Jesaja 41:10-13

 
10Var inte rädd, jag är med dig.
Ängslas inte, jag är din Gud.
Jag ger dig styrka och hjälper dig,
stöder och räddar dig med min hand.
11Alla som vänder sin vrede mot dig
får blygas och stå med skam.
De män som ligger i fejd med dig
skall bli till intet och förgås.
12De män som har slagits med dig
skall du söka men inte finna.
De män som fört krig mot dig
skall bli till intet, ett ingenting.
13Ty jag är Herren, din Gud,
jag tar dig vid handen
och säger till dig:
Var inte rädd, jag hjälper dig.
Jes 41:10-13
 
Någon trogen följare ville att jag ska publicera dessa verser, som är Guds löften till Israel ( både landet Israle och det judiska folket som kallades även för Israel), genom profeten Jesaja. Följare har gjort en tolkning av dessa löften till nutid och för indivers räkning och menar att dessa löften är levande och sanna och man visst kan lita på dem och applicera dem på nutid och i individsituation. Guds löften kan tolka på två nivåer, en historiskt och en andlig, och så som du som följare i min blogg menar, kan man visst tolka Guds löften.
Jesaja, som har gett namnet till Boken Jesja i Gamla testamentet  levde Jeruslaem på 700-talet  före Kristus.Bibelforskare menar att han var en kunnig person både vad gäller politik och religion och att Jesaja rörde sig i de inflyelserika kretsarna i landet kungahus.
 
Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0