För stora kostymer

Min Gud; min Gud! Du som ser och känner alla hjärtan, Du som lider med den sörjande och ler mot den som vill komma till Dig.

Du har gått i döden i tålamod och lydnad mot Din Fader, för att alla som tror på och Dig och försöker vara nära Dig ska få evigt liv tillsammans med Dig här och nu och Du har blivit Uppstånden från de döda för att vi ska få ett nytt liv i evigheten med Dig, Din Fader och Den Helige Anden och alla himmelska varelser och de oräkneliga heliga.

Jag ser hur kostymklädda män och kvinnor, prästerskap och lekmän går i sina dyra och slätastrykna klädesplagg och tävlar om priset i storhetsvansinne, prestige, maktmissbruk och tar pris i hyckleri och falskhet. Jag lider med Dig för, allt de säger och gör, de gör de i Dig min Herre och min Gud. men allt vet Du och alla hjärtan känner Du ju från evigheten.

Alla vill göra det bästa, men de flesta vill göra det bästa för sin egen skull.
Alla vill vara goda, men inte många orkar eller vill offra sin egoism för Dig. Nej de vill inte ens ge Dig den så att Du kan rena och hela dem. 
Allt vore så mycket lättare om de som är döpta i Ditt namn men inte vill göra Din Faders vilja slutade upp med att kalla sig själva för kristna och i de fina kyrkorummen kallar de sig för Guds bästa barn. Men även det känner Du väl till Herre.

Min Gud och min Skapare, även de fåfänga och de som klär upp sig i för stora kostymer vill ha Din Nåd och tackar Dig när allting går dem väl. Det vill säga så länge de själva leker sin egen Gud och lever sitt liv långt ifrån Dig. Så här skriver Dina profeter om människor som lira på sig själva och utesluter Dig ur sina handlingar i mörkret. 
Jer 6:13f
6 13Al­la, hög som låg,
vill gi­rigt rof­fa åt sig.
Al­la, pro­fet som präst,
hand­lar svek­fullt.
14De bo­tar ska­dan hos mitt folk,
men ba­ra på ytan.
De säger ”Allt är väl, allt är väl!”
men allt är in­te väl.
Mik 3:5
3 5Så säger Her­ren om pro­fe­ter­na
som le­der mitt folk vil­se:
De lo­var fred och lyc­ka
ba­ra de får något att tug­ga
men förkla­rar krig mot al­la
som in­te stop­par något i ga­pet på dem



Men så fort saker och ting inte går de väl och de drabbas av livets olika omständigheter och olyckor, ja då flyr dem till Dig. Jag tror att Du tar emot dem alla med öppna armar, men lär dem även att inte gå tillbaka till deras gamla liv. Men bara Du Herre, vet hur få människor som vill satsa på Dig efter att Du har mättat dem med Din Kärlek.

Människor som går i slätstrykna kostymer har ett budskap till sin omvärld;
" vi har mycket pengar som ger oss makt över dig, eller vi sitter på höga stolar och bestämmer över dig."
De vet bara inte att tiderna har förändrats och människor är fria från skuld och skam (be)greppens förlamande effekter.

Hyckleriet tar inte slut och fienden dör inte förrän Herren besegrar ondskan på den sista tiden. Men alla människor har dagligen möjligheter att säga nej till satans list och frestelser och välja Gud och försöka att göra Guds vilja.
På domensdag kommer Gud att fråga vad var och en av oss har gjort av vår pund. han tar inte hänsyn till några mänskliga påfynd som vi låtit hindra oss från att investera i vår tro och Kall i Gud.

Viktoria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0