Mitt vittnesbörd 3. Vad är Profetisk Gåva?


Enligt Kyrkans tro är Jesus uppfyllelsen av Gamla Testamentets profetior.

Kort och sammanfattat kan man säga att Den Profetiska Gåvan handlar om att meddela en hälsning från Gud till en enkild individ eller flera personer i en gemenskap, såsom en Församling, en kyrka. Ordet Profetia kommer från grekiskan och betyder Föresäga.  
 
En profet eller en profetissa "för Guds talan."

Gud har i Sin stora Nåd välsignat mig med Den Profetiska Gåvan, enligt Nya Testamentets Profetiska Gåva. Jag ska kortfattat förklara vad det profetiska är i NT och göra en tillbakablick till Gamla Förbundets profetiska Kall.

Det är stor skillnad på hur det profetiska fungerade GT och hur det fungerar i NT. I det Gamla Förbundet var det tre olika ämbeten i Israel/Juda som hade blivit smorda och hade del av Guds Ande.  Det var folkets ledare, kungarna, som var de politiska ledarna och prästerna, som var de religiösa ledarna och profeterna/profetissorna, vars uppgift var att korrigera när ledarnas gjorde fel. När Gud utsåg någon till profet så var det alltid en särskild individ som agerade, förde Guds talan ensam. I Gamla Testamentet kan vi läsa om de flesta profeterna som levde ensamma och utanför samhället. De var eller kom att bli udda personer för att kunna föra Guds talan utan att kompromissa med Gud Ord/budskap till människorna.
När en profet talade till folketsledare eller till enskilda individer inledde han alltid med denna mening:
 "Så säger Herren, Herren talar eller Herren sade." Det är kännetecknet för den direkta kontakt och kommunikation mellan Gud och profeten. En profet i GT hörde Guds röst, Gud talade till (och med) honom och hans uppgift var att framföra Guds talan och uppmana folket att vända om från synd och de varningar som Gud annars skulle verkställa.
   Profeten var Guds kanal till folket, till enskild individ, viss situation eller församling och Profeten framförde Guds budskap ordagrant utan att förkorta, korrigera eller lägga till. Gud utvalde de profeter som Han vägledde och stärkte i uppdraget så att de lydde Honom och var trogna tjänare.
De flesta profeter i GT som har gått till historien med egna profet "böcker" i Bibeln är män, men det finns även kvinnor som nämns både i GT och i NT som profetissor/evangelister, dock ingen med egen profet "bok." i Bibeln.

Läs hos profeten Jesja 1.2 och 30:15;

2
Hör, himmel, och lyssna, jord!
Herren talar.
Barn har jag fostrat och vårdat,
men nu har de brutit med mig.
 
15Så sade Herren Gud, Israels Helige:
Vänd om och var stilla,
då kan ni räddas,
genom lugn och tillit
vinner ni styrka.

Jeremia 2:1-3
1Herrens ord kom till mig: 2Gå och förkunna för Jerusalem: Så säger Herren:
Jag minns hur hängiven du var som ung,
hur du älskade mig som brud,
hur du följde mig genom öknen,
genom landet där ingen sår.
3Israel var helgat åt Herren,
det första av hans skörd.
Alla som åt av det ådrog sig skuld,
olyckan drabbade dem,
säger Herren.
 

  
 GamlaTestamentet idenprofetertifierar flera kvinnliga profetissor. Här är några av dem:

2 Mos 15:20
Och profetissan Mirjam, Arons syster, tog en tamburin i handen, och alla kvinnorna följde henne med tamburiner och dansade.

Mirjam var även en ledare:

Mik 6:3-4
Mitt folk, vad har jag gjort mot dig, och på vilket sätt har jag tröttat ut dig? Svara mig! Jag förde dig upp ur Egyptens land, ur träldomshuset befriade jag dig. Jag sände Mose, Aron och MIRJAM framför dig.

2 Kung 22:14
Då gick prästen Hilkia och Ahikam, Akbor, Safan och Asaja till PROFETISSAN HULDA, hustru till Sallum, klädkammarvaktaren, som var son till Tikva, Harhas son. Hon bodde i Jerusalem, i Nya staden.

