Vad är lycka?

Har du följt teveserien om Lycka så har du säkert bildat dig din egen uppfattning om vad lycka är eller inte är, om du inte hade redan gjort det, menar jag. Men jag vill delge dig mina tankar om vad lycka kan vara, enligt mig.

Lycka är färskvara som du inte behöver jaga, men som du måste vårda för att få njuta av den.
Lycka är inte bara ett känslomässigt tillstånd som kommer och går, utan ett välbefinnande tillstånd som påverkar hela dig; din kropp lika mycket som din själ och vill finna sitt bo i dig.

Skillnaden mellan det tillfälliga känslostyrda lyckoruset och det tillstånd som griper tag i hela dig är både själva tillståndet och varaktigheten.

Lyckan är att ha någon att älska, att ha en tro och i detta fall betyder det att du ska tro på Den Treenige och levande Guden. Vidare är lycka att ha ett arbete att tycka om och att ha hopp om framtiden.

¤ Att ha en eller flera människor att älska får dig att känna dig behövd, viktig, levande och lycklig, eftesom du gör människor lycklig med din kärlek.
¤ Att ha ett arbete som du tycker om att utföra får dig att känna dig bra, viktig en av den mänskliga gemmenskapen som bidrar till Skapelsens och mänsklighetens överlevande
¤ Att ha hopp om framtiden, att ha något att se framemot gör dig levade och lycklig så att du frivilligt delar med dig av den lyckan till andra.

 Den personliga lyckan breror mera på att själv ha kärlek att ge till andra än att själv bli älskad, eller om det är så att ens egen kärlek är då så oegoistisk att den även räcker till att älska sig själv.

Men den som fullbordar ens lycka är Herren Gud som älskar oss oegoistisk och helt oberoende av vår person.
Jag tror och vet det sedan jag själv har fått erfara och uppleva Guds kärlek till mig själv, att den Kärleken är ovärderlig jämfört med alla sorters mänsklig kärlek.
Så vi kan säga att Guds kärlek är den som gör dig och mig levande och lycklig i kropp och själ och det är den som är varaktig. Det är rent av den som är mening med livet.

Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0