Jesus Kristus är min bästa vän

En av de laster jag dras med i livet är att jag är kvinna. Jag själv är nog så stolt över att vara kvinna och särskilt den jag är, om jag nu ska skryta lite. Nej, lasten har manipulerats och påtvingats mig från den stund jag föddes och kommer så att göra det så länge jag lever, eftersom jag lever större delen av mitt liv i den syrisk ortodoxa kontexten i Sverige främst, men ingår i densamme kontext internationellt, då delar av den syrianska folkgruppen finns utspridd över världen och jag har släktingar bland dem. Och då alla syrianer lever i minoritets status så lever vi i mindre grupper i egna samhällen i det stora samhället i alla de länder vi lever. Våra mini samhällen är vår trygghet och vårt överlevnadsstrategi, så har vi levt sedan Kristendomens inträde i världen, minst.

Trots att jag lever i ett av världens mest sekulariserade land, så hålls jag fortfarande väl fjättrad vid mina rötter som mera har förminskat mig som människa och kvinna, än tillåtit mig att leva mitt eget liv och få vara den jag vill vara i mitt liv. Om inte Herren är med mig så skulle jag själv bidra till att låta mig vara slav under de omständigheterna, men Gud vare tack, Han har befriat mig ifrån många av de slavok som har hållit mig bort ifrån Gud. Jag är långt ifrån ensam om dessa och liknanade erfarenheter. Myntet har en baksida också och den baksidan består av män som, visserligen varitr en del av den stagnerade och förtryckande patriarkalismen, men som jag ser det så är de lika stora offer själva för omständigheterna som ständigt konserveras för att vidareföras till nästa generation.
Det tar lång tid att skala av sig de lager som skaver, men med Guds Enfödde Sons Försoning och Guds Andes ledning och Förlåtelse kan vi sakta men säkert bli fria och själv förlåta de som har varit. Det är jag övertygad om.

Gud kom till världen i människokropp för att bryta ovannämnda och andra slavok i mänskligheten, men de som har haft makten och rikedomen i världen har ansett sig förstå och veta bättre än deras Skapare och därför har de valt att fortsätta på sina egna vida stigar.

Som goda exempel på att Herren ville visa världen och dess uttolkare att frigöra sig själva från sina egna bojor och låta andra vara fria i Gud, är berättelsen om systrarna Maria och Marta i Luk 10:38-42, och berättelsen om Det forlorade myntet i Luk 15:8-10. ( Det finns flera berättelser där Jesus lyfter fram kvinnorna och deras vardag som indetifikations markörer, men det räcker med dessa två för tillfället).




Jesus Kristus var ( är också nu) så radikal i alla sina liknelser och mest radikal var han i just de liknelser där han lyfte fram kvinnorna i sin samtid. Det gjorde han inte ennbart för att reta gallfeber på samhällets makthavare och Guds folkets företrädare, nej han gjorde det för att visa på att Guds närvaro genom  Herren Jesus Kristus själv då, och senare genom Den Heliga Ande som skall vara den befriande norm ( Frälsning) som alla människor har rätt att få ta emot oberoende av alla tidigare dogmer och mänskliga påfynd.

Många är de makthavare i alla samhällsklasser som har missat målet och vänt sig från Gud i världen, men många, ja väldigt många fler är vi som som
har tagit emot och flera kommer att ta emot Herren Jesus Kristus som vår Herre och Frälsare och vi får en bit av Gud själv att leva med redan nu, medan vi lever på jorden. Och det är så mycket mera dyrbara än all makt i världen, som den som har smakat på håller fast vid i alla stunder i livet.

Jag brukar säga lite surmulet: hade jag inte varit kvinna så hade den syrisk ortodoxa kyrkan lyft upp mig till skyerna, men att jag är född kvinna försätter det mig, eller mest kyrkan och patriarkalismen i en svår situation. Det är ett problem för vår samtid. Det kommer en tid då jag ler åt denna tidsepok och dess etablerade seder och bruk.
Dock har jag tagit min fajt och har inte, inte av mig själv, för avsikt att varken göra anspråk på prästämbetet eller någon maktposition i kyrkan. Jag överlåter mitt Kall i Guds händer och litar på att han vill göra mirakel av mig och kyrkan.

 Jesus är Vägen, Sanningen & Livet (Album)
Denna bild föreställande Herren Jesus Kristus, tycker jag väldigt mycket om.

Viktoria.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0