Läs berättelsen i sitt rätta sammanhang

 
Jag hörde en berättelse om en fattig bonde i USA idag och ska återge den här nu:
 
Det var en fattig bonde som kämpade hårt för att överleva av det som jorden gav varje år. Ett år gav jorden rikligt med skörd och han kunde sälja en del av på marknaden i staden.
Han hade en häst, en åsna och ett vagn. Han gjode sig och arbetsdjuren klara och gav sig i väg till marknaden. På vägen möttes han av en lastbil som körde rakt mot bondens vagn och allt svartnade för en lång stund. Bonden skadades, hästen och åsnan skadades svårt och vagnen med säden hade splittrats i små bitar och låg en bit nedanför bilvägen.
Efter en tid blev det rättegång och bonden kördes in i rullstol till rättssalen. Bonden hade gipsade fötter och undeben och bandage runt huvudet. Genast sprang busschaufförens försvarsadvokat fram till domaren och skrek: det här är manipulation! Det här är manipulation! Samtidigt som han viftade med en bunt papper i handen.
- Här. här har jag polisrapporten som bevis på att bonden mår bra! hojtade han till domaren. Domaren blev förvirrad och flyttade blicken från bonden till förvarsadvokaten. Sedan frågade han bonden om det där stämde och bonden svarade:
- Herr domare, du måste förstå det där i sitt rätta sammanhang! Och han berättade sin historia:
När jag vaknade upp efter smällen såg jag att en poliseman gick fram och tillbaka på olycksplatsen med ett revolver i handen.han gick fram till min åsna och såg att åsnan var svårt skadad och då drog polismannen sitt vapen och pang! sköt han min åsna. Sedan gick han fram till min häst och såg att även hästen var svårt skadad och så pang! skött han även min häst! Sedan kom han fram till mig och frågade hur jag mådde och då svarade jag: Jo Tack! jag mår väldigt bra!
Vad skulle du gör, herr domare?
 
Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0