Två utgångspunkter

De rättfärdiga är alla som tror på Gud genom sitt verk i Jesus Kristus.
Men så är vissa medvetna om att de är älskade och godkända av Gud,
och så finns viss andra som fortfarande kämpar för att bli älskade och godkända av Gud.
Gud som redan har älskar alla människor och älskar dem oavrutet fortsätter att älska oss, oavsett omständigheter.

När vi ropar; Gud!  se oss! Gud! älska oss, rädda oss nu! så svarar Gud: men jag älskar dig ju! Jag bor i dig och bär dig i mitt hjärta av evighet.
Vi borde gå omkring och upprepa dessa två meningar oavbrutet, tills vi blir upplysta om att Gud älskar oss:

Gud! Tack för att Du älskar mig!
Herre! Tack för att Du älskar mig!


Den som ännu inte vågar tro på att Gud älskar, och redan har godkänt henne/honom fortsätter att kämpa att göra våld på sig själv genom att göra goda gärningar av sig själv. Främst för att bli sedd och accepterad av människor men även för att visa Gud vilken kämpe hon/han är.
Hon/han ljuger inte därför att individen är rädd för att bli straffad av människor och av Gud.
Egentligen så säger man då att det Gud har gjort för oss genom Jesus Kristus inte räcker och att vi måste göra mera för att det ska bli bra.

Den som vet om och känner sig älskad och godkänd av Gud, gör Guds vilja i allt i sitt liv, därför att Gud visar sin vilja och gör den synlig för individen, så att hon/han vet om och känner att det är Gud som handlar och inte individen av sig själv.
Hon/han ljuger inte därför att individen behöver inte ljuga därför att individen är i Gud och vill ära Gud med sitt liv.

Guds Ord föder tro. När vi läser i Bibeln eller hör Ordet så växer också vår tro.

Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0