Maria, hon var Jesus lärjunge

 
 
 
Denna berättelse i Lukasevangeliet har tolkats från olika perspektiv under olika epoker, men den version som har levt som längst i kyrkan och i den kristna konsten är att Maria är den svaga och inte så lite lata kvinna medan Martha är den starka som handlar.
 
38Medan de var på väg gick han in i en by, och en kvinna som hette Marta bjöd honom hem till sig.  39Hon hade en syster vid namn Maria, som satte sig vid Herrens fötter och lyssnade till hans ord.  40Men Marta tänkte på allt hon hade att ordna med. Hon kom och ställde sig framför Jesus och sade: ”Herre, bryr du dig inte om att min syster låter mig ensam ordna med allt? Säg åt henne att hjälpa till.”  41Herren svarade henne: ”Marta, Marta, du gör dig bekymmer och oroar dig för så mycket,  42fast bara en sak behövs. Maria har valt det som är bäst och det skall inte tas ifrån henne.”
Luk 10:38-42
 
Men när någon "sätter sig vid en lärares fötter"  under Jesus tid betyder det historiskt att någon går i skola hos den läraren och lär sig, utbildar sig, skulle vi säga idag, i lärarens/skolans specialutbildning.
 
Jesus satt hos, samtalade med och undervisade kvinnor, helt mot det politiskt korrekta i sin samtid. Han inte bara accepterade att kvinnor, som Maria (och den samariska kvinnan i Joh 4 ) satte sig vid hans fötter och lärde sig vad Glädjebudskapet innebar, utan han upprättade och försvarade mitt framför sia lärjungar och mäktens män och alla andra närvarande människor. Detta betyder att både män och kvinnor "satte sig vid Jesus fötter" och alltså blev lärjungar.
Herren säger med bestämdhet att ingen ska ta ifrån det som Maria har valt. Herren säger samma sak, ger mig och dig samma löfte om att när vi söker Herren och vill vara nära Honom, så ska inge ta det ifrån oss.
Vilken frihet i Herren!
 
Vi kan läsa om När aposteln paulus förklarar var han har fått sin utbildning i Skriften.
 
Jag är själv jude, född i Tarsos i Kilikien men uppfostrad här i staden. Hos Gamaliel har jag fått grundlig undervisning i vår fäderneärvda lag. Jag har kämpat för Guds sak lika ivrigt som ni alla gör idag
Apg 22:3-4  (Bibel 2000).
 
 Jag är jude, född i Tarsus i Cilicien och uppvuxen här i staden. Vid Gamaliels fötter blev jag grundligt undervisad i vår fäderneärvda lag, och jag var lika ivrig att tjäna Gud som ni allesammans är i dag.
Apg 22:3-4 (Svenska Folkbibeln)
 

När Paulus talar om sitt liv i Apostlagärningarna står det  i grundtexten  att läsa:

... παρα τους ποδας Γαμαλιηλ πεπαιδευμενος.... (..vid Gamaliels

fötter undervisad…) Apg 22:3

 
 
 
Lärjungapositionen var att man satte sig vid sin Rabbis fötter och fick undervisning och blev stärkta och sända att göra Ordet. Alla som fick undervisning av Jesus utmanades att inte bara höra och lära sig för sin egen skull, utan lära sig för att göra det för andra människor.
Aposteln Paulus är praktexempel på att vara Ordets hörare och görare i Bibeln. ( Att döma av de texter vi har
bevarade för eftervärlden, Paulusbreven).
 
(Aposteln Paulus i fängelset, för Ordets skull)
 
 
Viktoria.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0