kommit över med en liten ryta till mig och den smakade väldigt gott, men jag tyckte jag hade berövats makten att själv lära mig att laga den, och tyckte inte om den tanken.

Jag skulle naturligtvis bevisa både för mig själv och för släktingen att jag visst kan laga även den svåra maträtten och gjorde ett försök men det lyckades jag mindre bra med och efter den gången vågade jag inte laga den maträtten och med tiden hade jag mer eller mindre glömt bort att den smakade så gott. Min rädsla för att misslyckas vägde tydligen större än min längtan efter den goda maten...

Ibland kan ord sätta djupare spår än slag, sägs det...

Men idag berättade N om hur hon brukar laga denna gryta och jag kom hem och satte igång med att tillaga grytan. Det var en ren njutning att laga min efterlängtade gryta! Den smakar väldigt gott, mycket godare än de tidigare gångerna jag ätit av den, och min familj har ätit av den och tycker mycket om den.

Här är receptet för 8 personer
Du behöver två lökar
Fem stycken vitlöksklyfter
Två burkar inlagda gula ärtet (Homse)
Kryddor
Tomatpuré

2 dl. hurike= koskos
4dl garso= finmalet hurike
2 matskedar malet koriander ( kizbarto)
0,1 tsk salt
Lägg dessa ingredienser i en skål och häll över 6dl kokande vatten. Täck över med lock eller talrik. Låt det stå i en halv timme.

Hacka två lökar och fem st vitlöksklyftor. Stek dem i en dl olivolja, 1tsk salt och 2 tsk rödpeppar, bryn dem tills de får en brun färg.
Skölj de gula ärterna och häll över dem i grytan och rör om.

Häll över 1 liter kokande vatten och 3 matskedar tomatpuré. Låt koka i tio minuter.

Nu ska du knåda Huriken, blanda med gaffel tills "degen" svalnar sedan kan du knåda de som en deg. Det ska vara mjuk och lätt att forma till små bollar.

Börja ta en liten bir "deg" och rulla det till små bollar, stora som mellanstora glaskulor, lägg dem på en tallrik tills du har format hela "degen" till små bollar. Häll sedan över dem i den kokande grytan, lår koka i tio minuter till, sedan är det klart att låta svalna och äta.

det är enkelt och roligt att laga Homse karhone och mycket gott att äta!

Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0