Debora var en profetissa och domare:

Dom 4:4-5
Debora, en PROFETISSA, Lappidots hustru, var vid den tiden DOMARE i Israel
. Hon brukade sitta under Deborapalmen mellan Rama och Betel i Efraims bergsbygd, och Israels barn kom dit upp till HENNE för att HON skulle skipa rätt.




Profetn Joel 2:27-29

27
Då skall ni inse att jag finns mitt i Israel,
att jag, Herren, är er Gud,
jag och ingen annan.
Och aldrig mer skall mitt folk stå med skam.
28Det skall komma en tid
då jag utgjuter min ande över alla.
Era söner och döttrar skall profetera,
era gamla män skall ha drömmar,
era unga män se syner.
29Också över slavar och slavinnor
skall jag då utgjuta min ande.
 Joel 2:27-29

Enligt NT gick denna profetia hos Profeten Joel i uppfyllelse på Pingstdagen:

2 1När pingstdagen kom var de alla församlade. 2Då hördes plötsligt från himlen ett dån som av en stormvind, och det fyllde hela huset där de satt. 3De såg hur tungor som av eld fördelade sig och stannade på var och en av dem. 4Alla fylldes av helig ande och började tala andra tungomål, med de ord som Anden ingav dem.
Apg.2:1-4

Och vidare i Apg 2:14-18:

14Då steg Petrus fram med de elva andra och tog till orda och talade till dem: ”Judar, ja alla ni som bor i Jerusalem, detta skall ni veta, lyssna till mina ord. 15Det är inte som ni tror, att de här männen är berusade, det är ju bara morgon. 16Nej, detta är vad som har sagts genom profeten Joel: 17Det skall ske i de sista dagarna, säger Gud, att jag utgjuter min ande över alla människor. Era söner och döttrar skall profetera, era unga män skall se syner och era gamla män ha drömmar. 18Ja, över mina tjänare och tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta min ande, och de skall profetera. 19Jag skall låta sällsamma ting visa sig uppe på himlen och tecken nere på jorden, blod och eld och moln av rök. 20Solen skall vändas i mörker och månen i blod innan Herrens dag kommer, den stora och strålande. 21Men var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad.
Apg 2:14-18

I det Nya Förbundet är alla troende "ett konungsligt prästerskap" (1 Pet 2:9). Detta betyder att vi alla har blivit smorda av Gud och har del av Guds Helige Ande. (Joels profetia Joel 2:28 / Apg 2:14-18).
I NT
är Guds Ande tillgänglig för alla troende. Det profetiska finns utspridd i Kristi kropp och profeter/ profetissor i Det Nya Förbundet behöver inte vara ensamvargar, enstörningar eller leva som eremiter i öknen eller djupa skogar. De kan vara som du och jag, enkla, vanliga människor som liknar Gud.

Aposten paulus uppmuntrar oss:
14
1Sträva efter kärleken, men sök också vinna de andliga gåvorna, helst gåvan att profetera. 2Ty den som talar med tungor talar inte till människor utan till Gud; ingen förstår honom, i sin ande talar han hemligheter. 3Men den som profeterar, han talar till människor, han bygger upp, förmanar och tröstar. 4Den som talar med tungor bygger upp sig själv, men den som profeterar bygger upp församlingen.
1 Kor 14:1-4
 Den Profetiska Gåvan är kanalen vilken alla andra Gåvor passerar. Enligt aposteln Paulus är Andens Gåvor är dessa;

Andens gåvor

12 1I fråga om de andliga gåvorna, bröder, vill jag också att ni skall ha kunskap. 2Ni vet att när ni var hedningar drogs ni viljelöst med, bort till de stumma avgudarna. 3Därför vill jag att ni skall förstå att ingen som är fylld av Guds ande säger: ”Förbannelse över Jesus”, och att ingen kan säga: ”Jesus är herre”, om han inte är fylld av den heliga anden.

