Herrens Kors

Jesus går till döden i lydnad för Faderns vilja. Är du beredd att bryta upp ur din bekvämlighet för att följa efter Jesus?
 i Johannes Evangeliets tionde kapitel undervisar Herren sina lärjungar innan Han sänder dem till en värld som inte vill ha Jesus som sin Herre och Frälsare.
Jag har fastnat för denna mening:

Den som inte tar sitt kors och följer efter mig är inte värd att tillhöra mig.
Joh 110:38

När Jesus utmålar bilden av korset för sina lärjungar kan jag tänka mig att de kröp en bit inom sig, för korset var bilden för kriminalitet, skymf, skuld, skam, smärta, återkallelig och långdragen död inför en stor församling.
Jesus ville få dem att förstå att när de har valt att följa efter Honom så är korsets konsekvenser oundvikliga. Om de inte tog sitt kors på sig så skulle de inte möta lidande och smärta. Utan smärta och lidande är korset ett dött kors, men Jesus vandrade i lidandet och i smärtan medan han bar sitt kors och i lydnad för Fadern och naglade fast alla våra synder på korset med sin kropp som syndfria offret för Gud, för att vi ska kunna få relation och gemenskap med Gud.

Det är ett måste att vi, som har tagit vårt kors och följer efter Jesus, möter lidande och smärta, för vi tar på oss Herrens kors och bryter mark i djävulens territorium. Korset väcker djävulens vrede mot oss och blottar människors värsta sidor som attakerar oss i en värld där människor har vänt Gud ryggen. 

Men vi tror på ett kors med två sidor, den med Jesus korsfäst på och det tomma korset med Herren som uppstånden.
Den uppståndne Herren lämnar oss aldrig ensamma. Han tar på sig vad djävulen och människor gör mot oss. För oss är det bara att tacka Honom och be Honom att förlåta människorna som vill oss illa och be Honom att hjälpa oss att bokstavligt förlåta alla människor.
jag tror absolut på denna dubbelsidiga mirakel:
 Herren förlåter oss och ger oss av sin Frid när vi ber Honom om det, 
 och han hjälper oss att förlåta andra. Resultatet är att vi äger guds Frid oavsett situation.

 Jesus är Vägen, Sanningen & Livet (Album)

Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0