Guds förbund med sitt folk

Gud är tydlig och klar när han instiftar sitt förbund (avtal/kontrakt) med sitt folk. Gud är en barmhärtig och nådig Gud, sen till vrede och rik på kärlek och trofasthet, står att läsa det i vers 6.
I Nya testamentet finns Guds Nåd att finna hos Jesus Kristus. Herren är ansiktet för faderns Nåd
 
 
1Herren sade till Mose: ”Hugg ut två stentavlor likadana som de förra; på dem skall jag skriva samma ord som stod på de första tavlorna, de som du slog sönder.  2I morgon bitti skall du vara beredd, då skall du gå upp på Sinai och vänta på mig där på bergets topp.  3Ingen skall följa dig dit upp, och ingen skall visa sig på berget, och varken får eller kor skall beta i närheten av det.”

4Mose högg ut två stentavlor, likadana som de första. Tidigt nästa morgon gick han upp på Sinaiberget, så som Herren hade befallt, och han tog med sig de båda stentavlorna.  5Då steg Herren ner i ett moln. Mose ställde sig nära honom och åkallade Herren.  6Och Herren gick förbi honom och ropade: ”Herren, Herren är en barmhärtig och nådig Gud, sen till vrede och rik på kärlek och trofasthet.  7Han håller fast vid sin kärlek mot tusenden, han förlåter synd och skuld och brist men lämnar inte den skyldige ostraffad utan låter straffet för fädernas skuld drabba barn och barnbarn intill tredje och fjärde led.”  8Mose föll genast på knä, böjde sig till jorden och tillbad.  9Han sade: ”Om jag har din gunst, Herre, så gå mitt ibland oss, fastän detta är ett styvnackat folk, och förlåt vår skuld och vår synd och gör oss till din egendom.

2 Mos 34:1-9

I Nya Testamentet finns Guds nåd att finna hos Jesus Kristus. Han är ansiktet för Faderns Nåd till hela mänskligheten. I Jesus finner vi Nåden, blir accepterade och godkända av Nåd, utan att vi förtjänat det eller betalat för det.För Jesus har betalat priset för oss öppnat vägen till Fadern för oss.

Vi måste tro på det för att få göra det till "vårt eget," det förblir sterilt och luddigt så länge vi bara talar eller skriver om det utan att ha tagit emot det och trott på det och gjort det till vårt eget.

14Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning.  15Johannes vittnar om honom och ropar: ”Det var om honom jag sade: Han som kommer efter mig går före mig, ty han fanns före mig.”

16Av hans fullhet har vi alla fått del, med nåd och åter nåd.  17Ty lagen gavs genom Mose, men nåden och sanningen har kommit genom Jesus Kristus.  18Ingen har någonsin sett Gud. Den ende sonen, själv gud och alltid nära Fadern, han har förklarat honom för oss.

Joh 1:14-17

Tack Herre, Jesus Kristus!

Viktoria.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0