4Nådegåvorna är olika, men Anden densamma. 5Tjänsterna är olika, men Herren densamme. 6Verksamheterna är olika, men Gud är densamme, han som verkar i allt och överallt. 7Hos var och en framträder Anden så att den blir till nytta. 8Den ene får genom Anden gåvan att meddela vishet, den andre kan med samma Andes hjälp meddela kunskap. 9En får tron genom Anden, en annan genom samma Ande gåvan att bota, 10en annan får kraft att göra under. En får förmågan att tala profetiskt, en annan att skilja mellan olika andar. En kan tala olika slags tungotal, en annan kan tolka tungotal. 11Allt detta åstadkommer en och samma Ande genom att fördela sina gåvor på var och en så som den själv vill.
1 Kor 12:1-11

28
I sin församling har Gud gjort några till apostlar, andra till profeter, andra till lärare; åt några har han gett gåvan att göra under, att bota sjuka, att hjälpa, att styra, att tala olika slags tungotal.
1 Kor 12:28

6Vi har olika gåvor allt efter den nåd vi har fått: profetisk gåva i förhållande till vår tro, 7tjänandets gåva hos den som tjänar, undervisningens gåva hos den som undervisar, 8tröstens gåva hos den som tröstar och förmanar, gåvan att frikostigt dela med sig, att vara nitisk som ledare och att med glatt hjärta visa barmhärtighet.
Rom 12:6-8

Tjäna varandra, var och en med den nådegåva han har fått, som goda förvaltare av Guds mångfaldiga nåd. Om någon talar skall han tala i enlighet med Guds ord. Har någon en tjänst skall han tjäna efter den kraft Gud ger, så att Gud i allt blir ärad genom Jesus Kristus. Hans är äran och makten i evigheternas evigheter, amen.
" (1 Pet 4:10-11).

"Och han gav några till apostlar, andra till profete, andra till evangelister och andra till herdar och lärare. De skulle utrusta de heliga till att utföra sin tjänst att bygga upp Kristi kropp" (Ef 4:11-12).




I det Nya Förbundet är inte bara profeter som kan profetera, liksom inte heller bara enstaka individer kan evangelisera. NT- profeter/profetissors budskap är från Gud och oftast till en enskild individ eller till församlingen, men primärt är det till för deras uppbyggelse, tröst och förmaning, ( 1 Kor 14:3)
Eftersom alla troende har del av Guds Ande så ska en profetia alltid prövas av flera i församlingen. Den profetiska gåvan är onaturlig men inte överandlig och har inget syfte i sig själv utan den är till för att stödja och tjäna andra i sin tjänst.

"Och han gav några till apostlar, andra till profeter, andra till evangelister och andra till herdar och lärare. De skulle utrusta de heliga till att utföra sin tjänst att bygga upp Kristi kropp" (Ef 4:11-12)

Profeterna/Profetissorna I NT
är lemmar i Kristi Kropp som är Kyrkan, (läs om detta i rom 12) liksom alla andra i Församlingen, och de ska tillsammans bygga upp församlingen och utrusta och bygga upp andra troende för att bättre tjäna sina medmänniskor.
 

NT talar om flera kvinnor med Profetisk/Apostolisk gåva, här är några:

Luk 2:36-38
Där fanns också en PROFETISSA, HANNA, Fanuels dotter, av Asers stam
. Hon hade kommit upp i hög ålder. I sju år hade hon levt med sin man från den tid hon var jungfru, och hon var nu änka, åttiofyra år gammal. Hon lämnade aldrig templet utan tjänade Gud med fastor och böner natt och dag. Just i den stunden kom hon fram och prisade Gud och talade om HONOM [Jesus] för alla dem som väntade på Jerusalems frälsning.

Läs även:

Apg 21:8-9
Nästa dag begav vi oss därifrån och kom till Cesarea. Där tog vi in hos evangelisten Filippus, som var en av de sju, och stannade hos honom. Han hade fyra ogifta döttrar som hade profetisk gåva.

Joh 4:25-30, 39
Kvinnan sade: "Jag vet att Messias kommer" (alltså den Smorde) "och när han kommer skall han låta oss veta allt." Jesus sade till henne: "Det är jag, den som talar till dig." I detsamma kom lärjungarna. De blev förvånade över att han talade med en kvinna, men ingen frågade vad han ville henne eller varför han talade med henne. Kvinnan lät sin vattenkruka stå och gick bort till staden och sade till folket där: "Kom så får ni se en man som har sagt mig allt som jag har gjort. Kan han vara Messias?" De gick ut ur staden för att söka upp honom… Många samarier från den staden hade kommit till tro på honom genom kvinnans ord när hon försäkrade: "Han har sagt mig allt som jag har gjort."

Läs gärna i Joh 20:1-18
Om Maria från Magdalas möte med Den Uppståndne Herren och hennes vittnesbörd.

Viktoria.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0