Jesus

 
I smärtsamma möten med människor med svåra och olösta knutar, önskar man att man kunde svara dem på dersa påhopp, hån och spydigheter, så som Jesus gjorde, med Guds ord ur Skriften. Eller med bestämdhet och avisande av människans ondsinta list...
I dag mötte jag en envis människa som fick mig att reagera på ett mindre vänligt sätt. Jag hann tänka att jag reagera med bestämdhet därför att inget annat biter på denna människa i detta ögonblick. Och önskade att tro att Jesus själv skulle nog ha reagerat på samma sätt... Men genast ingav mig Guds Heliga Ande att läsa om när Herren frestades av djävulen.
 
 
1Jesus återvände från Jordan uppfylld av helig ande, och ledd av Anden var han fyrtio dagar ute i öknen,  2där han sattes på prov av djävulen. Under hela denna tid åt han ingenting, och när den var slut blev han hungrig.  3Då sade djävulen till honom: ”Om du är Guds son, så befall stenen där att bli bröd.”  4Jesus svarade: ”Det står skrivet: Människan skall inte leva bara av bröd.

5Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen  6och sade till honom: ”Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill.  7Om du tillber mig skall allt detta bli ditt.”  8Jesus svarade: ”Det står skrivet: Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du dyrka.

9Djävulen förde honom till Jerusalem och ställde honom högst uppe på tempelmuren och sade: ”Om du är Guds son, så kasta dig ner härifrån. 10Det står ju skrivet: Han skall befalla sina änglar att skydda dig,11och: De skall bära dig på sina händer så att du inte stöter foten mot någon sten.”  12Men Jesus svarade: ”Det heter: Du skall inte sätta Herren, din Gud, på prov.”  13När djävulen hade prövat honom på alla sätt lämnade han honom för en tid.

Luk 4:1-13

 

Viktoria.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0