Hur ber du?


För ca 10 år sedan var jag ganska osäker på hur jag skulle be, när jag bad till Gud. Jag kunde några av kyrkans fasta böner utantill och rabblade upp dem, men jag kände inte att jag blev berörd av dem, för de kom mera från min mun än från mitt hjärta och de kändes som tomma fraser som uppfyllde kravet jag hade på mig om att be till Gud. Så när jag förstod att det måste finnas bättre sätt att be på fick jag mod att be på ett samtalande sätt med Gud. Men det var inte lätt, för jag hade så många murar mellan mig och Herren, som jag själv satte upp, eller rättare sagt som jag hade samlat på mig av alla människor som påverkat mig under livets gång.

Dessa murar var rädsla för att be om det jag ville be om, skam för att våga be Gud om det jag ville ha, syndabelastande tankar om att be högt och tydligt till Gud och några andra fasor som hindrade mig för att känna mig värdig att samtala med Gud och be Honom om det jag ville där och då. Resultatet blev naturligtvis en röra av alla dessa tankar och känslor sammanvävda med min bön och det tyckte Herren inte alls om.

En kväll när jag lån i min säng och bad på detta förvirrande sätt  så fick jag se Herren Jesus Kristus komma mot mig. Han såg majestätisk men väldigt bestämd ut, mötte mina ögon, såg in i mina ögon en stund och sa: "Be tydligt!"
Jag skrämdes av den så vackra och levande bilden av Herren, men kände att jag vill lyda och rasera alla murar och gå direkt till Herren Jesus Kristus nu.

Det tog ett tag innan jag lärde mig att tro på det jag bad om och lita på att herren hörde min bön och kände att min bön var viktig och värdefull, men jag gick aldrig mera tillbaka till att be i rädsla och skam.
Så här vill Herren att vi ber:

12Sannerligen, jag säger er: den som tror på mig, han skall utföra gärningar som jag, och ännu större. Ty jag går till Fadern, 13och vad ni än ber om i mitt namn skall jag göra, så att Fadern blir förhärligad genom Sonen. 14Om ni ber om något i mitt namn skall jag göra det.

Johannesevangeliet 1412-14


Sannerligen, jag säger er: vad ni ber Fadern om i mitt namn, det skall han ge er.

Joh 16:23b


Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0