Doktor

Jesus älskar Dig, även om du känner dig som det svarta fåret just nu.
 
Härom dagen hörde jag lite med ena örat på sena nyhetet på teve och uppfattade att författaren och komikern Jonas Gardell har blivit hedrad med en Doktorshatt i medicin, på grund av hans bok som filmatiserats och visades på SVT i höstas? jag har inte sett någon del av den teveserien, som hette " Torka aldrig tårar utan handskar" och handlade om AIDS på 80-talet i Sverige, men känner till den.
Jag har inte brytt mig om att forska mera i detta ämne. Han må vara värd alla heders-doktor-hattar i Sverige för sitt livs kamp, men jag anar att berömmelsen har en baksida också... För mig får han skämta bort allt och alla, men han har fel på många punter och då ska han motbevisas. För det är bara de godas tystnad som ger ondskan rätt...
 
Varför jag skriver om detta idag beror på att jag har varit på en föreläsning över hans senaste bok: Om Jesus, som kom ut 2009. Och ganska snart efter den föreläsningen . i höstas- skaffade jag en "protest"bok över samma bok. Föreläsningen var en "mot"föreläsning och hölls av en väl påläst präst och "mot"-boken är skriven av Seth Erlandsson, docent i Gamla Testamentets exegetik.
 
Jag har läst denna tunna bok i omgångar under några månader nu: Om Gud och Jesus, Gardells tankar i Bibelns och forskningens ljus.
Jag har inte läst någon av Gardells böcker, men Erlandsson lyfter fram många citat ur båda Gardells böcker, den första Om Gud ( 2003) och den andra Om Jesus ( 2009).
Jag tror att Gardell har lidit alla helvetets kval i sin kamp att hitta sig själv i sitt liv. Men jag kan omöjligt sätta mig in i hans lidande och tårar, utan bara känna medlidande med honom i hans lidande och vilsna själ.
 
Jag ogillar hans tillvägagångs sätt när han fullständigt monterar ner Jesus som Guds Enfödde Son och som Gud själv. Jag ogillar det därför att han gör det på ett naivt och barnsligt sätt som lätt kan motbevisas av varje troende och påläst Bibelvän. Men samtidigt tycker jag synd om gardell, som väljer att gå miste om Guds Frid i sitt liv.
 
Jag rekomenderar starkt att du skaffar Seth Erlandssons bok och sätter dig in i Gardells förvirrande tankar om Den Ende Levande Gud som kan förlåta alla våra synder och ge oss av Sin Frid, här och nu.
 
Guds Frid!
Viktoria.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0