SIBORO MISSIONEN

Vi kan konstatera att just nu, från den 25. mars till och med den 24. april, alltså Påskadagen, så pågår världens mest enade och största mission i Den Syrisk Ortodoxa Kyrkan.
De flesta människor i den suryoye folkgruppen bär sibora som armband eller ring eller som en knut på nyckelringen, armbandsuret, i hemmet eller i bilen och genom denna symbolhandling vittnar om att Gud har blivit människa och ska födas av jungfru Maria om nio månader.

Jag och Abiram hade ett bra samtal om detta ämne vid köksbordet härom dagen. Han tycker att det är ett bra tecken och bär gärna siboro som armband, så när jag höll på att göra siborarmband till honom frågade jag vad han skulle säga till sina icke syrianska vänner när de frågar om hans siboraarmband.
- Ängeln Gabriel hälsade på Maria och sa: Gud säger att du ska bli med barn och föda Jesus. Guds Ande ska göra dig med barn., sa Abiram och jag tyckter att det är ett bra svar.

Sedan pratade vi om varför denna symbolhandling kom till och om vi fortfarande behöver efterleva denna tradition. Abiram tyckte att nu kan ju de flesta människor läsa och Bibeln finns översatt till de flesta språken och att det är bättre att vi läser Bibeln, än håller olika symbolhandligar vid liv. Samtidigt som just symbolhandligar är en del av suryoyes överlevnads strategi i diasporan, eller i hrla världen eftersom vi finns utspridda över stora delar av världen. Även våra ursprungsländer är ju diaspora för oss.

Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0